Blog

Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 2
10.01.2022

Liczba przejazdów walców

W artykule znajdziesz:

Liczba przejazdów walców
Liczba przejazdów walców

Liczba przejazdów walców okołkowanych przy zagęszczeniu mas ziemnych zależna jest od rodzaju gruntu, rodzaju walca itp.; dla osiągnięcia stopnia zagęszczenia równego 95% zagęszczenia standardowego liczba przejazdów waha się od 2 do 10. Liczba przejazdów walcami okołkowanymi powinna być ustalona przez próbne zagęszczenie (program uprawnienia budowlane na komputer).

Walce pracują najekonomiczniej przy długim froncie robót (min 200 m), przy czym zagęszczenie nasypu powinno odbywać się ku środkowi nasypu. Aby zachować strukturę zagęszczonych już warstw gruntu, nie należy na nich dokonywać skrętów walców. Walce okołkowane tworzą po przejściu szorstką powierzchnię sprzyjającą dobremu połączeniu jednej warstwy z drugą, a więc odwrotnie niż przy walcach gładkich.

Walce wielokołowe na pneumatykach. W ostatnich latach rozpowszechniły się (w szczególności w USA) walce wielokołowe na pneumatykach. W znacznej większości przypadków są one przyczepne, jedno- lub dwuosiowe, chociaż ostatnio skonstruowano i zastosowano liczne odmiany walców wielokołowych samobieżnych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Walce na pneumatykach można podzielić na trzy grupy:

  • lekkie (do 15 T) zaopatrzone w pneumatyki o wymiarach ok. 7,50×15″ stosowane do zagęszczenia gruntu w nasypach warstwami o grubości 204-30 cm;
  • średnie (do 454-50 T) zaopatrzone w pneumatyki o wymiarach 18,00×24”, stosowane do zagęszczenia gruntu warstwami o grubości 30450 cm;
  • ciężkie (1004200 T), budowane w USA do zagęszczania gruntów na lotniskach (uprawnienia budowlane).

Walec na pneumatykach składa się w zasadzie z metalowego pudła (pudeł) załadowanego balastem, wspartego na jednej lub dwóch osiach, na których osadzone jest od 3 do 7 kół.Wydajność walców

Jako przykład samobieżnego lekkiego walca wielokołowego może służyć walec typu C-774. Jest on wyposażony w 5 kół przednich i 4 koła tylne; ciężar konstrukcyjny walca wynosi ok. 6 T, z balastem - ok. 10 T (program egzamin ustny).

Skuteczne zagęszczenie

Skuteczne zagęszczenie powodowane naciskiem pneumatyków obejmuje warstwę grubości równej promieniowi elipsy tworzącej się na styku pneumatyka z gruntem, przy czym długość promienia zależy od obciążenia przypadającego na koło i od ciśnienia wewnętrznego w pneumatyku. Dlatego też przy jednym i tym samym ciężarze walca stopień zagęszczenia gruntu będzie tym wyższy, im większe ciśnienie panuje w pneumatyku. Przy zagęszczaniu gruntu na terenie o nierównej powierzchni zawieszenie kół walców wielokołowych powinno zapewniać jednakowy nacisk na grunt (opinie o programie).

Schematy różnych zawieszeń kół walców wielokołowych spełniających ten warunek. Zarówno przeprowadzone badania, jak i doświadczenia wskazują na liczne zalety dużą efektywność walców na pneumatykach przy zagęszczaniu mas ziemnych. Są one coraz częściej stosowane i obok walców okołkowanych stanowią najczęściej używane maszyny do zagęszczania mas ziemnych.

Przy zagęszczaniu niektórych rodzajów gruntów walce kołowe na pneumatykach wykazują lepsze wyniki w porównaniu z walcami okołkowanymi. Dotyczy to przede wszystkim gruntów wilgotnych, natomiast w gruntach gliniastych, skawalonych lepsze wyniki dają walce okołkowane. Niektóre badania wykazują, iż walce na pneumatykach lepiej od okołkowanych zagęszczają grunty piaszczyste (segregator aktów prawnych).

Istota zagęszczania mas ziemnych maszynami o działaniu dynamicznym (ubijaniu) polega na nagłych uderzeniach, w wyniku których znajdujące się pod maszyną i w jej najbliższym otoczeniu cząstki gruntu wprowadzane są w ruch. W wyniku nagłego uderzenia cząstki gruntu uderzone bezpośrednio nie mogą przekazać uderzenia na cząstki dolne, dlatego też część energii zużywa się na niszczenie struktury uderzanego gruntu, na miażdżenie cząstek gruntu o mniejszej twardości. Część energii zużywa się, wywołując wstrząsy cząstek gruntu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 3
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 4
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 7 Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 8 Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 9
Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 10
Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 11 Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 12 Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 13
Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 14

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 15

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Postępowanie kwalifikacyjne – ile i za co trzeba zapłacić? zdjęcie nr 16

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami