Blog

12.11.2021

Płyty nałożone na izolację

W artykule znajdziesz:

Płyty nałożone na izolację

Płyty nałożone na izolację

Płyty nałożone na izolację powinny być zabezpieczone przed poślizgiem po izolacji. Zabezpieczenie przed poślizgiem polega albo na zahaczeniu płyty za czoło płyty pomostowej, albo gdy to jest niemożliwe, wykonuje się w płycie konstrukcyjnej pomostu wraz z jej betonowaniem odpowiednie ostrogi (program uprawnienia budowlane na komputer).
Jeżeli płyta pomostowa składa się z blach nieckowych, cylindrycznych lub płaskich, to należy ją tak wykonać, aby poza otworami przeznaczonymi do odpływu wody całkowicie była szczelna i aby woda przesiąkająca przez nad- sypkę nie mogła przeniknąć w głąb między elementy konstrukcji stalowej.

Płyty pomostowe pospawane z blach w sposób ciągły są szczelne. Blachy powinny zachodzić na siebie lub stykać się w ten sposób, aby nie mogły się tworzyć żadne zbiorniki wody. Dlatego szczelne spawanie blach może być uważane za lepsze od nitowania.
Cała powierzchnia płyty pomostowej powinna otrzymać powłokę zabezpieczającą przed rdzewieniem, najczęściej w postaci powłoki bitumicznej. Jeśli blachy są nitowane, to nity powinny być przykryte warstwą masy asfaltowej lub zaprawy bitumicznej o grubości 5 mm. Należy przy tym uprzednio należycie oczyszczone i wpuszczone blachy i nity zagruntować roztworem asfaltowym, a wszystkie drobne wgłębienia między elementami stalowymi wy- szpachlować masą lub zaprawą asfaltową (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Nad nitami i stykami należy ułożyć siatkę stalową z drutu o grubości ok. 1,5 mm i o prześwicie oczek 12 mm. Na przygotowany w ten sposób podkład nakłada się powłokę izolacyjną, przy czym masa powłokowa asfaltowa powinna być wciśnięta do oczek siatki. Siatki z blachy cięto-ciągnionej do tego celu nie nadają się, ponieważ ostrokątne oczka źle się wypełniają masą izolacyjną i mogą pozostać puste przestrzenie.
Płyty stalowe ortotropowe, jako ważny element konstrukcji dźwigającej mostu, powinny być szczególnie dobrze zabezpieczone przed wodą z opadów atmosferycznych, w zimie często zawierającą rozpuszczoną sól bardzo silnie korodującą stal (uprawnienia budowlane).

Zabezpieczenie wodoszczelne

Zabezpieczenie wodoszczelne i antykorozyjne stanowią warstwy materiałów antykorozyjnych i wodoszczelnych łącznie z nawierzchnią asfaltową.
Nawierzchnie na mostach stalowych o ortotropowych płytach grubości 12 mm i względnie dużym odstępie dźwigarów poprzecznych są w wysokim stopniu narażone na działanie temperatury i obciążenia dynamiczne. Dlatego bardzo istotną rzeczą jest właściwe wykonanie nawierzchni i trwałe połączenie nawierzchni z płytą stalową (program egzamin ustny).
Natomiast sprawa izolacji antykorozyjnej upraszcza się, gdyż sprowadza się do mniej skomplikowanej ochrony przed korozją płyty stalowej pomostowej.

Odpowiednio do wysokich wymagań stawianych tego rodzaju nawierzchniom, już od początku wprowadzania płyt ortotropowych wypróbowano wielokrotnie różnego rodzaju nawierzchnie.
Zasadniczo nawierzchnia składa się jako całość z masy sczepnej, która powinna zapewnić należyte połączenie nawierzchni z płytą stalową, z warstwy uszczelniającej izolacyjnej i dwuwarstwowej nawierzchni, której dolna warstwa jest warstwą wyrównawczą i warstwa górna warstwą ścieralną (opinie o programie).
Nawierzchnie mogą być z asfaltu lanego, asfaltobetonu lub z mastyksu asfaltowego.
Nawierzchnie z asfaltu lanego. Nawierzchnię układa się w zasadzie tak samo, jak na mostach żelbetowych.

Różnica polega jedynie na tym, że na mostach stalowych należy zastosować warstwę antykorozyjną zabezpieczającą blachę ortotropową przed korozją (segregator aktów prawnych)..
Dodatkowe zabezpieczenia przed przesunięciami w postaci przyspawanych płaskowników stalowych na ogół nie są potrzebne. Można wyszczególnić następujące wykonania.

Na blasze starannie oczyszczonej strumieniem piasku układa się warstwę sczepną w postaci masy lub powłoki. Stosuje się tu następujące materiały: lakiery bitumiczne, powłoki z tworzyw sztucznych, cynkowanie płomieniowe natryskowe, „Okta-Haftmasse”, „Izotex-Masse” i inne. Na to nakłada się jako warstwę antykorozyjną mastyks asfaltowy o grubości 6-8 mm, o zawartości 13-14% asfaltu, o punkcie mięknienia metodą PiK po wyekstrahowaniu w temperaturze 50-60°C (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami