Data publikacji: 26.07.2018
Mosty – jak są zbudowane?
Nowoczesne mosty są nie tylko funkcjonalne, ale również zachwycają swoim wyglądem. Zdarza się, że pierwsze pytanie, jakie się nasuwa, to „jak to możliwe, że ten most stoi?”. Otóż w mostach najważniejsza jest długość najdłuższego przęsła, a nie całej konstrukcji. We współczesnym budownictwie istnieją różne typy mostów, które dzieli się na podstawowe klasy. Najczęściej powstają mosty belkowe, w których pomost opiera się na belce wykonanej ze stali lub żelbetonu. Cała konstrukcja podtrzymywana jest filarami i dzieli się na wiele prostych w budowie, krótkich przęseł. Konstrukcje belkowe pozwalają na tworzenie najdłuższych przepraw. Przykładem może być chociażby most dojazdowy koło Nowego Orleanu, na jeziorze Pontchartain, który mierzy niemal 40km. Składa się on z wielu krótkich przęseł.
Znacznie większe długości przęseł stosowane są w mostach łukowych, które stopniowo wracają do łask. Prym w tej branży wiodą Chiny, gdzie najdłuższe przęsło w moście łukowym wynosi aż 552m. Bardzo długie przęsła stosowane są również w konstrukcjach podwieszanych – rekordzistą jest podwieszony most Sutong u ujścia Jangcy, którego główne przęsło mierzy 1088m, a cały most ma 8km. Jednak najdłuższe przęsła mają zdecydowanie mosty wiszące, takie jak chociażby Bay Bridge czy Golden Gate. Zdecydowanym liderem w tej kategorii jest most Akashi Kaikyo, który łączy wyspy Sikoku i Honsiu – jego główne przęsło mierzy aż 1991 metrów.
Chociaż obecnie coraz częściej budowane są mosty łukowe, to rosnącym zainteresowaniem cieszą się również rozwiązania hybrydowe, np. łukowo-podwieszane. W takich konstrukcjach rolę łuku przejmuje dźwigar, których utrzymuje pomost na linach. Ciekawym rozwiązaniem są też mosty wisząco-podwieszane. W Polsce coraz częściej wznoszone są mosty podwieszane, przy czym najdłuższym jest most Rędziński na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Długość głównego przęsła wynosi 256m, wysokość pylonu wynosi 122m, a na moście mieści się aż 6 pasów ruchu. Dla porównania most świętokrzyski w Warszawie ma pylon o wysokości 90m.







45 565

97%

COVID-19
Powiązane artykuły

Zagadnienie skuteczności ochrony anodowej znacznie się komplikuje, kiedy rozpuszczone wskutek lokalnej korozji aniony (np. chlorków) zmniejszają powierzchnię warstwy pasywującej. Występuje…

Anody aluminiowe są utleniane przy wytrącaniu trudno rozpuszczalnego w wodzie uwodnionego wodorotlenku glinu Al(OH)3, przy czym oprócz anodowego rozpuszczania aluminium…

W wodach o średniej twardości i wodach twardych przy dużej zawartości soli (tj. o dużej konduktywności) również powstają takie same…

Na powierzchni ocynkowanej tworzą się warstwy ochronne (wodorotlenki, tlenki i sole zasadowe o bardzo małej rozpuszczalności w wodzie) zapobiegające w…