Blog

Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 2
24.02.2022

Lokalizacja szczegółowa przystanków

W artykule znajdziesz:

Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 3
Lokalizacja szczegółowa przystanków

Lokalizacja szczegółowa przystanków zależy od warunków miejscowych. W punktach rozwidlenia lub odgałęzienia linii tramwajowej dogodniejszą dla pasażerów jest lokalizacja przystanków przed odgałęzieniem, gdyż ułatwia to przesiadanie (program uprawnienia budowlane na komputer). Lokalizacja taka zmniejsza jednak przepustowość linii tramwajowej, przy dużym więc natężeniu ruchu tramwajowego umieszczamy przystanki.

Przecięcie dwóch lub więcej dróg czy ulic pod dowolnym kątem nazywamy skrzyżowaniem.

Rozróżniamy skrzyżowania:

Węzeł komunikacyjny drogowy lub uliczny jest to skrzyżowanie rozbudowane w jednym lub kilku poziomach w celu poprawienia warunków ruchowych (zwiększenia przepustowości, bezpieczeństwa ruchu itp.). A więc do węzłów komunikacyjnych zaliczamy zarówno skrzyżowanie wielopoziomowe z połączeniem krzyżujących się dróg, jak i jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane lub z wyspą centralną itp.

W potocznej mowie używamy terminu „węzeł komunikacyjny” dla określenia połączenia kilku arterii komunikacyjnych na określonym obszarze (np. węzeł kolejowy) (uprawnienia budowlane). W tym sensie węzłem miejskim będzie układ dróg o znaczeniu krajowym lub regionalnym w obszarze miasta.

Optymalne warunki ruchu drogowego otrzymamy przy ruchu jednostajnym (ze stałą szybkością), a więc bez wyprzedzania pojazdów i bez zmiany pasa ruchu, po którym pojazd się posuwa. Warunki takie mogą powstać na dłuższych odcinkach trasy drogowej między skrzyżowaniami przy jednorodnej strukturze ruchu (program egzamin ustny).

Na skrzyżowaniach część pojazdów zmienia kierunek jazdy skręcając w lewo lub w prawo, występują zatem nieuniknione zakłócenia w płynnym ruchu pojazdów na skutek przecięcia się torów jazdy pod różnymi kątami. Są to punkty:

  • przecięcia się potoków ruchu,
  • odgałęzienia potoków ruchu,
  • włączenia potoków ruchu (opinie o programie).

Wartość wskaźnika utrudnień ruchu

Węzły o wskaźniku M > 55 uważane są za trudne i należy unikać ich projektowania przy większych natężeniach ruchu. Wskaźnik trudności węzła wielowlotowego możemy poprawić przez odpowiednie ukształtowanie geometryczne węzła, np. przez wbudowanie wysepki centralnej. Wartość wskaźnika utrudnień ruchu zmniejsza się przy tym do M = 52, jednak rozwiązanie takie wymaga zastosowania dość dużego promienia wysepki. Za powierzchnię skrzyżowania lub węzła uważamy zazwyczaj powierzchnię jezdni ograniczoną liniami zatrzymania się dojeżdżających do skrzyżowania pojazdów (segregator aktów prawnych).

Jako linię zatrzymania się pojazdów uważamy w zależności od rodzaju skrzyżowania i przyjętego systemu organizacji ruchu:

  • przedłużenie linii krawężników krzyżujących się dróg lub ulic,
  • linie wyznaczające przejścia dla pieszych na jezdni („zebra”),
  • przy sygnalizacji świetlnej linie zatrzymania pojazdów przed sygnalizatorem (tzw. „linia stop”).

Warunki ruchu na skrzyżowaniu są odmienne od warunków ruchu na odcinkach międzywęzłowych, stąd też przepustowość „linii stop” jest inna niż przepustowość takiego samego przekroju drogowego na odcinkach międzywęzłowych.

Przepustowością węzła nazywamy maksymalną liczbę pojazdów umownych, która w normalnych warunkach ruchu może w ciągu jednostki czasu przejechać przez węzeł; zazwyczaj wyrażamy ją w pojazdach umownych na godzinę. Przepustowość węzła jest zatem sumą przepustowości „linii stop” ograniczających dany węzeł.

Wskutek utrudnień ruchu przepustowość węzła jest z reguły mniejsza od sumy przepustowości krzyżujących się w węźle dróg. Dla węzłów zwykłych bez sygnalizacji świetlnej, as jest z reguły; dla węzłów zmodernizowanych z regulacją świetlną waha się w granicach (promocja 3 w 1).

Dla węzłów wielopoziomowych współczynnik sprawności może osiągnąć graniczną wartość. Węzły drogowe i uliczne klasyfikujemy zazwyczaj ze względu na ukształtowanie wysokościowe na węzły jednopoziomowe, dwupoziomowe i wielopoziomowe.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 8 Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 9 Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 10
Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 11
Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 12 Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 13 Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 14
Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Projektant musi wykazywać pewność siebie zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami