Blog

16.06.2020

Najprostsze zamknięcie szczeliny dylatacyjnej

W artykule znajdziesz:

Najprostsze zamknięcie szczeliny dylatacyjnej

Najprostsze zamknięcie szczeliny dylatacyjnej

Najprostsze zamknięcie szczeliny dylatacyjnej stropu żelbetowego, w pomieszczeniach nie wymagających izolacji akustycznej ani innych, wykonuje się z blachy żeberkowej 1 przymocowanej jednostronnie do stropu za pomocą kotew 2 (program uprawnienia budowlane na komputer).

Przekrycia szczeliny dylatacyjnej stropu o dużej intensywności ruchu wykonać można z zastosowaniem prefabrykowanych dwuwarstwowych płyt 1, osadzonych na stropie z jednej strony w sposób nieprzesuwny a z drugiej przesuwny, przy czym rowek o zmiennej szerokości wypełnia się izolacyjną masą plastyczną 2. W szczelinę założyć należy uszczelniające blachy 3 pełniące rolę rynienek zbierających wodę przeciekającą przez szczelinę.
Często przed szczeliną dylatacyjną ścian zakłada się rury spustowe, które można za pomocą płaskownika 1 przyspawanego do obręczy przymocować z jednej strony na stałe z drugiej zaś przesuwnie na haku 2 wbitym w mur. Szczeliny dylatacyjne ścian zewnętrznych z ociepleniem można zamknąć za pomocą żelbetowych dyli 1 i 2 długości ok. 60 cm, ocieplonych np. styropianem, powiązanych wzajemnie co ok. 30 cm prętami ocynkowanymi 3 (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Wzdłuż brzegów dyli założyć należy uszczelki 4. Szczeliny dylatacyjne ścian poniżej poziomu terenu wystarczy zamknąć tylko od strony zewnętrznej, prefabrykowanymi dylami 1 założonymi na warstwie poślizgowej i uszczelniającej z papy 2.
Przedstawiono przykładowo konstrukcję pomostu między dwoma segmentami budynków na terenie górniczym. Pomost płytowo-żebrowy oparto na lewym segmencie w sposób przegubowo nieprzesuwny, zaś na segmencie prawym - przegubowo przesuwny na małym polu 1, za pośrednictwem warstwy poślizgowej z podwójnej niepiaskowanej papy. Szczelina o zmiennej szerokości s przekryta jest blachą 2 z żeberkiem zabezpieczającym. Dla zapewnienia prawidłowych warunków pracy jezdni podsuwnicowych w halach przemysłowych na terenach górniczych konieczne jest należyte skonstruowanie w nich przerw dylatacyjnych oraz staranne przygotowanie wszystkich elementów jezdni do rektyfikacji (uprawnienia budowlane).

Jezdnie podsuwnicowe

W halach z bliźniaczymi słupami przydylatacyjnymi prefabrykowane belki podsuwnicowe opiera się na wspornikach słupów w sposób przegubowo przesuwny, umożliwiając podłużne przesuwy belek przez stosowanie wydłużonych otworów w kątownikach 1, przenoszących poziome siły poprzeczne z górnych półek belek na słupy. Rektyfikacja torów podsuwnicowych w halach ograniczona jest zasadniczo do regulowania położenia szyn na belkach i belek na wspornikach słupów głównych (program egzamin ustny). Rektyfikacja jezdni suwnic podwórzowych objąć może również słupy na fundamentach. Schemat podwórzowej jezdni podsuwnicowcj, przygotowanej na wszechstronną rektyfikację. W kierunku podłużnym każdy segment (pięciopolowy) składa się ze środkowego przęsła stałego - trzonu i z bocznych przęseł opartych na słupach wahaczach.

W kierunku poprzecznym jezdni słupy utwierdzone są w fundamentach spiętych parami za pomocą żelbetowych ściągów, dla zabezpieczenia stałego ich odstępu (opinie o programie). Sposób połączenia prefabrykowanego słupa z fundamentem, uwzględnia możliwość rektyfikacji jezdni w kierunku pionowym przez stosowanie na górnej płaszczyźnie fundamentu dowolnej grubości podkładek wyrównawczych 1 i ewentualne przedłużanie śrub kotwiących 2 przez przyspawanie do ich górnych końców odpowiednio nagwintowanych odcinków. Sposób ten umożliwia również ograniczone przesuwy boczne w obrębie
owalnych otworów w podstawie slupów. Znacznie większe boczne rektyfikowanie słupów na fundamentach, konieczne np. w przypadku braku poprzecznych ściągów fundamentowych, możliwe jest dzięki kątownikom (segregator aktów prawnych).

Konieczne - do założenia podkładek wyrównawczych - podniesienie słupów odbywa się za pomocą stempli i dźwigników, zakładanych pod odsady głowic słupów, wspartych na górnych powierzchniach fundamentów.
Boczna rektyfikacja prefabrykowanych belek podsuwnicowych na głowicach słupów dokonywana być może za pomocą klinów 6. Regulacja położenia szyny na belce przeprowadzana bywa w pionie za pomocą stalowych podkładek wyrównawczych 2 ułożonych na zaprawie cementowej 1, w poziomie zaś przez poprzeczne przesunięcie szyny w granicach luzów owalnych otworów w podkładkach i listwach ograniczających 3 (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami