Blog

Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 2
11.05.2022

Nawierzchnie bitumiczne

W artykule znajdziesz:

Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 3
Nawierzchnie bitumiczne

Otrzymana w ten sposób zaprawa przez mocne przylepianie się do poszczególnych ziarn kruszywa wzmacnia ich wzajemną zwartość oraz wypełnia między nimi wolne przestrzenie. Całość tworzy szczelną, nieprzepuszczalną dla wody, elastyczną i gładką nawierzchnię, nadającą się do szybkiego ruchu pojazdów mechanicznych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Trwałość nawierzchni bitumicznej zależy w dużym stopniu od jednorodności wytworzonej masy (dobrego wzajemnego przemieszania miału i pyłu z bitumem) i od niezmienności własności wiążących masy z biegiem czasu, np. pod wpływem czynników działających niszcząco na nawierzchnię (ruch i czynniki atmosferyczne) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W związku z tym w budownictwie drogowym powstały dwa bardzo ważne dla budowy nawierzchni bitumicznych zagadnienia, wynikające z wzajemnego oddziaływania bitumu na kruszywo i kruszywa na bitum a mianowicie:

  • zagadnienie przyczepności błonki bitumicznej do powierzchni kruszywa;
  • zagadnienie własności emulgacy jnych pyłu z kruszywa nadwietrza- łego lub domieszek gliniastych.

W budownictwie drogowym stwierdzono, że ziarna kruszywa, pochodzące z pewnych rodzajów skał, po otoczeniu ich bitumem tracą dość łatwo pod wpływem działania wody otaczającą ich błonkę bitumiczną, gdy tymczasem kruszywo z innych gatunków skał, znajdujące się w tych samych warunkach, własności tej nie wykazuje. Wspomniane zjawisko dowodzi, że przyczepność błonki bitumicznej do powierzchni kruszywa jest w pierwszym przypadku mniejsza niż w drugim (uprawnienia budowlane).

Nawierzchnie bitumiczne budowane z kruszywa o małej przyczepności, zwłaszcza nawierzchnie makadamowe, zagęszczające się pod wpływem działania ruchu drogowego, rozluźniają się pod wpływem opadów atmosferycznych i wilgoci z podłoża. Rozluźnienie następuje wskutek utraty błonki bitumicznej przez poszczególne ziarna kruszywa i przedostawania się wody w głąb nawierzchni (program egzamin ustny). Powoduje to w wyniku przedwczesne zniszczenie nawierzchni.

Siła spójności

Z powyższych względów należy ograniczyć stosowanie kruszywa o słabej przyczepności do budowy nawierzchni bitumicznych, zwłaszcza zagęszczających się, pod wpływem działania ruchu drogowego; szczególnie niepożądane jest stosowanie takiego kruszywa przy użyciu emulsji bitumicznych i bitumów upłynnionych. Stąd też wynikła potrzeba opracowania metod laboratoryjnych, pozwalających na ustalenie stopnia przyczepności bitumu do powierzchni materiałów kamiennych (opinie o programie).

Teoretyczna strona tego zagadnienia, opracowana dość wszechstronnie przez wielu autorów, zwłaszcza przedstawia się w sposób następujący. Przyczepność bitumu do kamienia jest to siła spójności tych dwóch ciał, która przeciwdziała ich rozdzielaniu się pod wpływem działania pewnych czynników, np. wody. Trwałość układu bitum - kamień - woda zależy od tego, czy powierzchnia materiału kamiennego ma większą zdolność do zwilżania się wodą, czy też bitumem.

W chemii koloidów ciała, do których łatwiej przylega woda, określa się jako ciała o własnościach hydrofitowych („hydrofile"); ciała natomiast, które lepiej zwilżają się olejami (w danym przypadku smołami i asfaltami mającymi własności oleiste), jako ciała o własnościach hydrofobowych („hydrofoby"). Od tych własności materiałów kamiennych uzależniona jest przyczepność bitumu (segregator aktów prawnych).

Do materiałów kamiennych o własnościach „hydrofitowych" bitum będzie przylegał gorzej (usuwany będzie przez wodę łatwiej), a do materiałów kamiennych o własnościach „hydrofobowych" - lepiej. Okazało się przy tym, że na przyczepność nie ma zasadniczego wpływu ani stopień gładkości powierzchni, ani jej porowatości, a tylko skład chemiczny.

Szczegółowe badania nad przyczepnością bitumu wykazały, że przyczepność bitumu do materiałów kamiennych zasadowych z reguły jest lepsza niż do materiałów kamiennych kwaśnych. Skały zasadowe wykazują własności hydrofobowe, skały kwaśne - hydrofilowe. Ustalenie stopnia przyczepności błonki lepiszcza bitumicznego do materiałów kamiennych można przeprowadzać następującą metodą opracowaną przez DORNII. Siłę przyczepności (adhezji) błonki bitumicznej do powierzchni kruszywa ustala się według pięciostopniowej skali (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 8 Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 9 Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 10
Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 11
Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 12 Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 13 Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 14
Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zanieczyszczenia powietrza zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami