Blog

27.04.2021

Plan mechanizacji robót

W artykule znajdziesz:

Plan mechanizacji robót

Plan mechanizacji robót

Wszystkie ilości wyżej podanych ładunków przewozów należy wziąć pod uwagę przy obliczaniu masy przewozowej w danym miesiącu (program uprawnienia budowlane na komputer). Mnożąc obliczone ilości przez odległości przewozów, ustala się ilość przewozów w tonokilometrach dla każdego rodzaju ładunków i łącznie.

Mając ilość ton do przewiezienia w danym miesiącu i prace samochodów, określoną w tonokilometrach, sporządzamy zapotrzebowanie środków transportowych na planowy miesiąc. Na podstawie otrzymanych od przedsiębiorstwa wskaźników wydajności poszczególnych typów jednostek transportowych, wyrażonych w tonach i tonokilometrach, obliczamy średnie zapotrzebowanie środków transportowych, przez podzielenie planowanej ilości masy przewozowej przez wydajność środków transportowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Ze względu na to, że samochody o różnej ładowności mają różną wydajność, przyjmujemy do planowania, dla uproszczenia obliczeń, wydajność jednej jednostki transportowej na 1 tonę ładowności i na tej podstawie obliczamy średnią liczbę samochodów potrzebnych na dany miesiąc.

W ten sposób opracowane przez referenta zaopatrzenia i transportu przedsiębiorstwa zapotrzebowanie środków transportowych dla każdego obiektu jest podstawą do zaplanowania pracy własnego parku samochodowego przedsiębiorstwa oraz pracy samochodów dzierżawionych w wypadku, gdy środki transportowe własne nie wystarczą do przewiezienia całej masy materiałowej, zaplanowanej na dany miesiąc (uprawnienia budowlane).
Plan mechanizacji robót i zapotrzebowanie maszyn budowlanych oraz sprzętu.

Ilości robót, przewidziane w miesięczno-tygodniowym planie robót, oraz wskaźniki zmechanizowania poszczególnych rodzajów robót, dostarczone budowie przez przedsiębiorstwo, są podstawą do ustalenia ilości robót, które należy wykonać przy użyciu maszyn na podstawie planu robót wg asortymentów. W oparciu o projekt organizacyjny budowy i robót ustala się, jakie maszyny będą zastosowane do wykonania tych robót oraz określa się planowaną wydajność każdej maszyny na 1 dzień roboczy. Bierze się przy tym pod uwagę przede wszystkim te maszyny, które są w posiadaniu budowy (program egzamin ustny).

Plan operatywny

Na tej podstawie obliczamy ilość maszyno dni pracy każdej maszyny, dzieląc ilość maszyno dni przez okres pracy maszyny, wynikający z terminu wykonania danych robót i określony w miesięczno-tygodniowym planie operatywnym robót.
W planie mechanizacji robót i zapotrzebowania maszyn budowlanych ustalamy okres pracy maszyny w danym miesiącu przy budowie obiektu i podajemy, kiedy maszyna będzie mogła być zabrana z budowy.
Powyższe dane służą do opracowania miesięcznego planu przydziału i przerzutów maszyn i sprzętu mechanicznego w ramach przedsiębiorstwa.
Podstawową zasadą, którą należy się kierować przy opracowaniu planu operatywnego, jest właściwie pomyślana koncentracja maszyn i sprzętu (opinie o programie).

Operatywny plan miesięczno-tygodniowy zatwierdzany jest przez dyrektora przedsiębiorstwa na naradach, odbywanych w dniu 27 każdego miesiąca, poprzedzającego miesiąc planowy. W naradzie biorą udział: kierownicy budów (wydzielonych), kierownicy odcinków budów, kierownicy zakładów produkcji pomocniczej i zainteresowanych działów przedsiębiorstwa oraz przedstawiciele podwykonawców. Plan po zatwierdzeniu przez dyrektora przedsiębiorstwa staje się jedynym wiążącym planem, obowiązującym poszczególne budowy, odcinki budów i wszystkie jednostki przedsiębiorstwa (segregator aktów prawnych). Kierownicy odpowiednich komórek organizacyjnych ponoszą pełną odpowiedzialność za wykonanie tego planu.

Planowanie tygodniowo-dobowe. Wyższą formą planowania operatywnego jest planowanie tygodniowo-dobowe. Planowanie tygodniowo-dobowe wprowadzono w ostatnich latach w Związku Radzieckim.
Istota planowania tygodniowo-dobowego polega na racjonalnym podziale robót budowlano-montażowych między członków załogi (promocja 3 w 1).

W nawiązaniu do planu dyrektywnego ma ono zadania wykonywane w krótkich odcinkach czasu. Planowanie tygodniowe operatywne uwzględnia prawidłowe i pełne wykorzystanie kadr roboczych, środków transportowych, sprzętu, maszyn i zmierza do osiągnięcia większej oszczędności w zakresie kosztów własnych budowy.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami