Blog

21.09.2021

Lekkie ściany szczelne

W artykule znajdziesz:

Lekkie ściany szczelne

Lekkie ściany szczelne

Jeżeli ściany stanowią lekkie ściany szczelne (lub szczelinowe), wówczas liczy się je jako ścianki z dwoma poziomami podpór górny poziom stanowią zakotwienia, dolny dno. Jeżeli nie wymagają tego warunki hydrauliczne, ścianki mogą być wówczas krótsze i liczone są jak ścianki (program uprawnienia budowlane na komputer).
Spośród przystani o szczególnym przeznaczeniu zasługują na obszerniejsze omówienie przystanie pływające, spotykane w rejonach znacznych wahań poziomu wody, szczególnie w portach pływowych, przystanie dla promów kolejowych i promów drogowych oraz przystanie dla poduszkowców.

Wspólną cechą wymienionych rodzajów urządzeń, znacznie różniących się między sobą pod względem konstrukcji, jest to, że umożliwiają one przedostawanie się z lądu na statek (lub odwrotnie) nie tylko pasażerów lub towarów, ale i pojazdów; w wypadku poduszkowców zaś cały statek przechodzi na ląd (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Do wyrównania poziomów pomiędzy nabrzeżem a pokładem statku służą pomosty ruchome, rozwiązywane jak pomosty zwykłych mostów czy kładek drogowych. Jednym końcem opierają się one na wahadłowym łożysku leżącym na przyczółku utworzonym w nabrzeżu, drugim zaś końcem na osobnym pontonie pływającym przy nabrzeżu lub w pewnej odległości od niego.

Pochylenie pomostu dla pojazdów przy największej różnicy poziomów nie może być większe niż 1 : 20. Ponton stanowi zwykle pływającą przystań dostosowującą się do zmiennego poziomu wody. Jest ona odpowiednio zakotwiona na pławach kotwicznych, które pozwalają na jej wahania pionowe, uniemożliwiają zaś znaczniejsze przesunięcia poziome (uprawnienia budowlane).
Większe przystanie rozwiązywane są jako pomosty poziome na kilku lub kilkudziesięciu nawet pontonach. Niektóre osiągają długość (mierzoną wzdłuż nabrzeża) 400 m i więcej, a szerokość 20 m i więcej. W takim wypadku, oczywiście, nie wystarczy połączenie przystani z nabrzeżem jednym pomostem ruchomym, ale konieczne jest zmontowanie kilku pomostów (program egzamin ustny).

Ponieważ przystanie takie obsługują zwykle statki jednej linii i jednakowego typu, wolną burtę przystani można dostosować do wolnej burty statku, co umożliwia przetaczanie pojazdów z pontonu na pokład statku. Zwykle chodzi tu o promy kursujące w obrębie portów lub zatok, o niezbyt wysokiej burcie, do której nietrudno stosować burtę przystani.

Promy

Dla umożliwienia obsługi statków wysokich na przystaniach takich montuje się wysokie dodatkowe pomosty sięgające poziomu pokładów statków.
Promy są to statki, które przyjmują na pokłady bądź tylko cale pociągi osobowe lub towarowe, bądź tylko samochody, bądź oba rodzaje pojazdów równocześnie. Wyporność największych z nich wyjątkowo tylko przekracza 7000 t. Kursy promów kolejowych są ściśle dostosowane do kolejowych rozkładów jazdy (opinie o programie).

Najczęściej wagony wjeżdżają na pokład statku od rufy lub od dziobu i ustawiają się na torach umieszczonych na pokładzie równolegle do osi wzdłużnej statku. Podobnie wjeżdżają samochody, zajmując miejsce na osobnych, przeznaczonych dla nich dolnych pokładach. Dla pasażerów wydzielone są górne pokłady z salonami, palarniami i ewentualnie kabinami.
Aby pociąg lub samochód mógł wjechać na pokład statku, poziom toru (czy jezdni) na tym pokładzie musi ściśle odpowiadać poziomowi toru czy jezdni na nabrzeżu lub też musi być zapewnione łagodne przejście pomiędzy tymi poziomami. Największy dopuszczalny spadek tego przejścia dla pociągów nie powinien przekraczać ±3,5%, dla samochodów ±12% (segregator aktów prawnych).

Ponieważ stan wody w basenach portowych zwykle się waha, przeto konieczne jest zmontowanie pomostu, który będzie się wahadłowo obracał wokół swego odlądowego końca i drugim końcem dostosuje się ściśle do poziomu torów lub jezdni na pokładzie.

Najdogodniej byłoby, gdyby ekstremalne poziomy wody, przyjęte za podstawę projektu przystani promowej, nigdy nie były przekroczone, wymagałoby to jednak zbyt długich i kosztownych pomostów. Dlatego też dopuszcza się, że wyznaczone za pomocą rachunku statystycznego skrajne poziomy mogą być przekroczone na morzach bezpływowych raz na rok, na morzach pływowych o wysokich amplitudach pływów raz na miesiąc (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami