Blog
Kształt podpór kamiennych
W artykule znajdziesz:
Kształt podpór kamiennych
W podporach naśladujących kształt podpór kamiennych nadmiary betonu w mostach wieloprzęsłowych o przęsłach wolnopodpartych są mniejsze niż w mostach jednoprzęsłowych. Wynika to stąd, że kubatury filarów są na ogół mniejsze od kubatur przyczółków, przenoszących parcie ziemi. Stosunek objętości przęseł do objętości podpór zależy też od rozpiętości przęseł i wysokości podpór (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wadliwość budowy podpór tradycyjnych betonowych w mostach wieloprzęsłowych o przęsłach wolnopodpartych nie jest tak rażąca, jak w budowie mostów jednoprzęsłowych. W porównaniu z innymi rozwiązaniami, układy mostów o przęsłach wolnopodpartych na podporach pełnych mają następujące wady. Po pierwsze - zastosowanie przęseł wolnopodpartych zwiększa szerokość filarów, jeżeli są to filary z betonu nieuzbrojonego, lub też zwiększa zginanie filarów wzdłuż mostu, jeżeli są to filary z betonu uzbrojonego (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Przęsła wolno- podparte wymagają ustawienia na filarach dwóch rzędów łożysk. Na odległość osi tych rzędów składa się szerokość przerwy dylatacyjnej oraz dwie odległości końców przęseł od osi łożysk. Dla zagięcia i zakotwienia uzbrojenia odległość ta powinna wynosić co najmniej 30 do 40 cm. Odległość osi rzędów łożysk, licząc szerokość przerwy dylatacyjnej 8 cm jako minimum, wynosi przeto co najmniej 68 do 88 cm (uprawnienia budowlane).
Tyle też wynosi wzrost grubości podpór. Oprócz tego reakcje od obciążeń ruchomych ustawionych na jednym z przęseł mają mimośrody wynoszące połowę tej odległości, tj. około 34 do 44 cm. Wywołują one mimośrodowe ściskanie filarów. Zmusza to do zwiększenia grubości filarów nieuzbrojonych lub do zwiększenia uzbrojenia filarów z betonu uzbrojonego. Mimośrodowe działanie reakcyj od obciążeń ruchomych wpływa też na ukształtowanie fundamentu filarów i na ich objętość.
Zastosowanie przęseł wolnopodpartych
Zastosowanie przęseł wolnopodpartych rozciętych nad podporami zwiększa przeto koszt budowy tych podpór w porównaniu z zastosowaniem belek ciągłych, które na filarach mają tylko jeden rząd podpór osiowo przekazujący oddziaływanie przęseł. Drugą wadą przęseł rozciętych nad podporami jest zwiększenie liczby łożysk : wskutek tego zwiększenie ich kosztu (program egzamin ustny). Trzecią wadą - jest niewłaściwe rozmieszczenie tworzywa w przęsłach, w których największe momenty zginające występują w połowie rozpiętości, a więc wymagają odpowiedniej ilości betonu tam, gdzie jego ciężar wywołuje największe momenty zginające.
W belkach ciągłych największe momenty zginające powstają nad podporami, a więc w przekrojach, w których ciężar własny betonu najmniej wpływa na wielkość momentów. Niekiedy jako zaleta mostów o wielu przęsłach wolnopodpartych jest wymieniana możliwość zastosowania prefabrykacji przez powtarzanie belek głównych lub też całych przęseł o tych samych rozpiętościach (opinie o programie). Jest to jednak niesłuszne, gdyż prefabrykacja może być zastosowana nie tylko do przęseł wolnopodpartych rozciętych na podporach, ale też do przęseł wspornikowych lub też do przęseł wolnopodpartych sprężanych następnie w ustrój ciągły. Dyskusja nad wadami i zaletami przęseł wolnopodpartych wiąże się z zagadnieniami kształtowania belek. Nie sposób jej wyczerpać posługując się tylko porównaniami przykładowymi i argumentacją słowną. Może być ona znacznie ściślej przeprowadzona przez sprecyzowanie pojęć kształtowania, dokładne sformułowanie zagadnień i ich ujęcie matematyczne. Jest ona w ten sposób przeprowadzona w rozdziale o kształtowaniu belek. Najpowszechniejszym rodzajem mostów wieloprzęsłowych ciągłych są wiadukty płytowe lub belkowe oparte na słupach (segregator aktów prawnych).
Są one budowane powszechnie na skrzyżowaniach dwupoziomowych wszelkiego rodzaju dróg: powierzchniowych i szynowych, ulic miejskich w węzłach komunikacyjnych. We wszystkich tych przypadkach wysokość położenia nawierzchni na moście jest dostosowana do wysokości skrajni pod mostem i zależy najczęściej tylko od tej wysokości, gdyż dla budowy tego rodzaju węzłów są wybierane zazwyczaj miejsca płaskie. Stąd też wysokości podpór takich wiaduktów są równe na odcinku środkowym i mogą 1 być zmniejszane ku ich końcom dla doprowadzenia drogi do poziomu terenu (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32