Blog

Organizacja przedsiębiorstwa
W artykule znajdziesz:
Organizacja przedsiębiorstwa

Dział Zaopatrzenia i Transportu EZ, znajdujący się w pionie Zastępcy Dyrektora do Spraw Ekonomicznych (E), zawiera transakcje na zakup materiałów, prowadzi całą gospodarkę materiałową oraz kontroluje pracę obcych środków transportowych. Dział Administracyjno-Gospodarczy EA zajmuje się zaopatrzeniem samego biura przedsiębiorstwa i utrzymaniem w nim czystości. Jemu podlegają bezpośrednio sprzątaczki i woźni (program uprawnienia budowlane na komputer).
Do działu tego należy również kancelaria, która prowadzi kontrolę korespondencji, oraz hala maszyn, to znaczy zespół maszynistek, które przepisują wychodzące pisma.
Dział Zatrudnienia i Płacy EP zajmuje się werbunkiem robotników i ich zakwaterowaniem. Załatwia on sprawy zaszeregowań, dba o przestrzeganie układu zbiorowego i cenników akordowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zajmuje się również normami i stawkami zakładowymi.
Specjalną komórką jest Zespół do Spraw Kontroli Gospodarki Materiałowej i Walki z Nadużyciami WK. Jego zadaniem jest troska o własność przedsiębiorstwa. Z racji wykonywanej pracy jest często w kontakcie z władzami bezpieczeństwa i milicją.
Organizacja przedsiębiorstwa zależy od zadań, które ono wykonuje. W związku z tym w różnych przedsiębiorstwach istnieć mogą odmienne formy organizacyjne.
Rola głównego księgowego w przedsiębiorstwie jest tak ważna, że zasługuje na oddzielne omówienie. Nim jednak przystąpimy do omówienia jego zadań i uprawnień musimy wyjaśnić co to jest księgowość (uprawnienia budowlane).
Otóż w trakcie działalności przedsiębiorstwa występuje szereg zdarzeń natury gospodarczej, takich, jak np. uzyskanie zapłaty od inwestora, wydatkowanie pieniędzy na zakup materiałów, otrzymanie tych materiałów, czy wydanie ich z magazynu na budowę. Zdarzenia te muszą być w odpowiedni sposób utrwalone, zanotowane, zewidencjonowane. Księgowość jest właśnie systemem ewidencji zdarzeń gospodarczych, zachodzących w przedsiębiorstwie w ujęciu wartościowym (program egzamin ustny).
Zadania księgowości
Zadania księgowości są następujące:
a. przedstawianie wyników działalności przedsiębiorstwa oraz jego stanu majątkowego według wartości pieniężnej,
b. umożliwienie wykonywania stałej kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorstwa (opinie o programie).
Każdemu zdarzeniu gospodarczemu (transakcji, operacji) musi towarzyszyć jakiś dokument (umowa, zlecenie, faktura, pokwitowanie), który jest podstawą do zaksięgowania. Do obowiązków księgowości należy więc systematyczne (na bieżąco) wpisywanie do ksiąg otrzymywanych i wydawanych dokumentów, według ustalonej jednolitej metody.
Metoda księgowania polega na tym, że wszystkie zdarzenia gospodarcze zapisywane są w księgach podwójnie, raz według rodzaju zdarzenia - jako aktywa, drugi raz według źródeł pochodzenia (sfinansowania) - jako pasywa. Dlatego właśnie księgowość prowadzoną według tej zasady nazywamy podwójną. Po zakończeniu pewnego okresu czasu sporządza się zestawienie aktywów i pasywów, które nosi nazwę bilansu. Na podstawie bilansu przedsiębiorstwa można określić i ocenić wyniki jego działalności gospodarczej.
Sprawami księgowości zajmuje się Główny Księgowy DF, który jest jednocześnie kontrolerem całej gospodarki finansowej przedsiębiorstwa. Jemu bezpośrednio podlega: Dział Księgowości Finansowej FK, prowadzący księgi główne; Dział Księgowości Materiałowej FM, prowadzący księgi materiałowe oraz Dział Finansowy i Rachuba FF, która sporządza listy płac pracowników itd.
Jako kontroler gospodarki przedsiębiorstwa główny księgowy ma specjalne prawa i obowiązki (segregator aktów prawnych). Gdy nowy główny księgowy obejmuje pracę, musi sporządzić komisyjnie specjalny protokół o stanie, jaki zastał w przedsiębiorstwie. Sporządza się go w obecności przedstawiciela zarządu budowlanego.
Jeżeli główny księgowy wyjeżdża na urlop i czynności jego przejmuje zastępca, o fakcie tym musi być poinformowany ogół pracowników.
A oto szczegółowe zadania głównego księgowego:
1) Jest on organizatorem całego aparatu księgowości, ustala więc właściwy obieg dokumentów i właściwy sposób ewidencjonowania ich.
2) Sporządza kalkulację kosztów własnych produkcji i usług przedsiębiorstwa (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…
Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…







53 465

98%

32