Blog
Nowoczesne śródmieście
W artykule znajdziesz:
W ten sposób, jak stwierdzał w swym referacie z r. 1949 Stefan Tworkowski, „do głosu przychodzą równocześnie dwa kierunki: humanitarnie lewicowy i konserwatywny. Na podstawie «paktu o nicagresji» zaczynają powstawać obok siebie dwie Warszawy - nowoczesna i zabytkowa Jak głęboka była przepaść między tradycjami a fałszywie pojmowaną „współczesnością", świadczą koncepcje nowoczesnego centrum Warszawy projektowanego wzdłuż ulicy Marszałkowskiej i na zachód od niej (program uprawnienia budowlane na komputer).
Nowoczesne śródmieście Warszawy wg M. Nowickiego (1945) była to city typu corbu- sicrowskiego, której kompozycja oprzeć się miała na efektach zespołów wieżowcowych rozrzuconych w wolnym zielonym terenie, wśród ultraszybkich magistral. Osią tych terenów stać się miało założenie Alei Jerozolimskich traktowane na odcinku od Trasy N-S do Marszałkowskiej jako emanacja „widowiska współczesnego wielkiego miasta, rewii reklam i ruchu śródmieścia", jako teren, na którym „skupia się wielki handel: uniwersalne domy towarowe, przedstawicielstwa samochodów, kawiarnie i kina aktualności (cinoaki)" (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Obok „przeciągu kosmicznego" terenów wieżowców i „śródmiejskiego widowiska" rozrzuca Nowicki drobnoskalowe wnętrza obudowane 3-4-kondygnacjowymi blokami. Komentatorka jego projektu pisze w „Skarpie" o pogodzeniu w ten sposób „kolosalnego rozwoju techniki o zdehumanizowanym już rozmachu z formami bardzo ludzkich archaicznych upodobań". Tak więc z jednej strony apoteoza ahumanistycznych tworów „nadnarodowej kultury XX w." z drugiej idealizacja przebrzmiałego świata rękodzieła i drobnego handlu mieszczącego się w niewielkich budynkach u stóp drapaczy (uprawnienia budowlane).
Kanony plastyczne
W pierwszej połowie 1946 r. odbył się wielki konkurs architektoniczny, którego przedmiotem była „koncepcja architektoniczno-urbanistyczna fragmentów śródmieścia Warszawy wzdłuż ul. Marszałkowskiej". Ustalone na wstępie przewodu sądu konkursowego kryteria charakteru plastycznego śródmieścia, a zwłaszcza ulicy Marszałkowskiej, głoszą m. in., że „musi ona być zespołem krajobrazów śródmiejskich" „obliczonym na wrażenia człowieka jezdnego" (program egzamin ustny). Na podstawie tych założeń zdyskwalifikowane zostały: praca arch. J. Bogusławskiego i Z. Karpińskiego, jako „skomponowane w oparciu o niesłuszne przesłanki ulicy o zabudowie dwustronnie obrzeżnej", oraz projekt arch. M. Weinfelda i Ranicckiego, który zdaniem sądu konkursowego „nie liczy się zupełnie z zasadami urbanistyki współczesnej". Najwyższą natomiast nagrodę uzyskał projekt, który konsekwentnie i skutecznie zatracił jednorodność przestrzeni ulicy Marszałkowskiej w licznych zatokach i aneksach placowych, w dowolnie rozrzuconych przewężeniach i rozszerzeniach, wśród szeroko rozstawionych, nierównoległych nieraz wobec ulicy wolno stojących gmachów i drapaczy (opinie o programie).
Wizja urbanistyczno-architektoniczna nowoczesnego centrum przy ulicy Marszałkowskiej stała się przedmiotem nowych opracowań w r. 1947 w związku z konkursem na zespół gmachów centrali „Społem" i PZUW. Konkurs ten przyniósł szereg obrazów centrum Warszawy kształtowanych przez serię 4-9 drapaczy prześcigających w swych ekstrawaganckich formach nawet kanony plastyczne Le Corbusiera. Zespół sędziowski, stojąc na uznanym powszechnie stanowisku „nowatorskiej" ( drębności nowego śródmieścia i przeciwstawności jego architektury w stosunku do strefy zabytkowej, pokwitował z uznaniem charakter projektów (segregator aktów prawnych).
Praca, odznaczona najwyższą II nagrodą, ustawiająca szereg wieżowcowych maszynerii pozbawionych chociażby aspiracji piękna została zakwalifikowana jako „wyróżniająca się dojrzałością i konsekwencją przeprowadzenia koncepcji". Projekt kształtujący w centrum Warszawy 4 stumetrowe bryły cylindryczne, według opinii sądu „wyróżnia się świeżością koncepcji architektoniczno-konstrukcyjnej wieżowca" (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32