Blog

Przenikanie wody zdjęcie nr 2
12.05.2022

Materiał kamienny

W artykule znajdziesz:

Przenikanie wody zdjęcie nr 3
Materiał kamienny

Do produkcji materiałów brukowych (kostka, brukowiec) oraz krawężników powinny być stosowane materiały kamienne o wysokich własnościach wytrzymałościowych tak na ściskanie, jak też na ścieranie. Materiałem kamiennym, używanym do wyrobu materiałów brukowych, jest w Polsce przede wszystkim granit dolnośląski, kwarcyty zagnańskie, portiry, andezyty, piaskowce kwarcytowe i szarogłazy karpackie. Do wyrobu krawężników częściowo używane są również dolomity (program uprawnienia budowlane na komputer).

Warunkiem używalności materiałów kamiennych jest dostateczna wytrzymałość na ściskanie dla I gatunku - większa niż 1800 kG/cm2, dla II gatunku - większa niż 1500 kG/cm2, ścieralność około 0,35 cm lub około 0,20 cm, odpowiednia szczelność i zwięzłość, zupełna odporność na działanie mrozu, drobno- lub średnioziarnista budowa jednorodna, bez pęknięć i żył oraz świeży stan skały bez śladów zwietrzenia (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W kamieniołomach wyrabiane są następujące rodzaje kostek brukowych: kostka regularna i zwykła (PN/B-11100 i PN/B-11102) kostka rzędowa (PN/B-11103) do brukowania ulic miejskich o najcięższym ruchu i kostka nieregularna (PN/B-11101). Najczęściej jest stosowana kostka nieregularna, tzw. średnia o wymiarze 9 - 11 cm do brukowania dróg i ulic miejskich. Brukowiec (PN/B-11104) należy do kategorii kamienia płytowego i używa się do nawierzchni brukowych o niezbyt dużym nasileniu ruchu oraz jako nawierzchnia do niestabilizowanych nasypów (uprawnienia budowlane).

Krawężniki uliczne mają powierzchnie widoczne obrobione narzędziami kamieniarskimi, zaliczane są więc raczej do wyrobów budowlanych. Krawężniki drogowe łupane należą do kategorii materiałów brukowych łupanych. Kamienia łamanego używa się do budowy fundamentów nawierzchni drogowej. Kamień ten pracuje tylko na nacisk, gdyż fundament rozkłada obciążenie i przenosi je na grunt (program egzamin ustny).

Tłuczeń i kliniec

Z tego względu wymagania jakościowe w stosunku do kamienia łamanego są o wiele niższe niż przy pozostałych kamiennych materiałach drogowych. Do tego celu można używać głazów narzutowych oraz piaskowców i twardych wapieni. Stad wniosek, ze ze względu na mniejsze wymagania jakościowe należy kamień łamany w miarę możności czerpać z miejsc położonych jak najbliżej budowy drogi (opinie o programie).

Tłuczeń i kliniec stosuje się do budowy warstwy ścieralnej nawierzchni nieulrwalonych oraz jako podkład pod nowoczesne nawierzchnie drogowe. Na warstwę górną używać można tylko skał twardych

  • wysokiej jakości. Najlepiej do tego celu nadają się bazally, granity
  • kwarcyty. Fundament pod nowoczesne nawierzchnie może być wykonany z twardych wapieni i piaskowców.

Na tłuczeń i kliniec do nawierzchni tłuczniowych używane są wszelkiego rodzaju kamienie twarde i średnio twarde, wykazujące dostateczną wytrzymałość na ścieranie oraz odpowiednią zwięzłość. Bardzo wysokich własności wytrzymałościowych wymaga się od materiału kamiennego używanego do wyrobu grysów granulowanych (segregator aktów prawnych).

Grysy granulowane używane są tylko do budowy górnej warstwy nawierzchni. Materiał ten narażony jest na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych i działanie ruchu kołowego. Warunkom tym odpowiadają tylko skały łatwo dające się granulować i odznaczające się najwyższymi własnościami technicznymi. W naszych warunkach mogą to być bazalty, diabazy, kwarcyty oraz drobnoziarniste granity.

Obecna produkcja kamienia do celów drogowych i kolejowych 1(954 r. łącznie z produkcją pomocniczą Wojewódzkich Zarządów Dróg Publicznych oraz z materiałem pochodzącym ze skupu od ludności rolniczej wynosi około 8 milionów ton. Około 65% tej ilości przewozi się kolejami państwowymi i to na dość znaczne odległości (promocja 3 w 1). Wynika to stąd, że największe zakłady produkcyjne kamienia drogowego i do celów kolejowych znajdują się na Dolnym Śląsku. Zakłady Dolnego Śląska wyposażone są też technicznie o wiele lepiej niż zakłady Polski Centralnej.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Przenikanie wody zdjęcie nr 4
Jakie błędy wykonawcze najczęściej prowadzą do uszkodzeń mostów? Analiza przyczyn i konsekwencji

Mosty należą do najbardziej obciążonych i odpowiedzialnych konstrukcji inżynierskich, a jednocześnie są jednymi z najbardziej wrażliwych na błędy projektowe i…

13.11.2025
Przenikanie wody zdjęcie nr 5
Mosty kompozytowe – połączenie betonu i stali w nowoczesnych konstrukcjach

Mosty kompozytowe stanowią dziś jeden z najważniejszych kierunków rozwoju infrastruktury transportowej, łącząc zalety betonu i stali w jedną, spójną konstrukcję…

Przenikanie wody zdjęcie nr 8 Przenikanie wody zdjęcie nr 9 Przenikanie wody zdjęcie nr 10
Przenikanie wody zdjęcie nr 11
Przenikanie wody zdjęcie nr 12 Przenikanie wody zdjęcie nr 13 Przenikanie wody zdjęcie nr 14
Przenikanie wody zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Przenikanie wody zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Przenikanie wody zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami