Blog
Odbudowa szybu komory wyrównawczej
W artykule znajdziesz:
Odbudowa szybu komory wyrównawczej
Przy wymiarowaniu obudowy szybu komory wyrównawczej należy uwzględnić dwa układy obciążeń.
I. Układ remontowo-budowlany występujący wtedy, gdy komora pozostaje tylko pod działaniem obciążenia zewnętrznego, to jest poziomego ciśnienia podłoża skalnego i wody gruntowej (program uprawnienia budowlane na komputer).
II. Układ eksploatacyjny występujący wówczas, gdy komora jest wypełniona całkowicie wodą, przy czym nie uwzględnia się ani zewnętrznego ciśnienia górotworu, ani ciśnienia wody gruntowej.
W układzie II obudowa pozostaje pod działaniem wewnętrznego ciśnienia wody oraz odporu górotworu, którego wartość charakteryzowana jest przez współczynnik podatności sprężystej skał k (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Pierwszy układ obciążeń ścian obudowy wywołuje ściskanie, podczas gdy drugi - rozciąganie.
Ponieważ wytrzymałość betonu na ściskanie jest kilkakrotnie większa (8-T-IO razy) od jego wytrzymałości na rozciąganie, przeto należy przyjąć jako zasadę wymiarowanie obudowy szybu wyłącznie na obciążenia wewnętrzne (uprawnienia budowlane).
Komora wyrównawcza jest szybem pionowym z dnem zaopatrzonym w otwory. Dno komory jest z reguły związane ze ścianami i wobec tego w obliczeniach ścian może być uwzględniany wpływ ich utwierdzenia w dnie. Taki układ statyczny bywa niekiedy rozpatrywany, jeżeli komora jest budowlą naziemną i wówczas obudowę szybu wymiaruje się identycznie jak walcowy zbiornik wody.
W przypadku konstrukcji podziemnej nie uwzględnia się utwierdzenia ścian w dnie i wymiarowanie komory wyrównawczej przeprowadza się rozpatrując szyb jako pierścień o szerokości b = 1,0 m poddany symetrycznemu ciśnieniu Najprostszym typem śluzy komorowej jest komora zamykana od strony górnego i dolnego stanowiska wrotami o jednakowej wysokości.
W tym przypadku normalne głębokości na progach śluzy są różne, przy czym głębokość na progu od strony górnej wody jest większa od głębokości na progu dolnym
o wysokość spadu. Zwykle stosuje się śluzy ze ścianą spadową, w których głębokości na progach są jednakowe. Głównymi elementami składowymi takiej śluzy są: głowa górna z wrotami górnymi, kończąca się od strony dolnej wody ścianą spadową, następnie komora śluzy, której długość użyteczna mierzona jest między licem ściany spadowej a krawędzią niszy wrót dolnych
oraz głowa dolna, stanowiąca obudowę wrót dolnych (program egzamin ustny).
Śluzy komorowe
W śluzie tej wysokość wrót górnych zależna jest tylko od żądanej głębokości na progu (tzw. głębokości użytecznej), natomiast wysokość wrót dolnych równa jest w przybliżeniu sumie tej głębokości i spadu. Aby zmniejszyć tę wysokość, przy większych spadach stosuje się wrota dolne o wysokości równej sumie głębokości użytecznej i wysokości części nawodnej śluzowanych statków, zaś pozostałą część wysokości głowy dolnej zamyka się ścianką stałą. Jest to tak zwana śluza szybowa (opinie o programie). Przy dużej różnicy poziomów między górnym a dolnym stanowiskiem mogą być stosowane śluzy schodkowe wielostopniowe; są to tzw. śluzy sprzężone, w których wrota pośrednie spełniają rolę wrót wodnych śluzy górnej i jednocześnie wrót górnych śluzy dolnej. Jest to jedno rzadko spotykane rozwiązanie. Bardzo często natomiast buduje się dwie śluz.
obok siebie; są to tak zwane śluzy bliźniacze, które pozwalają na śluzowanie statków jednocześnie w dwóch kierunkach. Przy bardzo zróżnicowanym taborze pływającym, aby zaoszczędzić wody zużywanej na śluzowanie, śluzy te mogą mieć różne wymiary użyteczne (segregator aktów prawnych).
Wymiary użyteczne śluzy komorowej, tzn. długość, szerokość i głębokość na progu, ustala się w zależności od gabarytów typowych jednostek taboru żeglugowego.
Rodzaje śluz komorowych. Rozróżniamy następujące rodzaje śluz:
- Śluzy pojedyncze, przystosowane do śluzowania pojedynczej jednostki typowej.
- Śluzy podwójne, przystosowane do śluzowania dwóch jednostek jednocześnie, przy czym jednostki te mogą być usytuowane w śluzie jedna za druga lub jedna obok drugiej. To ostatnie rozwiązanie, tak zwana śluza z przesuniętymi głowami, jest tańsze, lecz utrudnia manewrowanie statkami w czasie śluzowania.
- Śluzy pociągowe (zbiorowe) przystosowane do jednoczesnego śluzowania pociągów holowniczych lub zestawów pchanych składających się z pchacza albo holownika i zestawu barek (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32