Blog

Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 2
20.04.2020

Oszczędności betonu

W artykule znajdziesz:

Oszczędności betonu

Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 3
Oszczędności betonu

Oszczędności betonu, drewna, stali i robocizny są tego samego rzędu, co przy prefabrykacji w wytwórniach polowych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Skrócenie czasu trwania budowy w stosunku do wykonawstwa tradycyjnego jest mniej korzystne, niż przy prefabrykacji w zakładach stałych i polowych. Nie jest tu możliwe wykorzystanie okresu zimowego, o poza tym produkcja prefabrykatów może być rozpoczęta dopiero po uporządkowaniu placu budowy i wykonaniu robót fundamentowych.

Zmniejszenie sztywności przestrzennej konstrukcji w stosunku do konstrukcji tradycyjnych występuje tu w stopniu znacznie mniejszym, niż w konstrukcjach zmontowanych z prefabrykatów wytwarzanych w zakładach stałych i polowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Wymiary prefabrykatów nie są bowiem zależne od nośności i gabarytów środków transportowych oraz od udźwigu żurawi manipulacyjnych i mogą być z tego względu powiększone do granicznych udźwigów żurawi montażowych. Zmniejsza to w bardzo wysokim stopniu ilość połączeń prefabrykowanych, a tym samym zmniejsza naruszenie sztywności przestrzennej konstrukcji.

Trudności projektowania konstrukcji są ze względu na niedużą ilość połączeń również znacznie mniejsze, aniżeli przy prefabrykacji w zakładach stałych i polowych.
Zwiększenie odległości przewozów materiałów budowlanych oraz ilości przeładunków przy wykonaniu prefabrykatów obok miejsca ich wbudowania w konstrukcję nie występuje wcale. Materiały konstrukcyjne zostają po wyjściu z betoniarki, podobnie jak i w konstrukcjach tradycyjnych, tylko raz jeden uniesione i umiejscowione w konstrukcji (uprawnienia budowlane).

Opakowywanie prefabrykatów jest zbędne. Przy wykonaniu prefabrykatów obok miejsc ich wbudowania w konstrukcję uzyskuje się oszczędności materiałów i robocizny tego samego rzędu, co i przy prefabrykacji w wytwórni polowej, bez ponoszenia przy tym kosztów dalekiego i bliskiego transportu, przeładunków i opakowań prefabrykatów. Przy porównaniu więc z wykonawstwem tradycyjnym po ujemnej stronie kosztów konstrukcji prefabrykowanej pozostają koszty montażu i demontażu żurawi montażowych oraz zwiększenie zużycia energii mechanicznej przy produkcji i montażu prefabrykatów.

Korzyści i ujemne strony prefabrykacji

Z doświadczeń wynika, że uzyskanie kosztów konstrukcji prefabrykowanych niższych od monolitycznych jest przy wykonaniu prefabrykatów obok miejsc ich wbudowania w konstrukcję najłatwiejsze. Należy zdawać sobie jednak sprawę, że ta metoda wykonania, jakkolwiek przynosi wielkie korzyści gospodarcze w postaci zaoszczędzonych materiałów deficytowych, daleka jest od metod przemysłowych (program egzamin ustny).
Korzyści i ujemne strony prefabrykacji w zakładach stałych, polowych i obok miejsc wbudowania elementów w konstrukcję zostały ujęte w sposób tabelaryczny. Większy stopień uzyskanych korzyści został oznaczony w tej tablicy podwójnym znakiem plus (++), mniejszy zaś pojedynczym znakiem plus (+) (opinie o programie). Analogicznie większy stopień ujemnej strony oznaczony został podwójnym znakiem minus, mniejszy zaś pojedynczym znakiem minus (-). Przypadki, gdy prefabrykacja nie wykazuje w stosunku do metod tradycyjnych ani korzyści, ani stron ujemnych, zostały oznaczone znakiem zero (0).

Największe korzyści, jakie występują przy prefabrykacji w zakładach stałych idą jednocześnie w parze z największymi stronami ujemnymi. Przy prefabrykacji zaś w zakładach polowych lub obok miejsc wbudowania elementów w konstrukcję korzyści są wprawdzie mniejsze, jednak strony ujemne, szczególnie mające ujemny wpływ na koszty (kolumny 10, 11, 12), nie występują niemal wcale (segregator aktów prawnych).
W kolumnach 13, 14, 15 i 16 pozycje oznaczone podwójnymi znakami plus wskazują, gdzie powinny być produkowane poszczególne rodzaje prefabrykatów, aby mogły być uzyskane, w warunkach wysokiej organizacji produkcji, największe korzyści ekonomiczne.

Okoliczność ta jest powodem, że zdania najwybitniejszych fachowców różnych krajów w dziedzinie prefabrykacji o tym, czy jako podstawowy kierunek na przyszłość należy obrać prefabrykację przemysłową, czy prefabrykację na budowie, różnią się radykalnie między sobą (promocja 3 w 1). Są zwolennicy o skrajnych poglądach, wypowiadający się zdecydowanie wyłącznie za jednym lub drugim z wymienionych kierunków, są też zwolennicy kierunków pośrednich.

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 8 Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 9 Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 10
Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 11
Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 12 Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 13 Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 14
Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Uprawnienia drogowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami