Blog

03.01.2022

Najprostszy układ

W artykule znajdziesz:

Najprostszy układ
Najprostszy układ

Najprostszy układ w postaci jednotorowego odcinka z kozłem oporowym bez jakiegokolwiek rozwinięcia torów. Przy takim schemacie możliwy jest tylko ruch jednego pociągu lub grupy wywrotek, które po przybyciu do punktu początkowego lub końcowego muszą wracać w kierunku odwrotnym po rozładowaniu względnie załadowaniu. W tym czasie cały odcinek nie może być użytkowany (program uprawnienia budowlane na komputer).

Jeszcze lepszy jest schemat umożliwiający całkowite przetaczanie składu pociągów; schemat ten może być bardziej rozwinięty, jak to pokazano linią przerywaną na rysunku. Najwygodniej odbywa się ruch według schematu, pozwala bowiem dokonywać czynności rozładunkowych przy nieprzerwanym podawaniu taboru bez jakichkolwiek manewrów. Schemat ten wymaga jednak rozległego terenu i powoduje znaczne wydłużenie torów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Natomiast tory wąskie z trakcją ręczną mogą być budowane według innych schematów, specyficznych tylko dla nich, a mianowicie przy przechodzeniu z jednego toru na drugi nie za pomocą rozjazdów, lecz obrotnic. Przy projektowaniu układu torów- wąskich z zastosowaniem obrotnic należy przy każdej obrotnicy leżącej na skraju sieci zakładać dodatkowe pojedyncze przęsła, które mogą służyć jako odcinki postojowe dla wyminięcia wywrotek przetaczanych ręcznie (uprawnienia budowlane).

Jako przykład zastosowania układu sieci kolei normalnotorowej i wąskotorowe; może służyć jeden z wariantów rozwiązania tego zagadnienia na terenie bazy produkcyjno-usługowej budowy Huty Warszawa.

Sieć ta składa się z linii normalnotorowych, dostępnych dla parowozów, linii wąskotorowych o szerokości 600 mm, przystosowanych do trakcji mechanicznej, oraz torów wąskich o szerokości 600 mm, przystosowanych do trakcji ręcznej (program egzamin ustny).

Linie normalnotorowe

Linie normalnotorowe zostały zaprojektowane w tym wariancie jak następuje. Na teren bazy z pobliskiej stacji rozrządowej wprowadzono trzy grupy torów (I, II, III).

  • grupa torów składająca się z torów 1, 2 obsługuje skład opałowy ciepłowni.
  • grupa torów składająca się z torów 3, 4, 5 obsługuje centralny skład konstrukcji stalowych budowy Huty oraz skład urządzeń technologicznych Huty. Dla ich wyładowywania zainstalowano żuraw kolejowy, kursujący na torze środkowym (4), za pomocą którego rozładowywane są platformy kolejowe przychodzące na tor 3 z konstrukcjami stalowymi oraz platformy kolejowe przychodzące na tor 5 z urządzeniami technologicznymi hutniczymi.
  • grupa torów obsługuje od strony północnej (z toru 6) składy generalnego wykonawcy, a od strony południowej (z torów 7 i 8) wytwórnie pomocnicze budowy Huty (centralną wytwórnię masy betonowej i zapraw, wytwórnię prefabrykatów, centralną ciesiclnię i zbrojarnię) (opinie o programie).

Tory o szerokości 600 mm przystosowane do trakcji mechanicznej położone są na północ od sieci torów normalnych i służą do przewożenia materiałów, półfabrykatów i prefabrykatów z bazy produkcyjno-usługowej na poszczególne obiekty budowy Huty. Połączenie sieci wąskotorowej z terenem placu budowy odbywa się torem podwójnym wchodzącym na plac budowy w rogu południowo-zachodnim terenu bazy. Do przejścia z jednego toru wąskiego na drugi zastosowano rozjazdy o skosie 1 : 6 (segregator aktów prawnych).

Tory o szerokości 600 mm, przystosowane do trakcji ręcznej, położone są na południe od sieci torów normalnych i stanowią trzy oddzielone od siebie układy zamknięte (nie połączone z siecią wąskotorową placu budowy), obsługujące wytwórnie pomocnicze oraz punkty usługowe bazy, a mianowicie:

  1. układ 1 obsługuje centralną wytwórnię masy betonowej i zapraw oraz wytwórnię prefabrykatów,
  2. układ 2 obsługuje centralną zbrojarnię, wreszcie
  3. układ 3 obsługuje centralną ciesielnię.

Do przejścia z jednego toru na drugi przewidywano na tych sieciach obrotnice o 0 1250 mm, przy czym przy każdej obrotnicy leżącej na skraju sieci założono dodatkowe pojedyncze przęsła, które mogą służyć jako mijanki dla wywrotek przetaczanych ręcznie (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami