Blog
Niszczenie energii fali
W artykule znajdziesz:
Niszczenie energii fali
W Polsce, od 1955 r. również stosuje się bloki o podobnym kształcie, nazwane gwiazdoblokami. Na pozór podobne do tetrapodów różnią się one od nich zasadniczym założeniem geometrycznym. O ile tamte składają się z czterech stożków ściętych opisanych na kuli, o tyle te składają się z tej samej liczby stożkowych odnóży wpisanych w kulę. Odnóża te są dłuższe niż u tetrapodów, całość z reguły zbrojona (ilością ok. 90 kG stali/m3 betonu). Gwiazdobloki dają podobne efekty co tetrapody (program uprawnienia budowlane na komputer).
Ciężar zastosowanych gwiazdobloków wynosił 5000 do 12 000 kG. Do wykonania ich użyto betonu o Rw = 200 i cementu portlandzkiego marki 350; Qr = = 2300 kG/cm3. W ciągu pięciu lat istnienia bloki te okazały się niezbyt odporne na korozję, której objawem było m. in. obnażanie zbrojenia i jego rdzewienie, co jednak wobec dużej masy bloków nie ma istotnego znaczenia.
Prócz tetrapodów znane są również bloki kształtowe rozczłonkowane, różnych typów.
W Stanach Zjednoczonych opracowano i przebadano (w Stacji Doświadczalnej Dróg Wodnych w Vicksburgu) bloki nazwane tribar (11), które w pewnych warunkach okazały się nawet bardziej skuteczne niż tetrapody. Tribary składają się z trzech równoległych pionowych walców, połączonych poziomymi żebrami. Ich kształt i stateczność są szczególnie korzystne przy układaniu bloków w pojedynczej warstwie ponad poziomem wody (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Nie stwierdzono jeszcze, czy można osiągnąć większą stateczność i porowatość narzutu z tribarów niż z tetrapodów.
Tribary zastosowano już w osłonie falochronu na Hawajach. Użyto bloków o ciężarze 17 800 kG, walce miały średnicę 1 m, a wysokość 2 m.
W Wielkiej Brytanii zgłoszono do opatentowania nowy rodzaj bloków betonowych, tzw. stabit (8) o ciężarze 5-P25 000 kG, w zależności od wielkości fali i warunków lokalnych. Badania modelowe wykazały dużą stateczność skarp, skuteczne niszczenie energii fali oraz dobre wzajemne zazębianie bloków zarówno gdy się je starannie układa, jak też w swobodnym narzucie. Porowatość narzutu jest nawet większa niż w wypadku tetrapodów i wynosi około 66% (uprawnienia budowlane).
Falochrony narzutowe
Bloki powyższe, stosowane sporadycznie, nie znalazły na razie szerszego rozpowszechnienia i ustępują pod względem zalet tetrapodom, które są dziś używane na wszystkich kontynentach.
W rumuńskim budownictwie morskim znalazły zastosowanie stabilopody, bloki podobne do tetrapodów, lecz których stożki zakończone są płaskimi poszerzeniami (program egzamin ustny). Według badań przeprowadzonych w laboratorium hydraulicznym w Bukareszcie, potwierdzonych potem przez obserwacje w naturze w porcie w Konstancy, dają one bardzo dobrą warstwę ochronną o porowatości ok. 60%, a o stateczności większej od stateczności warstw z tetrapodów, i są oszczędniejsze (o 20-30% mniej bloków) od nich.
Jednym z podstawowych warunków budowy falochronu narzutowego jest istnienie, niezbyt daleko od miejsca budowy - kamieniołomu, mogącego dostarczyć kamienia o potrzebnych wymiarach. Wymiary kamienia należy dostosowywać w zasadzie do parametrów największej fali, na której działanie projektowany falochron będzie narażony (opinie o programie).
Istnieje możliwość, przez odpowiedni dobór pochylenia skarp, dość swobodnego w pewnych granicach operowania takim materiałem, jaki jest do dyspozycji.
Należy przy tym starać się, aby wyzyskać cały materiał, jaki wydobyto z kamieniołomu, nie żądając nadmiernej dalszej rozbudowy eksploatacji kamieniołomu, a także nie powodując dużej ilości odpadów lub odkładów kamienia zbędnego (segregator aktów prawnych).
Falochrony narzutowe w najprostszym wypadku odznaczają się charakterystycznym trapezowym przekrojem, o łagodniejszej zewnętrznej skarpie (1 : 3 do 1 : 5 i mniej) i bardziej stromej wewnętrznej - od strony portu (1 : 2 do 1 : 0,5).
Przykładem budowli o takim prostym przekroju może być falochron w porcie Famagusta na Cyprze, zbudowany według projektu angielskiego przez polskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjno-Morskiego PBIM z Gdańska. Do budowy falochronu użyto wyłącznie kamienia łamanego z wapienia. Materiał był posortowany, przy czym rdzeń z kamieni o ciężarze od 6 do 300 kG przykryto płaszczem z głazów o ciężarze 2-5 tys. kG (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32