Blog

Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 2
19.02.2021

Pas drogi

W artykule znajdziesz:

Pas drogi

Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 3
Pas drogi

Pas drogi jest to teren zajęty pod drogę, na którym mieści się droga razem ze wszystkimi urządzeniami, jak rowy, skarpy itp. oraz obustronne pasy przydrożne terenu, przeznaczone na linie telekomunikacyjne i energetyczne, zadrzewienia itp. Szerokość pasa drogi zależy od klasy drogi. Podstawowymi elementami pasa drogi są: jezdnie z poboczami, skarpy korpusu drogowego i rowy odwadniające. Jezdnia z poboczami. Szerokości jezdni i poboczy są różne i zależą od klasy technicznej drogi (program uprawnienia budowlane na komputer).

Jezdnia (niezależnie od liczb pasów ruchu) na odcinkach prostych oraz na lukach poziomych nie wymagających jednostronnych przechyłek powinna mieć kształt daszkowy, tj. o pochyleniu obustronnym wyokrąglonym w środkowej części lukiem pionowym.
Pochylenia poprzeczne zależą od rodzaju nawierzchni i pochyleń podłużnych niwelety i wynoszą 1,5-5%.
Na lukach stosuje się pochylenie jednostronne (przechyłki) w celu przeciwdziałania sile odśrodkowej. Przechyłek jednostronnych można nie stosować przy dużych lukach poziomych (powyżei R = 4000 m).

Największe dopuszczalne pochylenie poprzeczne jezdni w łuku poziomym w zależności od szybkości projektowej wynosi 3,5-6,0%.
Dla łuków poziomych położonych na pochyleniu niwelety obowiązuje sprawdzenie wielkości pochylenia ukośnego. Pochylenie ukośne jest wypadkową pochylenia podłużnego i poprzecznego jezdni drogowej. Największe dopuszczalne pochylenie ukośne jezdni zależnie od szybkości projektowej wynosi 5-12,5% (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Odcinki, na których odbywa się przejście z prostej w łuk, z łuku w łuk o innym promieniu oraz następuje zmiana pochylenia poprzecznego (z daszkowego na jednostronne) nazywa się rampami drogowymi (odcinkami przejściowymi). Zmianę pochylenia poprzecznego jezdni dokonuje się przez jej obrót dookoła osi drogi lub przez obrót dookoła wewnętrznej krawędzi jezdni na długości krzywej przejściowej. Jeżeli wielkości promieni łuków nie wymagają stosowania krzywych przejściowych, zmiana pochyleń następuje w połowie na odcinku prostej i w połowie na łuku kołowym. Pochylenia podłużne ramp należy tak projektować, aby dodatkowe pochylenie zewnętrzne krawędzi jezdni nie przekraczało 1,5% (uprawnienia budowlane).

Skarpy wykopów i nasypów

Pobocza drogi są to pasy ziemne umieszczone po obydwu stronach nawierzchni przeznaczone na ochronę nawierzchni i umieszczenie znaków drogowych oraz przyjmujące ruch pieszy. Pochylenia poprzeczne poboczy powinny wynosić 4-6%. Opaski prowadzące znajdujące się na poboczach powinny mieć pochylenie takie samo jak nawierzchnia.
Pochylenia skarp dla dróg szybkich (I i II klasy) zależnie od wysokości nasypu lub głębokości wykopu powinny wynosić od 1 : 4 do 1 : 1,5 (program egzamin ustny).

Na terenach płaskich przy płytkich wykopach i niskich nasypach narażonych na zaśnieżenie należy projektować obniżenie przyległego do korony drogi terenu tak, aby krawędź korony drogi była wyniesiona nad obniżony teren najmniej o 0,70 m, nadając zewnętrznym skarpom obniżonego terenu pochylenia 1 : 8-1 :10.
Pochylenie skarp dla dróg klasy III powinny wynosić od 1 :3. Dla dróg IV i V klasy niezależnie od głębokości wykopu lub wysokości nasypu pochylenie skarp wynosi 1 : 1,5 (opinie o programie).

Rowy odwadniające. Stale wzrastająca szybkość poruszających się pojazdów na drogach zmusza nas do usuwania elementów zmniejszających bezpieczeństwo ruchu. Takimi elementami są tradycyjne rowy odwadniające o przekroju trapezowym lub trójkątnym. Dlatego drogi o dużym ruchu szybkich samochodów projektuje się bez rowów przydrożnych. Do zebrania wody opadowej przewiduje się płytkie ścieki odprowadzające wodę poza pas drogi (segregator aktów prawnych). Jeżeli projektowanie rowów jest niezbędne, stosuje się je jak najpłytsze, o kształtach opływowych.

W razie wymaganego większego przepływu należy dążyć do zwiększenia prędkości przepływu, dając ściek z gładkich elementów betonowych lub stosując kanalizację.
Rowy o kształcie trapezowym lub trójkątnym stosuje się wyłącznie w miejscach, gdzie ilość wody spływającej do rowu nie mieści się w normalnym płytkim przekroju rowu opływowego (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 8 Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 9 Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 10
Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 11
Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 12 Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 13 Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 14
Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zmniejszenie odkształceń stali zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami