Blog

Izolacje parochronne zdjęcie nr 2
04.01.2021

Ławy podtorza

W artykule znajdziesz:

Ławy podtorza

Izolacje parochronne zdjęcie nr 3
Ławy podtorza

Ławy podtorza na odcinku poza baterią pieców wykonano w postaci belek teowych o wysokości 150 cm, szerokości w koronie 105 cm, szerokości u podstawy 200 cm i grubości podstawy 50 cm. Belki te połączone są ze sobą ściągami żelbetowymi o przekroju 40 x 100 cm.
Wzdłuż baterii pieców lawa fundamentowa podtorza jezdni usytuowana bezpośrednio przy kanałach dymowych baterii ma przekrój poprzeczny o kształcie dwuteowym (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wysokość belki wynosi 310 cm, grubość środnika 50 cm, szerokość stopki górnej 105 cm i dolnej 200 cm, grubość stopki górnej 90 cm i dolnej 50 cm. Środnik na długości usztywniony jest poprzecznymi żebrami o szerokości 50 cm. Druga ława podtorza oddalona o 10 m od ławy pierwszej ma taki sam przekrój poprzeczny jak ławy usytuowane poza baterią pieców. Na górnej stopce ław znajduje się krawężnik oporowy o wymiarach 20 x 40 cm w celu uniemożliwienia przesunięcia się w kierunku poziomym podkładów drewnianych torowiska. Obie ławy połączone są ze sobą w kierunku poprzecznym ściągami żelbetowymi o przekroju 55 x 100 cm. Ściągi te spełniają jednocześnie rolę fundamentów dla stalowych słupków cieplaka, montowanego na okres budowy masywu ceramicznego baterii pieców koksowniczych.

Na odcinku wieży węglowej dwuteowe ławy fundamentowe podtorza mają wysokość 535 cm, grubość środnika 50 cm, szerokość stopki górnej 150 cm i dolnej 280 cm, grubość stopki górnej 90 cm i dolnej 50 cm. Środnik usztywniony jest żebrami o szerokości 50 cm. Ławy połączone są ze sobą w kierunku poprzecznym ściągami żelbetowymi o przekroju 40 x 100 cm (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W miejscach dylatacji ławy podtorza posadowione są na gruncie poprzez betonowe poduszki rozkładające krawędziowe naciski belki na grunt.

W miejscach skrzyżowania się ław fundamentowych podtorza z kanałami dymowymi i kanałem energetycznym projektuje się konstrukcję z belek stalowych obetonowanych, przechodzącą ponad kanałami.
Przy posadowieniu ław fundamentowych na palach, belki podtorza wspierają się na żelbetowych głowicach poszczególnych grup pali (uprawnienia budowlane). Zależnie od pionowego usytuowania jezdni nad terenem belki podtorza spoczywają wprost na głowicach lub za pośrednictwem żelbetowych słupów.

Ukośne ściągi żelbetowe

Na przykład przy usytuowaniu jezdni na wysokości ok. 2,50 m nad terenem konstrukcję żelbetową tworzą wieloprzęsłowe ramy złożone z belek o przekroju poprzecznym 110 x150 cm i słupów o przekroju 110 x 110 cm zamocowanych w głowicach pali (program egzamin ustny). Na całej długości podtorza głowice łączą ze sobą poszczególne grupy pali w liczbie po 3 sztuki w każdej grupie. W obrębie wieży węglowej poziom posadowienia konstrukcji podtorza jest dostosowany do poziomu fundamentów wieży i jest niższy o 2,94 m w stosunku do poziomu posadowienia podtorza przy baterii pieców i poza baterią (opinie o programie).

Na długości jezdni belki podtorza połączone są ze sobą poziomymi ściągami żelbetowymi; w obrębie wieży węglowej i na odcinku stanowiska remontowego wsadnic ściągi o przekroju 40 x 100 cm usytuowano w osiach słupów podtorza, natomiast wzdłuż baterii pieców rozstaw ściągów o przekroju 55 x 100 cm dostosowany jest do rozstawu słupów cieplaka baterii, ponieważ ściągi te są zarazem fundamentami cieplaka. W celu usztywnienia konstrukcji podtorza w kierunku poprzecznym na długości baterii pieców i wieży węglowej wykonane są dodatkowe ukośne ściągi żelbetowe o przekroju poprzecznym 30 x 50 cm (segregator aktów prawnych).

Na całej długości jezdni w belkach żelbetowych podtorza pozostawia się otwory dla śrub mocujących podkłady drewniane torowiska. Szerokość belek uwarunkowana jest rozstawem poprzecznych śrub, wynoszącym 75 lub 86 cm zależnie od zastosowanej konstrukcji torowiska i maszyny wsadowej.
Między ławami fundamentowymi podtorza układa się nawierzchnię z betonu lanego na podłożu z gruzu i ubitej warstwami ziemi (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

30.06.2025
Izolacje parochronne zdjęcie nr 4
Jak wyciszyć ściany, stropy i instalacje?

Mostki akustyczne to newralgiczne miejsca w każdej konstrukcji budynku fragmenty ścian, stropów czy podłóg, którymi dźwięk może „przeskakiwać” z jednego…

23.06.2025
Izolacje parochronne zdjęcie nr 5
Sylikat czyli materiał na dom

Bogactwo asortymentu silikatowego wykracza daleko poza standardowe kształtki o wymiarach dostosowanych do najpowszechniej stosowanych grubości ścian. W ofercie producentów znaleźć…

Izolacje parochronne zdjęcie nr 8 Izolacje parochronne zdjęcie nr 9 Izolacje parochronne zdjęcie nr 10
Izolacje parochronne zdjęcie nr 11
Izolacje parochronne zdjęcie nr 12 Izolacje parochronne zdjęcie nr 13 Izolacje parochronne zdjęcie nr 14
Izolacje parochronne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Izolacje parochronne zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Izolacje parochronne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami