Blog

Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 2
17.09.2021

Podpory obłowe

W artykule znajdziesz:

Podpory obłowe

Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 3
Podpory obłowe

Podpory obłowe buduje się w postaci „klatek” z kilku warstw belek dębowych o wymiarach takich samych jak przy podporach stępkowych, z tym jednakże, że układa się je nie w jednym kierunku, lecz na przemian na krzyż, tworząc stos prosto- padłościenny o podstawie ok. 1,50×1,50 m (program uprawnienia budowlane na komputer). Z pochylnią i ze sobą belki te
łączą się opaskami ze stalowych płaskowników. I tu także, niektóre warstwy wykonane są jako klinowe.

Wysokość podpór obłowych nie jest wszędzie jednakowa, lecz zmienia się z długością statku. Zwłaszcza w partiach dziobowych i rufowych podpory te osiągają znaczne wysokości. Także pod częściami wystającymi na estakadach nad teren stoczniowy podpory obłowe, umieszczane zwykle obok estakady na poboczu znajdującym się w poziomie terenu stoczniowego, muszą wysokością swą wyrównywać różnicę poziomów między wierzchem estakady a naziomem (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W tych partiach podpory stosuje się również w postaci lekko ukośnych słupów z drewna okrągłego, obrobionych u góry odpowiednio do powierzchni obła czy burty, a na dole podklinowanych.

Podpory denne stanowią często tylko drewniane okrąglaki ustawiane na podkładkach i klinach, stosowane bywają jednak i inne ich rodzaje (uprawnienia budowlane).
Schemat uniwersalnej podpory dennej UDK-2 stosowanej w stoczniach leningradzkich. Wysokość jej można zmieniać do 530 mm za pomocą teleskopowej rury stanowiącej część środkową podpory. Przyleganie powierzchni oporowej do kadłuba zapewnia zastosowanie w górnej części sprężystej poduszki osadzonej na kulistym przegubie. Klin wstawiony między część górną i środkową służy do precyzyjnej regulacji wysokości i rozparcia podpory między kadłubem a pochylnią oraz do ułatwienia późniejszej rozbiórki podpory. Dolną część podpory stanowi stalowa podstawa (program egzamin ustny).

Ciężar kadłuba

Powierzchnię oporową tworzy sprężysta poduszka z dwu prostopadłych do siebie warstw: podkładu poprzecznego do osi statku ze sprężystych belek z plastyku (najczęściej z porowatej żywicy) i z deskowania drewnianego przylgowego, ułożonego równolegle do osi statku. Dopuszczalne obciążenie podpory dochodzi do 100 tys. kG, wysokość może się wahać od 1400 do 1930 mm, ciężar wynosi 1520 kG (opinie o programie).
Po ukończeniu montażu kadłuba, a przed wodowaniem, przenosi się ciężar kadłuba z poprzednio opisanych podpór stałych na podbudowę ruchomą, tj. na sanie, montowane na torach spustowych (wodowaniowych, ślizgowych), które stanowią pasy o szerokości 2 do 3 m, ułożone równolegle do osi pochylni, i przed ustawieniem na nich sani — smarowane (segregator aktów prawnych).

Mogą one być:
- stałe, tj. trwale połączone z konstrukcją i wówczas położenie ich nie może być zmieniane i dostosowywane do szerokości statku, smarowanie zaś w dolnej części pochylni jest bądź dokonywane pod wodą (a więc niedokładnie), bądź też zaniechane;
- przenośne, najczęściej naplawiane, czyli pływające i zatopione przed wodowaniem, co pozwala wprawdzie na pewną regulację ich położenia oraz na dokładniejsze smarowanie na powietrzu przed zatopieniem, ale ustawienie ich jest mniej pewne niż torów stałych (promocja 3 w 1).

Dla dużych statków, szerokich w środku a wąskich na końcach, jest dość trudno jednoznacznie ustalić odstęp torów spustowych od siebie. Z jednej strony nie powinno się dopuszczać do nadmiernego przewieszenia burt nad saniami w czasie wodowania, z drugiej znów należy unikać zbyt ukośnego stawiania ruchomych podpór (poduszek) dziobowych i rufowych.

Dla statków średnich i takich, których różnice szerokości w środku i na końcach nie są zbyt wielkie, a więc dla większości statków handlowych, dwa tory wystarczą, a położenie ich musi spełniać oba wyżej podane warunki, co w takim wypadku jest możliwe. Dla statków o dużych różnicach szerokości (np. niektórych wojennych) stosowane bywają trzy lub cztery tory.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 8 Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 9 Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 10
Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 11
Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 12 Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 13 Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 14
Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wielokondygnacjowe budynki zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami