Blog

Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 2
31.08.2021

Ożywienie wewnątrz portu

W artykule znajdziesz:

Ożywienie wewnątrz portu

Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 3
Ożywienie wewnątrz portu

Ożywienie wewnątrz portu może niekiedy wskutek rezonansu znacznie nawet przekraczać stan sfalowania na zewnątrz. Zdarza się, że amplituda w środku basenu o zarysie kolistym może 6-H7 razy przewyższyć amplitudę fali wzbudzającej rezonans w wypadku powstania sejszy dwuwęzłowej. Linie węzłowe są wówczas kołami (program uprawnienia budowlane na komputer).
Badania terenowe wymagają założenia w odpowiednich miejscach mareografów do pomiaru amplitud i okresów sejsz.

Mareograf w odróżnieniu od falografu rejestruje tylko fale długookresowe, przy czym użycie odpowiednich filtrów można z zapisu eliminować od razu oscylacje zbyt szybkie.
Schemat mareografu (lim- nigrafu) rejestrującego fale długookresowe. Filtrem w tym wypadku jest cienka rura 2 m długości, która przejmując ciśnienia występujące u dna basenu przepuszcza tylko te zmiany, które odpowiadają powolnym oscylacjom długookresowym. W rurze górnej o średnicy około 30 cm zmiany ciśnienia występują u górnego wylotu filtra i przetwarzają się na zmiany poziomu wody, które ulegają zarejestrowaniu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Zapisy mareografu mogą być poddane analizie statystycznej, według zasad podanych w podrozdziale 3.2, lub stochastycznej.

Uzyskać można w ten sposób krzywe rozkładu, funkcję widmowej gęstości energii i inne, które pozwalają dokonać analizy zarejestrowanych zmian, a także wyznaczyć częstotliwości drgań własnych akwenu.
Charakterystykę sejszy można również wyznaczyć metodami numerycznymi (uprawnienia budowlane).
W Polsce obserwacjami i pomiarami sejsz morskich zajął się po raz pierwszy Szymborski publikując analizę całorocznych notowań ma- reografu zmontowanego na molo w Sopocie. Stwierdził on występowanie w Zatoce Gdańskiej czterech grup pulsacji o okresach kolejno około 12 h (amplituda 10 cm), 40-50 min (amplituda ok. 5 cm), 4-5 min (o bardzo małych wychyleniach dających sporadyczne amplitudy 15 cm) (program egzamin ustny).

Badania modelowe pozostają najbardziej wiarygodną formą badania sejsz (zwłaszcza w małej skali, tj. w basenach portowych), szczególnie wtedy, gdy zarys brzegów basenu nie tworzy figur regularnych i gdy układ basenów jest bardziej skomplikowany.

Fale ukośne

Statek poruszający się po nieograniczonym i głębokim (w stosunku do zanurzenia statku T) akwenie wzbudza trzy rodzaje fal rozchodzących się od niego jako od źródła zaburzeń, lecz zawsze w kierunku jego ruchu lub ukośnie, ale ze składową w tym samym kierunku (opinie o programie). Są to mianowicie fale ukośno-dziobowe 1, ukośno-rufowe 2 i poprzeczne 3.
Fale ukośne tworzą najczęściej krótkie odcinki fal po obu bokach statku. Środki tych odcinków leżą w przybliżeniu na prostej, która wychodząc z dziobu statku tworzy z jego osią kąt, nazywany kątem rozchodzenia się dziobowej fali okrętowej.

Największą wysokość (i zarazem stromość) mają fale 1, najmniejszą
fale 3, przy czym wysokość ich maleje w miarę oddalenia od źródła zaburzenia (segregator aktów prawnych).
Podobne zjawisko występuje w basenach o wymiarach ograniczonych, przy czym daje się odczuwać wpływ mniejszej głębokości H oraz odbić fal od stromych brzegów akwenu. Niekiedy może się zdarzyć rezonans okresu fali z częstotliwością drgań własnych basenu i powstanie sejszy wewnętrznej.
Wszystkie te zjawiska mogą być nie bez znaczenia dla budowli morskich, powodując bądź dodatkowe ich obciążenia, bądź podmycie dna basonów w ich sąsiedztwie, bądź też nabieganie fal na skarpy i ich uszkodzenia.

Parametry fali okrętowej określają te same wzory co fali wiatrowej, a więc na przykład związki między długością, prędkością i okresem fali określone są znanym wzorem L = cT, a związki między prędkością fali. Prędkość fali poprzecznej 3 równa jest prędkości statku v.

Było wiele prób wyznaczania wysokości fal okrętowych poszczególnych typów na podstawie teorii i pomiarów (promocja 3 w 1). Otrzymywane ze wzorów wyprowadzonych na podstawie tych badań wartości parametrów bardzo się jednak między sobą różnią, zależnie od warunków doświadczeń (m. in. wymiarów akwenów), czy założeń teorii. Niektórzy badacze z tego względu nawet nie usiłują przedstawiać wyników w postaci matematycznej, uważając to za bezcelowe.

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 4
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 5
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 8 Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 9 Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 10
Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 11
Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 12 Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 13 Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 14
Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zagadnienie budowy mostów wspornikowych zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami