Blog

24.04.2020

Kształtowanie pomostów mostów drogowych

W artykule znajdziesz:

Kształtowanie pomostów mostów drogowych

Kształtowanie pomostów mostów drogowych

W kształtowaniu pomostów mostów drogowych należy odróżniać dwa rodzaje funkcyjne:
- funkcje elementów pomostu przenoszących obciążenia z jezdni i chodników na elementy główne;
- funkcje elementów głównych przenoszących siły z pomostu na podpory. Skojarzenie dwóch funkcyj płyty - jako elementu pomostu i jako półki belek
głównych - jest w mostach drogowych trudniejsze niż w kolejowych ze względu na znacznie większą szerokość pomostu (program uprawnienia budowlane na komputer). Stąd też zwykle w mostach drogowych o małych i średnich rozpiętościach występuje nadmiar betonu w górnej belek głównych, wytworzonej przez płytę pomostu. Lepiej jest jednak dać płycie pole nieco większe od potrzebnego pola półki górnej i zwiększyć liczbę kabli, niż żądać wydzielenia płyty pomostu od elementów głównych.


Trudności skoordynowania funkcyj płyty jako elementu pomostu i jako elementu belek głównych maleją wraz z rozpiętością, jeżeli pomost stanowi jedną całość z tymi belkami. Inaczej jest w ustrojach o pomostach zawieszonych do łuków lub lin (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Jeżeli ponadto w pomoście nie ma belek stężających ustrój niosący, to wymiary podłużnie nie zależą od rozpiętości mostu. W przypadku zaś ustrojów posiadających belki stężające w poziomie pomostu sztywność tych belek jest znacznie mniejsza od sztywności belek głównych tej samej rozpiętości. W tych przypadkach skoordynowanie funkcyj płyty jako elementu pomostu z funkcjami jej jako półki belek stężających traci swój sens i dlatego lepiej jest od niego odstąpić. Aby nie wprowadzać nadmiernej liczby kabli, słusznie jest sprężać wzdłuż mostu jedynie belki usztywniające bez płyty pomostu, nie pozostawiając przerw dylatacyjnych między tą płytą i belkami. Taki układ polega na zabetonowaniu najpierw belek stężających i na ich sprężeniu, a następnie na zabetonowaniu pomostu. Sprężanie poprzeczne pomostu pozostaje sprawą otwartą. Pomost może być zarówno sprężony poprzecznie jak nie sprężony wykonany z betonu uzbrojonego (uprawnienia budowlane). W tym ostatnim przypadku ciężar własny pomostu wzrasta. Wzrost ten ma mniejsze znaczenie w mostach małej rozpiętości i dlatego przy małych rozpiętościach słuszniej jest wykonywać pomost z betonu uzbrojonego. Przy większych rozpiętościach może być wskazane sprężanie pomostu dla zmniejszenia jego ciężaru.

Kształtowanie pomostów mostów kolejowych

Kształtując pomosty mostów kolejowych należy zwracać uwagę na wyodrębnienie ich funkcyj (program egzamin ustny). Pomosty mogą pełnić trzy podstawowe funkcje:
1) elementów głównych mostu przenoszących obciążenia na podpory;
2) elementu przenoszącego ciężar własny i obciążenia na elementy główne;
3) koryta torowiska utrzymującego podsypkę i przenoszącego siły .działające na tor poprzez podsypkę na pomost oraz ułatwiającego spływ wody.
Mając na uwadze zróżnicowane w ten sposób funkcje pomostu należy bądź umiejętnie łączyć spełnianie różnych funkcyj przez te same elementy pomostu, bądź też wyłączać poszczególne elementy od spełniania funkcyj, do których części te nie są przeznaczone, pozostawiając im tylko te, do których mają służyć (opinie o programie).
Zastosowanie tej zasady przedstawimy na paru przykładach.

Jeżeli torowisko biegnie na moście na podsypce, co może być wskazane ze względu na zachowanie ciągłości budowy toru, to obrzeża jego koryta służące do utrzymania podsypki nie powinny być traktowane jako części składowe przekroju elementów głównych i nie powinny brać udziału w przenoszeniu sił wewnętrznych występujących w tych elementach (segregator aktów prawnych). Obrzeża koryta występując ponad powierzchnię płyty nie dają racjonalnego kształtu przekrojom elementów głównych. Jeżeli bowiem naprężenia na krawędziach płyty osiągają wartości graniczne, to wówczas na krawędziach koryta występują wartości przekraczające wartości graniczne. Albo więc nie możemy doprowadzić naprężeń w płycie do wartości granicznych, albo też przekraczamy te wartości w obrzeżach. Dla uniknięcia tych sprzeczności słusznie jest wydzielić obrzeża z przekroju elementów głównych, wykonywając je na przykład z desek prefabrykowanych ustawianych pionowo i opartych o wsporniki wystające z płyty (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami