Blog

Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 2
18.02.2022

Obiekty mostowe

W artykule znajdziesz:

Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 3
Obiekty mostowe

Większość współcześnie wznoszonych mostów, wiaduktów, estakad i wielopoziomowych skrzyżowań stanowią betonowe konstrukcje sprężone, zarówno dla małych i średnich, jak i wielkich rozpiętości przęseł. Jedynie największe realizacje mostowe, o przęsłach rzędu 400-M000 m są konstrukcjami stalowymi, choć i w tych przypadkach wprowadza się szeroko elementy z betonu (program uprawnienia budowlane na komputer). W znacznie częściej wykonywanych obiektach (przęsła 60-T-200 m, a ostatnio nawet do 300 m) konstrukcje sprężone zdobyły przewagę w latach siedemdziesiątych nad konstrukcjami stalowymi, tak jak już wcześniej stało się to z mostami o małych (do 20 m) i średnich (do 60 m) rozpiętościach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Tak znaczny rozwój sprężonych konstrukcji mostowych jest spowodowany ich zaletami eksploatacyjnymi, rozwojem techniki sprężania, a ostatnio wprowadzeniem nowych, bardzo efektywnych rozwiązań technologicznych. Podstawowe zalety funkcjonalno-eksploatacyjne sprężonych konstrukcji mostowych to ich trwałość, odporność na obciążenia dynamiczne oraz naturalna sztywność w płaszczyźnie pionowej i poziomej (uprawnienia budowlane). Nieco większy niż w analogicznych konstrukcjach stalowych ciężar własny konstrukcji sprężonych (znacznie obniżony wobec zwykłych konstrukcji żelbetowych) nie jest wadą z punktu widzenia stateczności i tłumienia drgań obiektów mostowych.

Wybór typu konstrukcji mostowej dla konkretnej realizacji w mniejszym stopniu zależy od rozpiętości i charakteru obciążeń, a przede wszystkim od technologii realizacji, choć są określone przedziały najbardziej racjonalnych zastosowań metod wznoszenia mostów (program egzamin ustny).

Klasyfikacje mostów

Stosuje się następujące klasyfikacje mostów:

  • Pod względem technologii realizacji:
  • prefabrykowane, montowane z elementów belkowych o długości równej całości lub znacznej części rozpiętości przęsła,
  • monolityczne, wykonywane segmentami
  • metodą odcinkowych rusztowań,
  • metodą wspornikową - swobodną,
  • metodą wspornikową z ramieniem wspomagającym lub z podwieszeniem do montażowych pylonów,
  • metodą nasuwania,
  • prefabrykowane, montowane z krótkich segmentów
  • metodą wspornikową - swobodną,
  • metodą wspornikową - ze wspomaganiem.
  • Pod względem typu głównej konstrukcji:
  • płytowe,
  • belkowe,
  • ramowe,
  • łukowe,
  • wiszące (opinie o programie).
  • Pod względem przekroju poprzecznego:
  • otwarte: płytowe, korytkowe, belkowo-płytowe,
  • zamknięte: płytowo-otworowe, skrzynkowe.
  • Pod względem funkcji obiektu:
  • kładki dla pieszych,
  • mosty i wiadukty drogowe,
  • mosty i wiadukty kolejowe,
  • obiekty zintegrowane (drogowo-kolejowe),
  • mosty instalacyjno-przemysłowe (dla rurociągów, taśmociągów, transportu przemysłowego) (segregator aktów prawnych).

Przedstawiony podział, choć niepełny, wskazuje na wielką różnorodność obiektów mostowych, co sprawia, że w rozdziale tym można poruszyć jedynie wybrane zagadnienia. Zwrócono uwagę na rozwiązania krajowe oraz tendencje rozwoju nowszych technologii, na wybranych zagranicznych przykładach. Bliższe wiadomości zawarto w licznych krajowych lub zagranicznych źródłach z zakresu mostownictwa, m. in. w.

Dla małych rozpiętości (do 25 m w ustrojach swobodnie podpartych i do 30 m w ustrojach ciągłych) stosuje się mosty płytowe, których zaletami są: mała wysokość konstrukcyjna, estetyka i łatwość konserwacji(promocja 3 w 1).

Pierwszy płytowy most sprężony rozpiętości 20 m zrealizowano w 1944 r. w Belgii (pierwszy sprężony kolejowy most na świecie). Wczesne realizacje mostów płytowych były technologicznie prymitywne - monolityczne płyty pełne betonowane w tradycyjnych deskowaniach. Współcześnie mosty płytowe wykonuje się najczęściej jako zespolone, pozostawiając otwory w przekroju płyty w celu zmniejszenia ciężaru. Niektóre rozwiązania mają zewnętrzną formę konstrukcji płytowej, choć w istocie stanowią ustrój złożony z przylegających do siebie belek.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 8 Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 9 Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 10
Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 11
Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 12 Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 13 Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 14
Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kierownik potrzebny od zaraz zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami