Blog

Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 2
01.03.2021

Nawierzchnie betonowe

W artykule znajdziesz:

Nawierzchnie betonowe

Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 3
Nawierzchnie betonowe

Nawierzchnie betonowe w ulicach miejskich mogą znaleźć zastosowanie przy budowie:
- ulic komunikacyjnych w dzielnicach peryferyjnych miast,
- ulic w dzielnicach mieszkaniowych,
- ulic w dzielnicach przemysłowych,
- dróg wewnątrzzakładowych,
- placów miejskich i przemysłowych,
- parkingów,
- miejsc postojowych, peronów, chodników itp.

Nawierzchnie betonowe nie nadają się do stosowania w ulicach o charakterze reprezentacyjnym lub zabytkowym (program uprawnienia budowlane na komputer).
Nawierzchnie betonowe jezdni ulic. Nawierzchnie tego rodzaju wykonuje się z masy betonowej przygotowanej według ogólnie przyjętych zasad technologii betonu.
Nawierzchnie cementowo-tluczniowe, tzw. makadamy cementowe, nie znalazły w miastach szerszego zastosowania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Ze względu na stosunkowo dużą szorstkość nawierzchnie betonowe w miastach można stosować przy pochyleniach niwelety do 7%, ze względu zaś na prawidłowe funkcjonowanie odwodnienia minimalne pochylenia podłużne niwelety nie powinny być mniejsze od 0,4% (uprawnienia budowlane).

Konstrukcja nawierzchni betonowej w warunkach miejskich nie różni się zasadniczo od konstrukcji na drogach zamiejskich. Wymagania technologiczne betonu pozostają te same. Grubości nawierzchni betonowych w mieście mogą być przyjmowane według, jeśli dla konkretnych obciążeń jezdni i konkretnych wartości nośności podłoża gruntowego nie ustala się ich wymiarów na podstawie obliczeń wytrzymałościowych.
Pochylenia poprzeczne jezdni przyjmuje się w granicach l,5H-2%, kształt przekroju poprzecznego - daszkowy lub jednospadowy.
Zbrojenie płyt betonowych jak również dyblowanie szczelin dylatacyjnych w przypadku nawierzchni ulicznych stosuje się rzadko.

Szczególnej uwagi wymaga problem rozmieszczenia szczelin dylatacyjnych i to nie tylko na etapie wykonawstwa, ale jeszcze w fazie projektu. W jezdniach ulic miejskich tkwią bowiem różne urządzenia, takie jak nakrywy włazów kanalizacyjnych, studzienki wodościekowe, zasuwy, włazy rewizyjne różnych instalacji, szyny torów tramwajowych itp., które ograniczają swobodne ruchy płyt. Podobne ograniczenia powodują również obustronne krawężniki posadowione na masywnym fundamencie. Z powyższych względów przy sporządzaniu projektu powinien być opracowany szczegółowy plan rozkładu szczelin uwzględniający wpływy różnych czynników na sposób pracy nawierzchni (program egzamin ustny).

Szczeliny podłużne

Wytyczne dla prawidłowego rozmieszczenia szczelin są następujące:
Szczeliny podłużne należy przewidywać:
- w środku jezdni, gdy jej szerokość jest równa lub większa od 5 m,
- po obu krawędziach nawierzchni wzdłuż krawężników,
- wzdłuż granic torowiska tramwajowego wbudowanego w jezdnię.
Szczeliny poprzeczne należy przewidywać:
- w normalnych odstępach co 6 m,
- w miejscu nagłych zmian szerokości jezdni,
- w środkach włazów i studzienek wodościckowych,
- w miejscach zmian rodzajów podłoża gruntowego (opinie o programie).

Osobnego potraktowania wymaga rozkład szczelin na skrzyżowaniach ulic.
Konstrukcja szczelin w istocie swej nie odbiega tu w niczym od konstrukcji stosowanych w nawierzchniach dróg zamiejskich i podana została w poprzednich rozdziałach.
Nawierzchnie betonowe placów (segregator aktów prawnych). W zależności od przeznaczenia place mogą być:
- komunikacyjne (np. place przed dworcami kolejowymi i autobusowymi),
- architektoniczne,
- defilad,
- targowe,
- parkingowe,
- przemysłowe (najczęściej na terenie zakładów przemysłowych).

Różne znaczenie i różny sposób użytkowania placów wymaga zastosowania różnego rodzaju nawierzchni, a często i różnej jej faktury. Użycie betonu jako materiału do nawierzchni możliwe jest zasadniczo przy wszystkich rodzajach placów (promocja 3 w 1).
Grubość nawierzchni betonowej placu warunkuje sposób jego użytkowania, między innymi wielkość obciążenia i nośność podłoża gruntowego. W zwykłych przypadkach można przyjmować następujące grubości nawierzchni: place komunikacyjne i przemysłowe 15 -r 5 = 20 cm, pozostałe place 12 + 5 = 17 cm.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 8 Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 9 Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 10
Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 11
Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 12 Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 13 Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 14
Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Jak używać materiału wybuchowego zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami