Blog

Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 2
10.07.2021

Materiały izolacyjne

W artykule znajdziesz:

Materiały izolacyjne

Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 3
Materiały izolacyjne

Zadaniem rozpuszczalników jest umożliwienie stosowania bitumicznych materiałów izolacyjnych w postaci schnących roztworów, nakładanych na powierzchnie izolowane, bądź też przejściowe uplastycznianie mas izolacyjnych, umożliwiające stosowanie tych mas na zimno lub w stanie lekko podgrzanym. Masy takie po ulotnieniu się rozpuszczalnika gęstnieją i twardnieją.
Stosowane zatem rozpuszczalniki powinny dobrze rozpuszczać asfalty i smoły, a po ulotnieniu się pozostawić bitum w stanie możliwie nienaruszonym o niezmienionych własnościach (program uprawnienia budowlane na komputer).
Jako rozpuszczalniki stosuje się przede wszystkim lotne węglo-pochodne, jak benzol silnikowy, ksylol, solwentnafta, olej obojętny.

Z niżej wrzących frakcji ropy naftowej może być stosowane jedynie benzyna lakowa, która jest dostatecznie lotna i rozpuszcza dość dobrze asfalty.
Lżejsze i bardziej lotne benzyny nie są dobrymi rozpuszczalnikami asfaltu i nie należy ich używać. Frakcje o wyższych temperaturach wrzenia niż benzyna lakowa są zbyt mało lottie i utrzymują rozpuszczony materiał długo w stanie płynno-plastycznym (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Oprócz węglowodorów, dobrymi rozpuszczalnikami dla asfaltu i smół są węglowodory chlorowane (,,tri“ - trójchloroetylen, czterochlorek węgla, dwuchloroetylen itp.). Ze względu na lotność oraz niepalność rozpuszczalniki te przewyższają węglowodory, jednak duża toksyczność ogranicza bardzo ich stosowanie (uprawnienia budowlane).

Najlepszym rozpuszczalnikiem dla smół i asfaltów jest dwusiarczek węgla, jednak własności wybuchowe mieszaniny par dwusiarczku węgla z powietrzem, zbyt duża lotność i bardzo wielka toksyczność uniemożliwiają jego stosowanie w praktyce. Dwusiarczek węgla pozostał jedynie rozpuszczalnikiem używanym do badań laboratoryjnych.
Temperatury wrzenia rozpuszczalników powinny mieścić się w granicach 100-200°C. Według przepisów niemieckich temperatura początku wrzenia rozpuszczalnika nie może leżeć poniżej 140°C, a do temperatury 200°C powinno przedestylowywać co najmniej 90% (program egzamin ustny).

Rozpuszczalniki

Rozpuszczalniki o niższym początku wrzenia są zbyt lotne, co z jednej strony powoduje straty i duże niebezpieczeństwo pożaru, produkty zaś - asfalty upłynnione i lepiki z takimi rozpuszczalnikami - wysychają i twardnieją zbyt szybko, co utrudnia ich przechowywanie i pracę.
Zbyt wysoka górna granica destylacji, a zwłaszcza obecność nawet tylko kilku procent frakcji wysokowrzących, powoduje pozostawanie w produkcie pewnej części dodanego rozpuszczalnika, który staje się plastyfikatorem, niepotrzebnie zmiękczającym produkt (opinie o programie).

Również ważną cechą rozpuszczalników jest ich temperatura zapłonu. Temperaturę tę określa się w specjalnych aparatach Abel-Pensky i Mar- tens-Pensky, używanych w przemyśle naftowym do badania temperatury zapłonu nafty, ciężkich benzyn i oleju do silników Diesla (gazowego). W wielu przepisach zagranicznych dla asfaltów upłynnionych dolna granica temperatury zapłonu jest ograniczona do 30°C.
Przy doborze rozpuszczalnika należy zawsze zwracać uwagę na jego wpływ na układ koloidalny rozpuszczanego bitumu. Próbny roztwór składający się z 50’% smoły lub asfaltu i 50% rozpuszczalnika, oglądany w preparacie mikroskopowym w powiększeniu 500-600-krotnym, nie powinien wykazywać ani wydzielonych frakcji olejowych, ani też koagulacji wolnego węgla (segregator aktów prawnych)..

Ze względu na stosunkowo niewielkie ilości rozpuszczalników, jakie zużywa przemysł izolacyjny, są one przeważnie transportowane i przechowywane w beczkach. Większe ilości transportowane są cysternami i mogą być przechowywane tylko w zbiornikach stalowych, z zachowaniem obowiązujących przepisów dla magazynowania benzyny itp.

Przy pracy z rozpuszczalnikami należy zachowywać wszelkie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego, uważając jednocześnie na konieczność dobrej wentylacji pomieszczeń fabrycznych i zabezpieczenia pracujących przed większym stężeniem par rozpuszczalników w powietrzu, które mogą spowodować stany oszołomienia, a nawet zatrucia (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

15.10.2024
Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 4
Zdobycie uprawnień budowlanych w innych krajach

Zdobycie uprawnień budowlanych w innych krajach zależy od kontroli i wymagań w poszczególnych krajach. W różnych krajach mogą być stosowane…

14.10.2024
Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 5
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg

Praktyka zawodowa w zarządzie dróg może być uznana za odpowiednią do zdobycia uprawnień budowlanych, ale wiele zależy od zakresu obowiązków…

Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 8 Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 9 Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 10
Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 11
Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 12 Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 13 Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 14
Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Agregat do ciągłego betonowania skrzyń zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami