Blog

Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 2
18.02.2022

Obiekty mostowe

W artykule znajdziesz:

Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 3
Obiekty mostowe

Większość współcześnie wznoszonych mostów, wiaduktów, estakad i wielopoziomowych skrzyżowań stanowią betonowe konstrukcje sprężone, zarówno dla małych i średnich, jak i wielkich rozpiętości przęseł. Jedynie największe realizacje mostowe, o przęsłach rzędu 400-M000 m są konstrukcjami stalowymi, choć i w tych przypadkach wprowadza się szeroko elementy z betonu (program uprawnienia budowlane na komputer). W znacznie częściej wykonywanych obiektach (przęsła 60-T-200 m, a ostatnio nawet do 300 m) konstrukcje sprężone zdobyły przewagę w latach siedemdziesiątych nad konstrukcjami stalowymi, tak jak już wcześniej stało się to z mostami o małych (do 20 m) i średnich (do 60 m) rozpiętościach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Tak znaczny rozwój sprężonych konstrukcji mostowych jest spowodowany ich zaletami eksploatacyjnymi, rozwojem techniki sprężania, a ostatnio wprowadzeniem nowych, bardzo efektywnych rozwiązań technologicznych. Podstawowe zalety funkcjonalno-eksploatacyjne sprężonych konstrukcji mostowych to ich trwałość, odporność na obciążenia dynamiczne oraz naturalna sztywność w płaszczyźnie pionowej i poziomej (uprawnienia budowlane). Nieco większy niż w analogicznych konstrukcjach stalowych ciężar własny konstrukcji sprężonych (znacznie obniżony wobec zwykłych konstrukcji żelbetowych) nie jest wadą z punktu widzenia stateczności i tłumienia drgań obiektów mostowych.

Wybór typu konstrukcji mostowej dla konkretnej realizacji w mniejszym stopniu zależy od rozpiętości i charakteru obciążeń, a przede wszystkim od technologii realizacji, choć są określone przedziały najbardziej racjonalnych zastosowań metod wznoszenia mostów (program egzamin ustny).

Klasyfikacje mostów

Stosuje się następujące klasyfikacje mostów:

  • Pod względem technologii realizacji:
  • prefabrykowane, montowane z elementów belkowych o długości równej całości lub znacznej części rozpiętości przęsła,
  • monolityczne, wykonywane segmentami
  • metodą odcinkowych rusztowań,
  • metodą wspornikową - swobodną,
  • metodą wspornikową z ramieniem wspomagającym lub z podwieszeniem do montażowych pylonów,
  • metodą nasuwania,
  • prefabrykowane, montowane z krótkich segmentów
  • metodą wspornikową - swobodną,
  • metodą wspornikową - ze wspomaganiem.
  • Pod względem typu głównej konstrukcji:
  • płytowe,
  • belkowe,
  • ramowe,
  • łukowe,
  • wiszące (opinie o programie).
  • Pod względem przekroju poprzecznego:
  • otwarte: płytowe, korytkowe, belkowo-płytowe,
  • zamknięte: płytowo-otworowe, skrzynkowe.
  • Pod względem funkcji obiektu:
  • kładki dla pieszych,
  • mosty i wiadukty drogowe,
  • mosty i wiadukty kolejowe,
  • obiekty zintegrowane (drogowo-kolejowe),
  • mosty instalacyjno-przemysłowe (dla rurociągów, taśmociągów, transportu przemysłowego) (segregator aktów prawnych).

Przedstawiony podział, choć niepełny, wskazuje na wielką różnorodność obiektów mostowych, co sprawia, że w rozdziale tym można poruszyć jedynie wybrane zagadnienia. Zwrócono uwagę na rozwiązania krajowe oraz tendencje rozwoju nowszych technologii, na wybranych zagranicznych przykładach. Bliższe wiadomości zawarto w licznych krajowych lub zagranicznych źródłach z zakresu mostownictwa, m. in. w.

Dla małych rozpiętości (do 25 m w ustrojach swobodnie podpartych i do 30 m w ustrojach ciągłych) stosuje się mosty płytowe, których zaletami są: mała wysokość konstrukcyjna, estetyka i łatwość konserwacji(promocja 3 w 1).

Pierwszy płytowy most sprężony rozpiętości 20 m zrealizowano w 1944 r. w Belgii (pierwszy sprężony kolejowy most na świecie). Wczesne realizacje mostów płytowych były technologicznie prymitywne - monolityczne płyty pełne betonowane w tradycyjnych deskowaniach. Współcześnie mosty płytowe wykonuje się najczęściej jako zespolone, pozostawiając otwory w przekroju płyty w celu zmniejszenia ciężaru. Niektóre rozwiązania mają zewnętrzną formę konstrukcji płytowej, choć w istocie stanowią ustrój złożony z przylegających do siebie belek.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 4
Jakie błędy wykonawcze najczęściej prowadzą do uszkodzeń mostów? Analiza przyczyn i konsekwencji

Mosty należą do najbardziej obciążonych i odpowiedzialnych konstrukcji inżynierskich, a jednocześnie są jednymi z najbardziej wrażliwych na błędy projektowe i…

13.11.2025
Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 5
Mosty kompozytowe – połączenie betonu i stali w nowoczesnych konstrukcjach

Mosty kompozytowe stanowią dziś jeden z najważniejszych kierunków rozwoju infrastruktury transportowej, łącząc zalety betonu i stali w jedną, spójną konstrukcję…

Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 8 Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 9 Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 10
Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 11
Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 12 Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 13 Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 14
Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wypalanie wyrobów z gliny zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami