Blog

14.05.2020

Oszczędność

W artykule znajdziesz:

Oszczędność

Oszczędność

Oszczędność wynikająca ze skrócenia czasu budowy o 4 do 5 miesięcy wynikała ze zmniejszenia kosztów utrzymania placu budowy.Wykres przewidywanych kosztów budowy przy zachowaniu terminów założonych w harmonogramie z wykresem kosztów rzeczywiście poniesionych oraz wykazano różnicę wynikającą ze skrócenia czasu budowy z 37 do 32 miesięcy (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wszystkie warunki wyliczone poprzednio wskazywały na celowość zastosowania niewielkiej rozpiętości przęseł po to, aby zwiększyć oszczędności, wynikające z uwielokrotnienia cyklu prefabrykacji. Zastosowanie przekroju skrzynkowego przęseł o dużym momencie bezwładności przyczyniło się do znacznego zmniejszenia ilości materiałów. W pierwotnym rozwiązaniu obrany kształt przęseł miał umożliwić spławianie ich w zatoce bez pomocy pontonów. Z tego też względu płyta pomostu miała być betonowana po ustawieniu przęseł na podporach, aby zmniejszyć ciężar spławianych elementów (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Po sprowadzeniu na właściwe miejsce, przęsła miały być podnoszone do góry.

Ściany belek mają grubość 20 cm. Do uzbrojenia przęseł zastosowano pręty o dużej przyczepności, dając im otulinę o grubości 5 cm. Naprężenia dopuszczalne w stali wynoszą 1900 kG/cm2. Przęsła wiaduktów przybrzeżnych mają przekrój skrzynkowy i są wykonane z tych samych materiałów (uprawnienia budowlane). Wszystkie krawędzie konstrukcji są zaokrąglone. Grubości ścian i płyt są jednakowe wzdłuż całej rozpiętości. Wszystkie przęsła są wolnopodparte. Zabezpiecza to od dodatkowych sił wewnętrznych wywołanych przez osiadanie fundamentów lub poziome przesunięcia podpór.
Dla zabezpieczenia chodników od zniszczenia przez pojazdy między jezdnią i chodnikami wykonano obrzeża. Obrzeże lego rodzaju uniemożliwia wtoczenie się nań koła samochodu nawet przy prędkościach większych od 70 km/godz. Opona koła samochodu uderzając o obrzeże napotyka na siłę kierującą koło samochodu tak, że pojazd jest zmuszony do zmiany kierunku jazdy; oprócz tego opona w dolnej części zostaje zniekształcona i dociśnięta do jezdni (program egzamin ustny).

Poręcze przy chodnikach

Poręcze przy chodnikach mają zamiast pochwytu półki o szerokości 55 cm. Slupy poręczy są rozstawione co 9,50 m. Do ich krawędzi zewnętrznych umocowane jest na ramach metalowych wypełnienie pól poręczy.
Przęsła są sprężone za pomocą kabli o sile 30 i 100 T. Większość z tych kabli ma trasę prostą. Są to kable typu Boussiron BBRV. Aby w przyszłości umożliwić dostosowanie przęseł mostu do większych obciążeń, pozostawiono w betonie kanały na kable dodatkowe (opinie o programie). Wprowadzenie tych kabli pozwala zwiększyć obciążenia mostu o 150% przy doprowadzeniu naprężeń ściskających w betonie do 108 kG/cm2. Możność uzyskania tak dużej rezerwy w nośności wynika z dużego stosunku wysokości przekrojów do rozpiętości przęseł. Belki przęseł poza zewnętrznymi przeponami na podporach nie mają przepon stężających.

Przęsła wiaduktów przybrzeżnych niosą jedynie górny poziom mostu na zalewie. Tory kolejowe są wyprowadzone pod tymi przęsłami. Podpory wiaduktu mają kształt ścian z wycięciami dla przepuszczenia pociągów, harmonizujący z podporami przęseł na zalewie.
Nawierzchnia jezdni jest wykonana z asfaltobetonu ułożonego na warstwie łącznej asfaltu. Nawierzchnia na ścieżkach rowerowych i na chodnikach jest wykonana z asfaltu lanego na piasku. Krawężniki jezdni mają otwory, przez które spływa woda. W krawężnikach tych umieszczono również przewody oświetleniowe (segregator aktów prawnych).

Most w Abidjan jest przykładem zmian występujących w budowie mostów pod wpływem mechanizacji i prefabrykacji. Zastosowanie bowiem aparatów Benoto obsługiwanych z pomostu ustanowionego na pontonach umożliwiło wykonanie słupów sięgających na tak dużą głębokość bez nadmiernego zwiększenia kosztów mostu.

Prefabrykacja zaś, dając oszczędności wzrastające wraz z liczbą powtarzanych działań doprowadziła do rozwiązania o stosunkowo dużej liczbie podpór i przęseł niewielkich rozpiętości, z których każde zostało wykonane z kilku ogniw podobnie jak i słupy podpór. Przykład ten wskazuje, że mechanizacja i prefabrykacja prowadzi do ustrojów o dużej liczbie jednakowych ogniw i do wielokrotnie powtarzanych jednakowych działań przy wykonywaniu i wbudowywaniu tych ogniw (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami