Blog

Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 2
22.09.2021

Pionowe korki betonowe

W artykule znajdziesz:

Pionowe korki betonowe

Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 3
Pionowe korki betonowe

Istotną sprawę stanowi uszczelnienie spoin między sekcjami o szerokości dochodzącej do 1 m. Naprzód wbijano półkoliste ścianki szczelne wokół każdej spoiny i wykonywano pionowe korki betonowe pod wodą. Korek poziomy betonowano przy użyciu kesonu-dzwonu. Właściwe uszczelnienie wykonywano w przestrzeni między ściankami czołowymi (prowizorycznymi) pod osłoną sprężonego powietrza. Wymagało to zresztą założenia śluzy osobowej i materiałowej (program uprawnienia budowlane na komputer).

W tunelu Deas Island zastosowano nowy, przedtem nieznany sposób łączenia ze sobą zatopionych sekcji, a nazywany metodą Vancouver. Stosowany on jest, z pewnymi modyfikacjami, dziś na całym świecie. Na krawędziach na obwodzie każdego prefabrykatu wykonywano żelbetowe wsporniki, dokładnie dopasowane do wsporników sąsiednich sekcji. Na czole wspornika sekcji mającej być zatopioną montowano w suchym doku dwa małe lite profile gumowe i obejmującą je oponę napełnianą wodą (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Profile te zapewniały początkową szczelność spoiny
między sekcjami. Poza tym każda sekcja opatrzona była w każdej ścianie w 2 haki łączące, a po przeciwnej stronie w odpowiednie ucha (jak łączniki wagonów kolejowych).

Po ustawieniu sekcji zaczepiano haki sekcji uprzednio zatopionych (operując od ich wnętrza) na ucha sekcji zatapianej i przyciągano je za pomocą dźwigników poziomych tak, aby obwodowe gumowe profile utworzyły tymczasowe uszczelnienia między obu sekcjami (uprawnienia budowlane).

Betonowanie pierścienia

Po wypompowaniu wody z przedziału między ściankami obu sekcji ciśnienie zewnętrznej wody potęgowało szczelność łączników gumowych. Betonowanie pierścienia uszczelniającego następowało już od wewnątrz na sucho. Rozwiązanie to stanowiło wielki postęp w stosunku do stosowanego w tunelu pod Mozą.
Opisaną metodą wykonano jeszcze szereg tuneli, np. w Holandii w Coen i w Rotterdamie tunel Beneluxu, tunel pod Limfjordem koło Aalborga w Danii, tunel im. J. F. Kennedy’ego w Antwerpii, nowy tunel pod Łabą w Hamburgu, tunel w wejściu do portu w Hawanie,, tunel w Rendsburgu pod Kanałem Kilońskim i wiele innych (program egzamin ustny).
Należy zauważyć, że poza opisanym poprzednio patentowanym sposobem wykonywania podsypki, stosowane też są sposoby tradycyjne. Podsypki wykonuje się też ze żwiru przed zatopieniem prefabrykatów. Jeżeli w akwenie czy zagłębiu budowlanym należy liczyć się z prądami, wyrównanie wierzchu podsypki następuje bezpośrednio przed postawieniem prefabrykatów (tunel Rendsburg) (opinie o programie).
Możliwe jest również posadowienie (krótszych zwykle) odcinków prefabrykowanych tuneli metodą kesonową. Wykonawstwo, gdzie metodą kesonową zapuszcza się prefabrykat tunelu w grunt. Wykonywano również tunele (o mniejszym przekroju, np. dla przewodu lub kanalizacji) w ten sposób, że prześwit tunelu pozostawał w obrębie komory roboczej kesona (segregator aktów prawnych).

Osobne zagadnienie techniczno-budowlane w budowie tuneli stanowi ich wentylacja, a także wykonanie budowli wentylacyjnych. Chodzi tu z jednej strony o dostarczanie świeżego powietrza do tunelu w czasie wykonywania robót, z drugiej o stosowanie urządzeń wentylacyjnych w ukończonych tunelach. W tunelach podwodnych, wykonywanych metodą osłonową, wynika konieczność odprowadzenia zużytego powietrza i wprowadzenia na jego miejsce powietrza świeżego. Osiąga się to przez doprowadzenie do czoła tunelu przewodów wentylacyjnych, którymi doprowadza się świeże powietrze pod ciśnieniem lub ewentualnie wysysa zużyte, i przez wytworzenie podciśnienia powodującego napływ świeżego powietrza z zewnątrz.

Najlepszy okazał się sposób pośredni, polegający na tym, że wysysa się powietrze z przodu tunelu przez 5 lub 15 min, po czym wtłacza się świeże. W tunelach wykonywanych w otwartym wykopie lub z prefabrykatów sposób ten nie jest stosowany (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 8 Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 9 Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 10
Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 11
Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 12 Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 13 Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 14
Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kanały ogólnospławne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami