Blog

23.04.2020

Lepsza forma

W artykule znajdziesz:

Lepsza forma

Lepsza forma

Dalsze zadania występujące w ukształtowaniu architektonicznym przyczółków są związane z liniami poziomymi ławy łożyskowej i górnych krawędzi skrzydeł. Dla podkreślenia, funkcji konstrukcyjnej ławy łożyskowej słusznie jest podkreślić jej linie poziome przez wypuszczenie gzymsu nad przednią ścianę. Niekiedy gzyms ten bywa wyprowadzany również na boczne powierzchnie ściany przedniej. W tym ostatnim przypadku powstaje zagadnienie połączenia go z powierzchnią zewnętrzną skrzydeł (program uprawnienia budowlane na komputer).

Jeżeli powierzchnie boczne ściany przedniej i skrzydeł leżą w jednej płaszczyźnie, to urwanie gzymsu ławy łożyskowej w tej płaszczyźnie jest nie wytłumaczone i przez to błędne. Lepsza forma powstaje, gdy powierzchnie boczne ściany przedniej i skrzydeł nie leżą w jednej płaszczyźnie, a gzyms jest zakończony na ścianie przedniej.

Gzyms ławy łożyskowej w budownictwie betonowym jest formą przejętą z budownictwa kamiennego. Zabezpiecza on ścianę przednią od zacieków powstających przy spływaniu wody z ławy łożyskowej. W widoku przyczółka wyodrębnia on ławę łożyskową ze ściany przedniej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Płyty niosące chodniki lub krawędzie belek podporęczowych wystających nad ściany boczne przyczółków dają dobrze widoczne linie poziome.

Pokazują one konstrukcję pomostu i jednocześnie linie komunikacyjne mostu. Utrzymanie ich w rysunku przyczółków jest konieczne. Urozmaicają one płaskie ściany boczne przyczółków. Ponieważ płyty chodników i belki podporęczowe mają to samo znaczenie konstrukcyjne i komunikacyjne na przyczółku i na przęsłach, przeto powinny one być w ten sam sposób pokazane (uprawnienia budowlane).

Płyty chodnika

Jest też rzeczą istotną, aby cienie pod nimi na powierzchniach bocznych belek mostu i na powierzchniach ścian przyczółka miały jednakową głębokość. Można to uzyskać jedynie wówczas, gdy szerokość wspornikowo wysuniętej płyty chodnika będzie jednakowa nad belkami przęseł i nad ścianami przyczółka (program egzamin ustny). Ponieważ zaś ława łożyskowa powinna występować poza krawędź łożyska, a więc i poza powierzchnię ściany belek głównych, przeto należy bądź wypuścić ławę podłożyskową na zewnątrz ścian bocznych przyczółka, bądź też poszerzyć ścianę przednią przyczółka pod ławą łożyskową.

Skarpa nasypu biegnąca ukośnie wzdłuż skrzydeł przyczółka nie powinna być doprowadzona pod kątem ostrym pod płytę chodnikową, lecz zakończone w pewnej odległości od tej płyty ławą poziomą, przecinającą pod kątem prosty ir przeponę kończącą płytę chodnika (opinie o programie).
Opracowanie ścian przyczółka wymaga, aby ich barwy i powierzchnie być jednolite. Poprawne rozwiązanie tego zadania polega na uzyskaniu żądanych ich cech przez właściwy skład i wykonanie betonu. Wymaga to odpowiedniego betonowania, wyboru kruszywa i cementu, utrzymania jednolitego składu i jednakowej wilgotności betonu. Oprócz tego dla uzyskania jednolitej faktury powierzchni zewnętrznych konieczne jest zwrócenie uwagi na układ desek w deskowaniu (segregator aktów prawnych). Układ ten powinien być wyrysowany w projekcie. Daje on rysunek powierzchniom zewnętrznym. Uzyskujemy go przez użycie desek jednakowej szerokości i długości tak ułożonych, aby styki dawały żądany rysunek. Powierzchni przyczółków nie należy licować ani obrabiać narzędziami kamieniarskimi: dłutami i młotkami.

Licowanie kamieniem maskuje konstrukcję betonową. Przyczółki licowane mają rysunek sprzeczny z formą przęseł betonowych. Powierzchni przyczółków nie należy pokrywać barankiem narzucanym z zaprawy. Jest to sposób również obcy betonowi jak obróbka kamieniarska lub licowanie, ponieważ nie wynika z techniki betonowania. Filarem nazywamy część mostu służącą do przenoszenia sił z przęseł na podłoże i dostosowaną do zagospodarowania przeszkody. Filary mają dwa cele: pierwszy - polegający na przenoszeniu sił i drugi - polegający na umożliwieniu właściwego użytkowania przestrzeni pod mostem. Filary przenoszą siły ciężkości i siły poziome skierowane wzdłuż lub w poprzek mostu. Siły te wywołują ściskanie, zginanie i skręcanie filarów (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami