Blog

Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 2
16.02.2022

Odkształcenia opóźnione betonu

W artykule znajdziesz:

Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 3
Odkształcenia opóźnione betonu

Duży współczynnik sprężystości Eb wymagany jest ze względu na ograniczenie ugięć konstrukcji oraz zmniejszenie doraźnych strat naciągu. Można ogólnie stwierdzić, że wymaganie wysokiego współczynnika sprężystości jest całkowicie zgodne z wymaganiami poprzednimi, gdyż z reguły betony wyższej wytrzymałości wykazują również wyższe wartości Eb (w zakresie tych samych rodzajów betonu) (program uprawnienia budowlane na komputer).

Normy projektowania [NI, N2] podają wartości współczynnika sprężystości przy ściskaniu. W betonach do konstrukcji sprężonych cecha ta powinna być kontrolowana doświadczalnie, a szczególnie dokładnie sprawdzana przy stosowaniu nowych składników betonu.

Małe odkształcenia opóźnione są wymaganiem dotyczącym jednocześnie dwóch zjawisk skurczu i pełzania. Skutki tych zjawisk objawiają się niekorzystnie w ugięciach oraz w opóźnionych stratach sprężenia. O odkształceniach opóźnionych decydują zarówno czynniki materiałowe, jak i technologiczne (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Odkształcenia opóźnione betonu można zmniejszyć przez stosowanie cementów bezskurczowych, odpowiedni dobór kruszywa, wilgotne warunki dojrzewania i duży stopień dojrzałości betonu w chwili przekazania sprężenia. Zasadnicze znaczenie ma więc staranne wykonawstwo konstrukcji, gdyż uchybienia technologiczne mogą w znacznym stopniu zniweczyć efekt Dobra przyczepność betonu i stali jest wymagana zwłaszcza w elementach strunobetonowych, w których siły sprężające na beton przekazuje się przez przyczepność (uprawnienia budowlane). Również w konstrukcjach kablobetonowych wymagana jest dobra przyczepność stali sprężającej do betonu w niektórych typach zakotwień, a także przyczepność stalowych osłon kanałów kablobetonowych do betonu.

Szczelność betonu jest wymaganiem związanym z ochroną cięgien sprężających przed korozją; cecha ta decyduje o ogólnej trwałości konstrukcji. Główne znaczenie ma szczelność warstwy otulającej (program egzamin ustny). Podstawowe kryteria klasyfikacji we wszystkich konstrukcjach z betonu dotyczą wytrzymałości stwardniałego betonu oraz konsystencji i sposobu zagęszczania świeżej mieszanki betonowej. Są one aktualne w pełni w wysokowytrzymałych betonach do konstrukcji sprężonych i omówiono je dalej (opinie o programie). Różnorodność betonów pozwala ponadto na klasyfikację wg następujących istotnych kryteriów:

Ciężar objętościowy

Ciężar objętościowy (gęstość objętościowa w stanie suchym):

  1. betony ciężkie - powyżej 28 kN/m3 (2,8 g/cm3),
  2. betony zwykłe - 20-F28 kN/m3 (2,0-F2,8 g/cm3),
  3. betony lekkie - poniżej 20 kN/m3 (2,0 g/cm3).

Podane granice nawiązują do zaleceń międzynarodowych RILEM i CEB-FIP [N17J. Betony ciężkie używane są do specjalnych konstrukcji, głównie budynków bezpieczeństwa reaktorów jądrowych. W innych, powszechnie stosowanych konstrukcjach sprężonych dominują betony zwykłe, a ostatnio spotyka się coraz częściej, zwłaszcza w prefabrykacji, betony lekkie (segregator aktów prawnych). Granica gęstości objętościowej, rozdzielająca betony lekkie i zwykłe, jest umowna i dyskusyjna; polskie normy [N3, N4] podają jako podstawową granicę wartość 1,8 g/cm3, a dla szczególnych kruszyw dopuszczają 1,95 g/cm3.

W betonach szczelnych stosowanych do konstrukcji sprężonych gęstość objętościowa zależy w sposób decydujący od kruszywa. W zwykłych betonach przeważają kruszywa łamane ze skał magmowych, natomiast w betonach lekkich - kruszywa sztuczne, uzyskiwane przez spiekanie kopalin naturalnych.

Materiały wiążące:

  • betony z cementem portlandzkim zwykłym,
  • betony z cementem portlandzkim szybkotwardniejącym,
  • betony z cementami specjalnymi (niskoegzotermicznymi, chemoodpornymi itp.),
  • polimerobetony (promocja 3 w 1).

Przemysł cementowy w krajach najbardziej rozwiniętych stawia do

dyspozycji budownictwa kilkadziesiąt rodzajów i gatunków cementów, a ponadto domieszki do cementów korygujące cechy betonów. Najszerzej jednak w konstrukcjach sprężonych podobnie jak w żelbecie stosowane są betony na cementach portlandzkich. Polimerobetony są dotychczas stosowane jedynie jako materiał uzupełniający.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 8 Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 9 Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 10
Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 11
Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 12 Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 13 Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 14
Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Bitumowanie wgłębne nawierzchni zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami