Blog

Współczynnik podziału zdjęcie nr 2
15.02.2023

Laboratorium form

W artykule znajdziesz:

Współczynnik podziału zdjęcie nr 3
Laboratorium form

U progu niepodległości wydano wiele dzieł poświęconych dziejom sztuki polskiej i temu, jak ma ona wyglądać w wolnej już Polsce. Autorzy związani z nurtami konserwatywnymi dowodzili, że do tej pory było ze sztuką źle, gdyż tworzyli ją artyści obcego pochodzenia, wykształceni na obcych wzorach (program uprawnienia budowlane na komputer). Marian Wawrzeniecki w książeczce Cechy ,,polańskie w sztuce polskiej wypominał Wojciechowi Gersonowi (wychowawcy wielu bardzo „polskich” malarzy, jak chociażby Józefa Chełmońskiego) jego protestantyzm i obco brzmiące nazwisko. Nieszczęsny Eligiusz Niewiadomski dostrzegał z kolei zalety wykształcenia na obczyźnie (Malarstwo polskie XIX i XX wieku): w pierwszej połowie XIX wieku „wyrastają. jak kwiaty wiosenne, całe szeregi artystów pierwszorzędnych, a nadto uzbrojonych w środki (…) jakie dała im kultura zachodnioeuropejska”. Nie mogła jednak powstać „jednolita szkoła polska. Jednolitości takiej nie ma (…) Są tylko liczni i wybitni artyści polscy (program uprawnienia budowlane na ANDROID).”

W II Rzeczypospolitej ani malarze, ani tym bardziej inni artyści nie mieli specjalnej ochoty na tworzenie „sztuki narodowej” - wystarczało im życie w wolnej Polsce - niemniej dyskusja nad wyrażeniem naszej tożsamości w sztuce trwała, chociażby z okazji konkursów na dekorację polskich pawilonów: swoistych „wizytówek” Niepodległej na międzynarodowych wystawach. W ciągu całego dwudziestolecia międzywojennego utrzymywał się podział na sztukę awangardową (której zarzucano czasem kosmopolityzm i wynarodowienie) oraz sztukę oficjalną, państwową (klasycyzującą i zainspirowaną stylizowaną ludowością) (uprawnienia budowlane).

Swoisty „pomost” stanowili formiści, jedno z pierwszych ugrupowań sztuki awangardowej w Polsce, którzy podejmowali - młodopolskie w swej proweniencji - próby korzystania z malarstwa ludowego na szkle, wykorzystując zbieżność ludowego upraszczania formy z kubistyczną deformacją. Wart wspomnienia jest również spór zorientowanych profrancusko kapistów z Władysławem Strzemińskim (który wykształcenie artystyczne zdobył w Rosji Sowieckiej) o oblicze przyszłej sztuki polskiej (program egzamin ustny). Czy ma być ona „laboratorium form”, abstrakcyjnych i geometrycznych - wykorzystywanych we wzornictwie przemysłowym, oddziałujących dzięki temu na społeczeństwo? Czy ma być tylko po prostu dobrym malarstwem, kładącym nacisk na rozstrzygnięcia barwne, a nie na treść; malarstwem nie udającym niczego więcej?

Sztuka

W PRL ten spór przestał istnieć. Oficjalną sztuką miał być socrealizm: narodowy w formie, socjalistyczny w treści. Znów powoływano się na zbanalizowane i nieautentyczne wzorce sztuki ludowej, później państwo promowało sztukę nijaką, konformistyczną - udającą nowoczesność po to, by potwierdzić otwarcie się PRL-u na kulturę zachodnią. III Rzeczpospolita mimo oczywistego przełomu znów nie przyniosła oczekiwanej zmiany w kulturze. Najmniej zainteresowani zdają się być nią sami artyści - odwróceni od tradycji wymagającej, by sztuka służyła czemuś innemu niż tylko samej sobie (opinie o programie).

Jeśli coś można nazwać zmianą, to właśnie to „odwrócenie”… Artysta czuje się dzisiaj wreszcie jak obywatel świata: nie chce ulegać żądaniom władców ani widowni domagającej się igrzysk; i ma rację - jeśli ulegnie, będzie nieszczery. Sztuka nie musi podnosić morale kogokolwiek. nie musi też krzepić poczucia narodowego - nie to świadczy o jej jakości. A jednak wizja sztuki jako dziedziny autonomicznej, samowystarczalnej jest tylko trującą utopią. Każdy twórca mówi przede wszystkim o własnym świecie, umieszczonym jednak w konkretnym czasie i miejscu (segregator aktów prawnych).

Zna swoje obsesje, słabości. Zmaga się ze swoimi umiejętnościami i niedostatkami, by za ich pomocą powiedzieć dokładnie to, co zamyślił, mimo że nie do końca zdaje sobie z tego sprawę. Jest czułym tłumaczem tego. co osobiste, na to, co ogólne. Reaguje na mody w sztuce światowej. Czyta to samo co inni w tym czasie, słucha tych samych dzienników, ogląda te same filmy. Jako człowiek, obywatel państwa, członek danej społeczności, narodu, funkcjonuje w takich, a nie innych strukturach, ma z tego względu określone powinności. Wpływa nań historia państwa i narodu, w którym żyje (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Współczynnik podziału zdjęcie nr 4
Jak działa wieniec żelbetowy w konstrukcji budynku i dlaczego jest naprawdę niezbędny

Wieniec żelbetowy od lat stanowi jeden z kluczowych elementów konstrukcyjnych budynków murowanych, jednak dla inwestorów, a często także dla początkujących…

13.11.2025
Współczynnik podziału zdjęcie nr 5
Belka ciągła a belka swobodnie podparta – czym się różnią i kiedy stosuje się je w praktyce?

W projektowaniu konstrukcji budowlanych jednym z najważniejszych elementów pracy inżyniera jest prawidłowe rozpoznanie statycznego schematu pracy belek. W praktyce budowlanej…

Współczynnik podziału zdjęcie nr 8 Współczynnik podziału zdjęcie nr 9 Współczynnik podziału zdjęcie nr 10
Współczynnik podziału zdjęcie nr 11
Współczynnik podziału zdjęcie nr 12 Współczynnik podziału zdjęcie nr 13 Współczynnik podziału zdjęcie nr 14
Współczynnik podziału zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Współczynnik podziału zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Współczynnik podziału zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami