Blog

Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 2
12.11.2021

Odprowadzenie wody opadowej

W artykule znajdziesz:

Odprowadzenie wody opadowej

Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 3
Odprowadzenie wody opadowej

Nad torami kolejowymi i nad rzekami zasadniczo rynny takie nie są konieczne.
Odprowadzenie wody opadowej z nawierzchni pomostów stalowych:
a) malej rozpiętości,
b) o znacznej rozpiętości,
c) szczegół kołpaka z otworem do odprowadzania wody przesączającej się z pomostów Z mostów długich wodę odprowadza się wpustami rozmieszczonymi wzdłuż mostu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Do rury spustowej odprowadzona jest woda zarówno spływająca z nawierzchni, jak też woda przesączająca się przez nawierzchnię i spływająca po izolacji. Woda spływająca po izolacji odpływa do rury spustowej przez otwory w ściance wpustu.
Płyty pomostowe mostów kamiennych, betonowych lub żelbetowych izoluje się zgodnie z zasadami wykonywania izolacji wodoszczelnych przy wszelkich budowlach żelbetowych lub betonowych.
Jeżeli płyta pomostowa mostu stalowego jest żelbetowa, to izolację wykonuje się według tych samych zasad co izolację mostów żelbetowych, betonowych lub kamiennych. Również jeżeli most ma konstrukcję pomostową dolną, to płyty pomostowe powinny być tak ukształtowane, aby styki brzegów izolacji bocznej ze stalowymi belkami głównymi lub specjalnymi blachami zmniejszyć do minimum.
W przypadku powstania w izolacji nieszczelności może nastąpić uszkodzenie konstrukcji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Stosch podaje, że znane są dwa mosty sprężone wykonane z betonu marki 450, w których beton uległ korozji chemicznej i atmosferycznej na głębokość 5 cm i częściowo zostało odsłonięte zbrojenie. Przyczyną tych uszkodzeń był chlorek magnezowy (MgCl2) używany do posypywania nawierzchni w zimie. Proces zniszczenia betonu polegał nie tylko na chemicznym destrukcyjnym działaniu chlorku magnezowego, ale miały tu miejsce również procesy fizyczne i to nawet w większym zakresie niż chemiczne. Polegały one na tym, że beton oziębiony wodą z rozpuszczoną solą powodował w szerszym zakresie szybsze zamarzanie zawartej w jego kapilarach wody, co doprowadzało do rozsadzania betonu. Ponieważ sole są higroskopijne, wierzchnia warstwa betonu stale jest wilgotna, co potęguje przebieg procesu korozji (uprawnienia budowlane).
Celowe jest uszczelnienie powierzchni betonu lepikiem asfaltowym.

Stosowanie emulsji asfaltowych

Stosowanie emulsji asfaltowych lub asfaltu upłynnionego może okazać się niekorzystne, gdyż substancje te wydzielają parę wodną lub gazy, które mogą stać się przyczyną powstawania w nawierzchni pęcherzy (program egzamin ustny).
Wśród konstruktorów mostów rozpowszechnione jest zdanie, że izolacja wodoszczelna mostów jest w ogóle niepotrzebna, gdyż w konstrukcjach sprężonych beton jest dostatecznie wodoszczelny. Wydaje się jednak, że pozbawienie konstrukcji mostowych ochrony przed wilgocią może wpłynąć na okres ich trwałości (opinie o programie).

Badania mostów żelbetowych, wybudowanych przed kilkudziesięciu laty na Dolnym Śląsku, wykazują, że rozpoczyna się w tych konstrukcjach proces korozji zbrojenia, przy czym objawy te wyraźnie występują w pierwszej kolejności w tych miejscach, gdzie widoczne są przecieki wody przez beton w miejscach uszkodzeń izolacji. Ponieważ w konstrukcjach sprężonych korozja zbrojenia jest znacznie niebezpieczniejsza od korozji zwykłego zbrojenia, a w każdej konstrukcji sprężonej mogą wystąpić miejsca, gdzie beton nawet w strefie sprężenia wykazuje rysy (a przecież są i miejsca, w których sprężenie nie występuje) i nie będzie zupełnie szczelny nie należy dopuścić do ryzyka przedwczesnego, katastrofalnego zniszczenia konstrukcji. W tym przypadku uzyskana oszczędność dzięki niezastosowaniu izolacji na pewno nie opłaci się (segregator aktów prawnych).

Jeśli most składa się z belek prefabrykowanych sprężonych, to styki podłużne pomiędzy belkami bardzo trudno uszczelnić zaprawą, nawet przy zastosowaniu sprężenia poprzecznego, co również przemawia za koniecznością stosowania izolacji ciągłej.
Widoczne są skorodowane wkładki na podniebieniu łukowej konstrukcji żelbetowej jednego z mostów wybudowanego w 1898 r. na Dolnym. Śląsku po odspojeniu się i odpadnięciu betonu otulającego zbrojenie w 1963 r. Szczegółowe dane dotyczące korozji konstrukcji mostowych podano w pracy (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 8 Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 9 Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 10
Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 11
Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 12 Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 13 Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 14
Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Transport daleki prefabrykatów zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami