Blog

Obraz próbki betonu zdjęcie nr 2
17.09.2021

Odstęp torów spustowych

W artykule znajdziesz:

Odstęp torów spustowych

Obraz próbki betonu zdjęcie nr 3
Odstęp torów spustowych

Odstęp torów spustowych interesuje konstruktora pochylni o tyle, że w części podwodnej musi on dostosować do niego konstrukcję pomostów, w części nadwodnej zaś przewidzieć gniazda i śruby do podpór oraz odpowiednio rozmieścić pale fundamentowe.

Osiowy odstęp dwu torów przyjmuje się średnio jako równy i/3 szerokości statku. Dla statków średnich wynosi on od 5 do 6 m, dla statków dużych od 7 do 9 m. Do*wodowania jednego z pancerników zastosowano cztery tory w odstępach osiowych 8,25 i 24,60 m. Wskazane jest, aby oś każdego z torów leżała pod jednym z podłużnych dźwigarów statku (program uprawnienia budowlane na komputer).
Powierzchnię torów stanowi zwykle dylina podłużna, położona bądź na oczepach konstrukcji drewnianej, bądź wprost na płycie pochylni, bądź wreszcie na rozbieralnej podbudowie z belek drewnianych. Przekroje toru, jedno z możliwych rozwiązań podbudowy.

Dylina torów musi być zupełnie gładka, nie powinna wystawać na stykach, główki gwoździ muszą być schowane, ponieważ wszelkie nierówności powierzchni mogą mieć ujemny wpływ na przebieg wodowania (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Każdy tor ujęty jest zwykle krawężnikami drewnianymi, wystającymi ponad wierzch dyliny i odpowiednio przymocowanymi lub rozpartymi.
Na powierzchni torów, przed zmontowaniem na nich sani spustowych, układa się w kilku warstwach smar spustowy. Smar ten składa się z tłuszczu, mydła i olejów, przy czym jako pierwszą układa się najbardziej stalą warstwę, złożoną z łoju, stearyny lub parafiny, zapewniającą potrzebną wytrzymałość smarom i zapobiegającą wygnieceniu ich przez ciężar kadłuba. Warstwę tę nieraz prasuje się jeszcze dodatkowo na gorąco rozgrzanym żelazem. Podobnym smarem powleka się również dolne powierzchnie płóz spustowych. Między dwie warstwy stale daje się warstwę półpłynną, stanowiącą właściwą warstwę poślizgową. Grubość całkowita warstw smaru wynosi kilka centymetrów (uprawnienia budowlane).

Sanie spustowe

Sanie spustowe składają się z płóz (tylu, ile jest torów spustowych) o szerokości równej lub nieco mniejszej od szerokości torów, a długości łącznej średnio ok. 0,3 do 0,9 długości statku (program egzamin ustny).
Składa się ona zwykle z dwu lub trzech warstw złożonych z dwu do trzech belek drewnianych, związanych w obu kierunkach śrubami o średnicy ok. 25 mm. Podstawę stanowi warstwa dyliny o grubości 10 cm, przybita do belek gwoździami. Główki gwoździ muszą być schowane.
Płozy dla mniejszych statków stanowią pojedyncze belki. Aby płozy nie zbliżały się do siebie w czasie wodowania, rozparte są między sobą poprzecznymi belkami, aby zaś nie rozchodziły się, połączone są ponadto ściągami zaopatrzonymi w zamki rzymskie (opinie o programie).

Mniejsze statki spuszczane są na płozach ciągłych, większe na płozach odcinkowych, połączonych ze sobą giętkimi stalówkami, przykładkami na śrubach
lub specjalnymi łącznikami przegubowo-zawiasowymi. Na płozach układane są belkowania, zwykle klinowane, które dostosowuje się do miejscowego kształtu kadłuba.
Najtrudniejszy problem stanowią tzw. poduszki (lub kozły) końcowe, czyli dziobowe i rufowe, które nie tylko muszą być wysokie, ale ponadto jeszcze montowane ukośnie (segregator aktów prawnych).
Na poduszkę dziobową oddziałują w czasie wodowania znaczne siły, a kadłub w pewnym momencie przed spłynięciem na wodę zaczyna obracać się wokół swego dziobu.

Stąd wynika celowość stosowania poduszek dziobowych obrotowych i to albo
przegubowych, z przegubem wykształconym podobnie do przegubów stosowanych w budownictwie naziemnym, albo też kołyskowych. Typ kołyski Doosego wykonanej zwykłymi sposobami ciesielskimi.

Całość sani oraz poduszek związana jest z sobą oraz z kadłubem całym systemem lin stalowych, łańcuchów, drągów śrubowych, przykładek i kątowników (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Obraz próbki betonu zdjęcie nr 4
Jak działa wieniec żelbetowy w konstrukcji budynku i dlaczego jest naprawdę niezbędny

Wieniec żelbetowy od lat stanowi jeden z kluczowych elementów konstrukcyjnych budynków murowanych, jednak dla inwestorów, a często także dla początkujących…

13.11.2025
Obraz próbki betonu zdjęcie nr 5
Belka ciągła a belka swobodnie podparta – czym się różnią i kiedy stosuje się je w praktyce?

W projektowaniu konstrukcji budowlanych jednym z najważniejszych elementów pracy inżyniera jest prawidłowe rozpoznanie statycznego schematu pracy belek. W praktyce budowlanej…

Obraz próbki betonu zdjęcie nr 8 Obraz próbki betonu zdjęcie nr 9 Obraz próbki betonu zdjęcie nr 10
Obraz próbki betonu zdjęcie nr 11
Obraz próbki betonu zdjęcie nr 12 Obraz próbki betonu zdjęcie nr 13 Obraz próbki betonu zdjęcie nr 14
Obraz próbki betonu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Obraz próbki betonu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Obraz próbki betonu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami