Blog
Płyty z matryc uprawnienia budowlane
W artykule znajdziesz:
Płyty z matryc uprawnienia budowlane
W produkcji wielkich płyt ściennych lub stropowych (w budownictwie wielkopłytowym) oraz przy wykonywaniu dużych prefabrykatów, zwłaszcza wielopłaszczyznowych, stosuje się do wyjmowania płyt z matryc często specjalne urządzenia hydrauliczne, tzw. wyrzutniki (program uprawnienia budowlane na komputer). Przy stosowaniu wyrzutników obciążenia od nich należy przyjmować w postaci sił skupionych, zaczepionych w miejscach rozmieszczenia wyrzutników, skierowane ku górze prostopadle do płaszczyzny tarczy wyrzutnika.
Dla zmniejszenia przyczepności i ułatwienia zdejmowania elementów wielkopłytowych żebrowych z matryc, żebra tych płyt powinny mieć powierzchnie boczne pochylone w stosunku 1:10, a ich połączenie z płytą powinno być zaokrąglone o promieniu co najmniej 40 do 50 mm (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W obliczeniach statycznych w stadium rozformowywania należy przyjmować ciężar elementu w’ stanie zawilgocenia, a więc zwiększony w stosunku do ciężaru elementu w stanie powietrzno-suchym - przyjmowanego za miarodajny w obliczeniach statycznych konstrukcji - o wartość: g = 50 kG/m3 dla betonu zwykłego, g = 150 kG/m3 dla betonu żużlowego i dla betonów komórkowych.
Wpływ temperatury przy studzeniu elementów poddanych obróbce cieplnej uwzględnia się w elementach większych, o powierzchni ponad 5 m2 (np. w elementach wielkopłytowych), oraz w elementach, w których mogą powstać różnice temperatur powyżej 30 C (między temperaturą elementu rozformowanego a temperaturą zewnętrzną powietrza). Wpływ temperatury uwzględnia się przez obliczenie sił i naprężeń termicznych, obliczenie możliwości powstawania rys i przez zastosowanie uzbrojenia zabezpieczającego element przed tym zagrożeniem (uprawnienia budowlane).
Przy obliczaniu prefabrykatów w stadium rozformowywania wytrzymałość betonu na ściskanie powinna być obliczana nie tylko na naprężenia występujące po rozformowywaniu, lecz i przy przenoszeniu elementu na plac składowy oraz na zabezpieczenie elementu przed rysami i innymi uszkodzeniami.
Transport elementów
W czasie transportu elementów z wytwórni na plac budowy działają na nie siły zależne od rodzaju i wielkości elementów, sposobu transportu, pozycji elementów w czasie przewozu, sposobu rozmieszczenia podkładek przy transporcie elementów w kilku warstwach oraz od sposobu załadunku i wyładunku na środki i ze środków transportowych.
Duże prefabrykaty ścienne takie, jak bloki i płyty, należy przewozić w takiej pozycji, w jakiej pracują w konstrukcji, a prefabrykaty stropowe i inne elementy zginane - w położeniu poziomym, z tym że elementy stropowe wielkowymiarowe można również przewozić w niektórych przypadkach również, w położeniu pionowym. Położenie prefabrykatów płytowych w czasie transportu uważa się za pionowe, jeśli odchyłka od pionu nie przekracza 2-3% (program egzamin ustny).
Uchwyty transportowe, które zawsze wymagają sprawdzenia, wykonywane są w postaci pętli z prętów stalowych okrągłych ze stali miękkiej pospolitej jakości, o granicy plastyczności Qr = 2500 kG/cm:. Tego rodzaju uchwyty montażowe nie są stosowane w przypadku użycia zamiast zawiesi montażowych belkowo-linowych powszechnych w praktyce budowlanej - zawiesi montażowych, szpilkowych, prętowych lub zawiesi montażowych ciernych.
Pręty stalowe do uchwytów powinny być wykonane ze stali miękkiej o niskiej zawartości węgla (C < 0,35%). Zawartość węgla w stali sprawdza się w prosty sposób - za pomocą ręcznej szlifierki. Pręty ze stali o niskiej zawartości węgla dają długie, jasne strumienie iskier, natomiast stal o dużej zawartości węgla, nie nadająca się na uchwyty, wykazuje przy szlifowaniu krótkie, czerwone iskry (opinie o programie).
Uchwyty o kształtach i wymiarach wygina się na zimno, gdyż przy studzeniu wyrobów giętych na gorąco może nastąpić zmiana struktury stali (przy gwałtownym studzeniu). Uchwyty zostają umieszczone w formie elementu przed jego zabetonowaniem. Zakotwienie w elemencie uzyskuje się dwoma sposobami: przez połączenie uchwytów ze zbrojeniem za pomocą zgrzewania, które daje pewniejsze zakotwienie, lub przez zabetonowanie odpowiednio wykształconych końców uchwytów i przeniesienie sił przez przyczepność (segregator aktów prawnych).
Do wykonania uchwytów stosuje się najczęściej pręty o średnicy 5 = 8 -E- -f-14 mm, w wyjątkowych przypadkach - 6 = 16 i 18 mm, zgodnie z obliczeniem statycznym. Przekrój uchwytu stalowego Fz oblicza się z warunku
Ponieważ uchwyty transportowo-montażowe rozmieszcza się w prefabrykacie w taki sposób, aby każdy uchwyt przenosił jednakową siłę, więc siła P równa jest połowie ciężaru prefabrykatu przy dwóch uchwytach.
Ponieważ uchwyty używane są nie tylko do transportu i montażu, ale i do wyciągania elementów z formy, więc do obliczonych w powyższy sposób sił przenoszonych przez uchwyt należy dodać siłę przyczepności występującą przy rozformowywaniu z uwzględnieniem wpływów dynamicznych (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32