Blog

Podnoszenie sznura zdjęcie nr 2
27.04.2022

Lakonizm form

W artykule znajdziesz:

Podnoszenie sznura zdjęcie nr 3
Lakonizm form

Lakonizm form, a jednocześnie siła plastyki budowli konsekwentnie podkreślają jej dominującą rolę na tle bardziej łagodnych i wzorzystych, a przez to dekoracyjnych form zabytkowego otoczenia. Mauzoleum jest bryłą zbyt małą, by mogła ona uczynić poprzeczną oś placu jego główną osią (program uprawnienia budowlane na komputer). Szczusjew ukształtował ją więc tak, by nie została zachwiana niezbędna dla jasności kompozycyjnej placu przewaga osi wzdłużnej. Chociaż oś głównej elewacji Mauzoleum jest prostopadła do głównej osi placu,, równoważność elewacji głównej i bocznych oraz lakonizm fasad i potraktowania bryłowego, akcentującego jedynie węgły kolejnych gładkich uskoków, nadają mu charakter budynku obliczonego przede wszystkim na aspekty narożnikowe, przestrzenno-bryłowe, a nie frontalne. Taki właśnie charakter bryły najpełniej odpowiada jej usytuowaniu we wzdłużnej przestrzeni placu Czerwonego i związanej z tym większości punktów widokowych przy posuwaniu się wzdłuż placu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Rozumiejąc, że zharmonizowanie Mauzoleum z zabytkowymi budowlami jego otoczenia jest niezmiernie doniosłym warunkiem zadania, Szczusjew doprowadził do ścisłej współmierności wymiaru pionowego swej bryły z wysokością głównych obiektów placu Czerwonego. Wysokość Mauzoleum stała się przy tym jak gdyby modułem wysokościowym całego układu: 2-krotnie mieści się ona w gabarycie zabudowy przeciwległej strony placu, 3-krotnie - w wysokości wieży Senatorskiej, 5-krotnie - w wysokości świątyni Wasyla Błogosławionego, 6-krotnie - w wysokości wieży Spasskiej. Te proste stosunki liczbowe cementują harmonię założenia i sprzyjają uwydatnieąiu roli Mauzoleum jako wykładnika tej harmonii (uprawnienia budowlane).

Wystrój architektoniczny

Przystosowując wystrój architektoniczny swej budowli do otaczających ją zabytków placu Czerwonego Szczusjew obrał drogę ciągłości historycznej, unikając jednak wszelkiego naśladownictwa formalnego, czy ubierania swej budowli w pseudozabytkowe szaty. Charakter i tradycje architektoniczne placu wyzyskał i rozwinął w formie przetopionej w tyglu nowej treści, wymagającej jak największej prostoty i lakonizmu (program egzamin ustny). Każdemu momentowi współbrzmienia z otoczeniem przydał elementy wyróżniające, elementy kontrastu niezbędne do zaakcentowania tego co nowe, szczególne, jedyne, tego co stanowi roli Mauzoleum jako ideologicznego i architektonicznego centrum placu. Tak na przykład piramidalna, stopniowa struktura nawiązuje niewątpliwie do budowli kremlowskich powtarzając w ogólnym zarysie zasadę kolejnego piętrzenia się graniastosłupów ostrosłupów widoczną w większości wież (chociażby w wieży Senatorskiej), a jednocześnie płaska, ścięta sylweta kontrastuje z ostrymi zwieńczeniami budowli zabytkowych wnosząc w układ placu element nowy i jedyny w swoim rodzaju (opinie o programie).

Mauzoleum-czerwień granitu-zbiega się z kolorytem murów kremlowskich, lecz zarazem gładka, błyszcząca faktura budowli okładanej polerowanym kamieniem wyróżnia się ostro na tle chropowatej, matowej powierzchni ceglanych murów, podkreślając bogactwo, a zarazem nowatorstwo ukształtowania Mauzoleum (segregator aktów prawnych).

Powiązaniu urbanistycznemu budowli z poprzeczną osią placu, kopułą Kazakowa i wieżą Senatorską, również towarzyszy kompozycyjne wyróżnienie Mauzoleum - gdy wieża i kopuła wtopione są we wzdłużne formy muru i korpusu frontowego Senatu, a co za tym idzie pozbawione pełnej samodzielności swej roli plastycznej - wolno stojące Mauzoleum aktywnie wkracza w przestrzeń placu akcentując swą centralną dominującą rolę, swą samodzielność i całkowicie unikalne znaczenie.

Rolę dominanty placu osiąga Mauzoleum oczywiście nie tylko dzięki właściwemu ustawieniu w stosunku do pozostałych elementów układu, lecz i dzięki ogromnej wewtrznej sile zawartej w kompozycji budowli. W pracy nad konsekwentnym ukształtowaniem obrazu Szczusjew oparł się na bogatym dziedzictwie narodowym i światowym, na licznych tradycjach interpretacji tematu mauzoleum-grobowca poczynając od Egiptu, Asyrii i Babilonii, poprzez Cesarstwo Rzymskie i Bizancjum, do renesansu i klasycyzmu. Sposób stosowania tego materiału i twórczego wyzyskania go może być przykładem metody krytycznego przyswojenia dziedzictwa (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Podnoszenie sznura zdjęcie nr 4
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Podnoszenie sznura zdjęcie nr 5
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Podnoszenie sznura zdjęcie nr 8 Podnoszenie sznura zdjęcie nr 9 Podnoszenie sznura zdjęcie nr 10
Podnoszenie sznura zdjęcie nr 11
Podnoszenie sznura zdjęcie nr 12 Podnoszenie sznura zdjęcie nr 13 Podnoszenie sznura zdjęcie nr 14
Podnoszenie sznura zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Podnoszenie sznura zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Podnoszenie sznura zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami