Blog

12.11.2021

Odprowadzenie wody opadowej

W artykule znajdziesz:

Odprowadzenie wody opadowej

Odprowadzenie wody opadowej

Nad torami kolejowymi i nad rzekami zasadniczo rynny takie nie są konieczne.
Odprowadzenie wody opadowej z nawierzchni pomostów stalowych:
a) malej rozpiętości,
b) o znacznej rozpiętości,
c) szczegół kołpaka z otworem do odprowadzania wody przesączającej się z pomostów Z mostów długich wodę odprowadza się wpustami rozmieszczonymi wzdłuż mostu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Do rury spustowej odprowadzona jest woda zarówno spływająca z nawierzchni, jak też woda przesączająca się przez nawierzchnię i spływająca po izolacji. Woda spływająca po izolacji odpływa do rury spustowej przez otwory w ściance wpustu.
Płyty pomostowe mostów kamiennych, betonowych lub żelbetowych izoluje się zgodnie z zasadami wykonywania izolacji wodoszczelnych przy wszelkich budowlach żelbetowych lub betonowych.
Jeżeli płyta pomostowa mostu stalowego jest żelbetowa, to izolację wykonuje się według tych samych zasad co izolację mostów żelbetowych, betonowych lub kamiennych. Również jeżeli most ma konstrukcję pomostową dolną, to płyty pomostowe powinny być tak ukształtowane, aby styki brzegów izolacji bocznej ze stalowymi belkami głównymi lub specjalnymi blachami zmniejszyć do minimum.
W przypadku powstania w izolacji nieszczelności może nastąpić uszkodzenie konstrukcji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Stosch podaje, że znane są dwa mosty sprężone wykonane z betonu marki 450, w których beton uległ korozji chemicznej i atmosferycznej na głębokość 5 cm i częściowo zostało odsłonięte zbrojenie. Przyczyną tych uszkodzeń był chlorek magnezowy (MgCl2) używany do posypywania nawierzchni w zimie. Proces zniszczenia betonu polegał nie tylko na chemicznym destrukcyjnym działaniu chlorku magnezowego, ale miały tu miejsce również procesy fizyczne i to nawet w większym zakresie niż chemiczne. Polegały one na tym, że beton oziębiony wodą z rozpuszczoną solą powodował w szerszym zakresie szybsze zamarzanie zawartej w jego kapilarach wody, co doprowadzało do rozsadzania betonu. Ponieważ sole są higroskopijne, wierzchnia warstwa betonu stale jest wilgotna, co potęguje przebieg procesu korozji (uprawnienia budowlane).
Celowe jest uszczelnienie powierzchni betonu lepikiem asfaltowym.

Stosowanie emulsji asfaltowych

Stosowanie emulsji asfaltowych lub asfaltu upłynnionego może okazać się niekorzystne, gdyż substancje te wydzielają parę wodną lub gazy, które mogą stać się przyczyną powstawania w nawierzchni pęcherzy (program egzamin ustny).
Wśród konstruktorów mostów rozpowszechnione jest zdanie, że izolacja wodoszczelna mostów jest w ogóle niepotrzebna, gdyż w konstrukcjach sprężonych beton jest dostatecznie wodoszczelny. Wydaje się jednak, że pozbawienie konstrukcji mostowych ochrony przed wilgocią może wpłynąć na okres ich trwałości (opinie o programie).

Badania mostów żelbetowych, wybudowanych przed kilkudziesięciu laty na Dolnym Śląsku, wykazują, że rozpoczyna się w tych konstrukcjach proces korozji zbrojenia, przy czym objawy te wyraźnie występują w pierwszej kolejności w tych miejscach, gdzie widoczne są przecieki wody przez beton w miejscach uszkodzeń izolacji. Ponieważ w konstrukcjach sprężonych korozja zbrojenia jest znacznie niebezpieczniejsza od korozji zwykłego zbrojenia, a w każdej konstrukcji sprężonej mogą wystąpić miejsca, gdzie beton nawet w strefie sprężenia wykazuje rysy (a przecież są i miejsca, w których sprężenie nie występuje) i nie będzie zupełnie szczelny nie należy dopuścić do ryzyka przedwczesnego, katastrofalnego zniszczenia konstrukcji. W tym przypadku uzyskana oszczędność dzięki niezastosowaniu izolacji na pewno nie opłaci się (segregator aktów prawnych).

Jeśli most składa się z belek prefabrykowanych sprężonych, to styki podłużne pomiędzy belkami bardzo trudno uszczelnić zaprawą, nawet przy zastosowaniu sprężenia poprzecznego, co również przemawia za koniecznością stosowania izolacji ciągłej.
Widoczne są skorodowane wkładki na podniebieniu łukowej konstrukcji żelbetowej jednego z mostów wybudowanego w 1898 r. na Dolnym. Śląsku po odspojeniu się i odpadnięciu betonu otulającego zbrojenie w 1963 r. Szczegółowe dane dotyczące korozji konstrukcji mostowych podano w pracy (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami