Blog

24.04.2020

Kształty przekrojów belkowych

W artykule znajdziesz:

Kształty przekrojów belkowych

Kształty przekrojów belkowych

Kształty przekrojów belkowych mostów kolejowych o pomostach położonych między belkami głównymi zmieniają się znacznie przy zastosowaniu sprężania.

Zmiana polega przede wszystkim na możności zastosowania większych rozpiętości. Oprócz tego sprężanie pomostu zmienia jego układ konstrukcyjny. Przy zachowaniu rozstawienia wewnętrznych krawędzi belek głównych równeg > 4,40 m nie ma potrzeby wyodrębniania w pomoście poprzecznie, wystarcza płyta jako jedyny jego element (program uprawnienia budowlane na komputer).
Sprężanie wpływa na zmianę kształtu przekroju belek głównych - przekrój pełny przechodzi w dwuteowy. Srodniki tych belek mają grubość znacznie mniejszą od środników belek uzbrojonych, a to ze względu na przenoszenie znacznej części sił stycznych przez wygięte cięgna. Górna półka belek głównych jest dostosowana do przejmowania dodatnich momentów zginających i do ułożenia kabli w przekrojach przenoszących momenty ujemne. Dolna pólka belek głównych jest wytworzona przez zgrubienie płyty pomostu (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Mieści ona kable przenoszące momenty dodatnie belek głównych oraz kable sprężające poprzecznie płytę pomostu. Połączenie dolnej półki belek głównych z płytą pomostu powinno być dostosowane do przenoszenia momentów ujemnych występujących w utwierdzeniu płyty pomostu w belkach głównych (uprawnienia budowlane).

Współdziałanie przekroju płyty pomostu z belkami głównymi daje dolnym półkom tych belek poie przekroju wystarczające z nadmiarem do przenoszenia momentów ujemnych.
W mostach o przęsłach wolnopodpartych, o rozpiętości około 20 m, szerokości górnej i dolnej półki belek głównych są zbliżone do siebie. Przy większej rozpiętości przęseł - szerokość belki głównej jest większa. W przekroju (rozpiętość przęsła - 49 m), aby nie zwiększać niepotrzebnie grubości środników dla umieszczenia w nich kabli, wyodrębniono kable odgięte w dwie wiązki, ułożone na zewnątrz środników.

Wnętrze półek dolnych

Wewnątrz półek dolnych umieszczono jedynie kable biegnące poziomo wzdłuż całego przęsła (program egzamin ustny). Część tych kabli leży też w płycie dla zapewnienia równowagi sprężania dolnych półek i płyty wzdłuż mostu.
W mostach kolejowych o pomostach położonych między belkami głównym; rezygnujemy z warunku umożliwienia wymiany podkładów przez ich wysuwanie w poprzek toru. Wymiana ich może się odbywać jedynie przez jednoczesny obrót kilku podkładów pod szynami.
Zastosowanie sprężania w mostach kolejowych umożliwia sprowadzenie wysokości ustrojowej do minimum.

W przykładach grubość płyty pomostu wynosi 25 cm. Przy grubości podsypki 25 cm.
podkładów - 16 cm, podkładek pod szynami - 2 cm i wysokości szyny - 15 cm daje to łączną różnicę poziomów główki szyny i spodu płyty 83 cm. Ta różnica poziomów może być zmniejszona przez zmniejszenie grubości podsypki. Różnica poziomów główki szyny i dolnych krawędzi belek głównych jest większa, jeżeli krawędzie belek głównych wystają pod płytę (opinie o programie).
Kształtowanie pomostów zależy od argumentów konstrukcyjnych, transportowych i wykonawczych, a więc od warunków wykonania deskowań, betonowania, przewozu lub przesuwania, ustawiania, łączenia i użytkowania mostu.
Zmiany występujące w miarę doskonalenia ustrojów pomostów wskazują, że argumenty konstrukcyjne wpływają coraz silniej na ich kształty, a dawne argumenty wykonawcze i montażowe ustępują przed nimi przy zachowaniu wymagań transportowych (segregator aktów prawnych).

Jest to zrozumiałe, gdyż doskonalenie ustroju oznacza pokonywanie trudności wykonawczych, rozporządzanie lepszymi urządzeniami, pozwala na takie sposoby budowy, jakie poprzednio nie były możliwe ze względu na zbyt prymitywny sprzęt, niedostatecznie wyszkolone drużyny robocze lub niewystarczającej jakości materiały.
Jeżeli przeto argumenty konstrukcyjne mają dominujące znaczenie wśród zależności warunkujących kształty pomostów, to słusznie jest od nich zacząć rozpatrywanie zasad kształtowania. Następnie należy sprawdzić, w jakim stopniu inne argumenty dają możność wykonywania pomostów o kształtach poprzednio wyznaczonych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami