Blog
Nosiciel radykalizmu
W artykule znajdziesz:
W tak obszernym tekście nie znalazłem wielu błędów wymagających korekty. Są to raczej drobiazgi: De animo zamiast De anima, Hist. Ecol. zamiast Hist. Eccl. Bóhling zamiast Bóh/ig, Reis zamiast Ries ten błąd sam kiedyś popełniłem. Wydaje się, że jak na tak trudną do przetłumaczenia wydania pracę błędów jest niewiele. Wydawnictwu Platan w Krakowie należy pogratulować. Czytelnikom polskim, którzy tak gorączkowo dzisiaj szukają czegoś tajemniczego, „metafizycznego”, a przede wszystkim gnozy wszelakiej, należy tę pracę Hansa Jonasa polecić (program uprawnienia budowlane na komputer).
Już sam tytuł książki Włodzimierza Lorenca wskazuje, że miała ona szansę wypełnić dotkliwą lukę w polskiej refleksji filozoficznej. Tak się jednak nie stało. Autor konstatuje fakt: w filozofii nowożytnej obserwujemy dwa dążenia, jedno - związane głównie z imieniem Hegla - zmierza w kierunku budowy mniej lub bardziej zamkniętego systemu wiedzy, drugie - związane przede wszystkim z Husserlem - zmierza w kierunku oparcia filozofii na „doświadczeniu źródłowym”, uzasadniającym filozoficzne konstrukcje. Mamy przed sobą dwa radykalizmy: radykalizm całości i radykalizm źródeł (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Nosicielami radykalizmu źródeł są po Husserlu: Heidegger, Levinas i Derrida – trójca „postfenomenologów”, która „przejmuje od Husserla ideę radykalizmu i idzie na tej drodze znacznie dalej, aniżeli sam twórca fenomenologii”. Tak sformułowane zadanie pracy określa jej dalszy rozkład. Oczekujemy zatem bliższej analizy koncepcji „całości” i „systemu” u Hegla oraz koncepcji „radykalizmu” u wymienionych autorów. I rzeczywiście, są w pracy rozdziały poświęcone każdemu z wymienionych problemów (uprawnienia budowlane).
Koncepcja myślenia
Tak sformułowane zadanie badawcze dotyczy - jak sądzę - dwu ściśle ze sobą związanych spraw: koncepcji myślenia i koncepcji racjonalizmu. W gruncie rzeczy autor podejmuje pytanie o naturę myślenia - przede wszystkim tego myślenia, którego wcieleniem jest filozofia. Myślenie buduje syntezę i jednocześnie szuka dla niej podstaw. Jedno nie daje się oddzielić od drugiego. Budowa syntezy i poszukiwanie podstaw dla syntezy to również sposób urzeczywistniania idei racjonalności (program egzamin ustny).
Można stąd wnosić, że praca Włodzimierza Lorenca jest pracą o ideale racjonalności, który w rozmaity sposób urzeczywistnia się w myśleniu wymienionych filozofów. Jeśli tak, to należałoby również rzec, że w omawianej pracy filozofia zajmuje się sama sobą. Autor nie interesuje się „światem” przedstawianym przez wymienionych myślicieli - „rzeczą” jako taką - lecz sposobem myślenia o świecie. o „rzeczy”. Kiedyś Husserl rzucił hasło: „z powrotem do rzeczy”, które miało wyrażać nowy radykalizm myślenia i dało początek fenomenologii. Autor nie idzie za intencją tego hasła, lecz cofa się w kierunku „myślenia o myśleniu” (opinie o programie).
Prowadzona przez autora refleksja nad myśleniem filozofii wykracza jednak w pewnym punkcie poza samą siebie. Autor podejmuje bowiem niejako „przy okazji” problematykę „humanizmu ’. Czytamy: „Istotnym momentem koncepcji badań mojej pracy będzie rozważenie zagadnień filozofii radykalnej w perspektywie problematyki humanizmu (segregator aktów prawnych). Aprobuję w tym względzie sposób postępowania badanych przeze mnie filozofów nurtu postfenomenologicznego, którzy krytykują filozoficzną tradycję w kontekście problemów europejskiego humanizmu”.
Co to bliżej znaczy? Idzie o to, by pokazać, że wymienieni myśliciele - nie wiadomo bliżej, czy dzięki swemu radykalizmowi, czy mimo radykalizmu - wpisują się w dzieje europejskiego humanizmu. Otóż muszę przyznać, że „humanistyczny” wątek pracy Włodzimierza Lorenca dość trudno wpisuje się w wątek badań o radykalizmie filozofii. W dalszym ciągu niniejszej recenzji spróbuję skupić się na dwóch wzmiankowanych wyżej sprawach: na sprawie „radykalizmu" i na sprawie „humanizmu”. Na wstępie jednak uwaga ogólna (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32