Blog

20.02.2021

Podpory pośrednie mostu

W artykule znajdziesz:

Podpory pośrednie mostu

Podpory pośrednie mostu

Podpory pośrednie mostu, czyli filary, stosowane są, gdy przeszkodę przekracza się więcej niż jednym przęsłem. Kształt filarów zależy w znacznej mierze od ich wysokości.
Filary niskie mają najczęściej ściany boczne pionowe, filary wysokie - ściany boczne pochyłe lub wklęsłe,
Kształt przekroju poziomego zależy od warunków, w jakich podporę się buduje (program uprawnienia budowlane na komputer). Filary budowane na terenach suchych lub w wodach stojących mają najczęściej przekrój prostokątny. Filarom rzecznym ze względu na przepływ wody nadaje się kształty bardziej opływowe.

Należy pamiętać, że ustawienie filarów w korycie rzeki nie tylko zmienia geometryczne wymiary wolnego przepływu, lecz wywołuje zjawisko dławienia. Powstaje ono na skutek wirów wodnych tworzących się dookoła filara. Intensywność dławienia zależy od kształtu filarów i prędkości przepływu.
Na przepływ wody pod mostem ma również wpływ kra lodowa, szczególnie gdy stan wody wysokiej pokrywa się ze spływem lodów.

Najbardziej opływowy kształt filara rzecznego otrzymuje się przez nadanie przedniej jego części (głowicy) kształtu wydłużonego trójkąta z wyokrągleniem naroży, a tylnej części zarysu półkola lub zarysu prostokąta z zaokrągleniem naroży. Powyżej poziomu wielkiej wody filary ze względów oszczędnościowych otrzymują kształt równoległościanu. Ustawienie filarów powinno być równoległe do prądu rzeki.
Grubość filarów mostów belkowych powinna być taka, aby można było umieścić na nich ciosy podłożyskowe (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Ciężar filara wraz z obciążeniem jest przekazywany na grunt za pośrednictwem fundamentu. Jego powierzchnia dolna (stopa fundamentowa) jest tym większa, im posadawiamy na gruncie słabszym. Przejście od dolnej płaszczyzny fundamentu do znacznie mniejszej podstawy filara uzyskuje się przez wykonanie paru odsadzek, przy czym ostatnią górną odsadzkę wykonuje się na poziomie wody wysokiej.

Filary mostów

Filary mostów rzecznych najczęściej buduje się z kamienia łamanego, stosując jako okładzinę kamienie ciosane o regularnych kształtach ze skał twardych (drobnoziarniste granity, bazalty itp.).
Filary żelbetowe są znacznie tańsze od kamiennych, gdyż mają mniejszą grubość oraz nie wymagają kosztownej obróbki kamieniarskiej.
Jeżeli obciążenie i rozpiętości przęseł są niewielkie, to można stosować filary żelbetowe cienkościenne o zgrubieniu górnym, służącym do oparcia przęseł i zgrubieniu dolnym, przekazującym obciążenia na ławę fundamentową (uprawnienia budowlane).

Cienkościenne podpory żelbetowe stosuje się przy przejściach suchych dolin i zalewów rzecznych, tj. wszędzie tam, gdzie nie zagraża nurt rzeczny v. Przy przejściu przez rzeki stosuje się filary żelbetowe o konstrukcji odporniejszej na przypadkowe uderzenia elementów płynących rzeką.
Podczas budowy skrzyżowań komunikacyjnych różnopoziomowych, gdzie chodzi o jak najmniejsze ograniczenie widoczności, oraz estakad w zakładach przemysłowych stosuje się jako podpory słupy żelbetowe o przekrojach najczęściej prostokątnych.

Jedynie w mostach ukośnych lepiej stosować słupy o przekrojach kołowych lub wielobocznych (opinie o programie).
Zasadą w kształtowaniu podpór słupowych jest sprowadzenie liczby słupów do minimum oraz w miarę możliwości wydzielenie w widoku słupów elementów składowych, jakimi są: głowice, trzon’ słupa, przegub i podstawa. Istotną sprawą ze względów architektonicznych jest nadanie słupom jednakowych kształtów we wszystkich filarach mostu (segregator aktów prawnych).

Rozróżnia się następujące połączenia słupów z przęsłami i fundamentami:
- bezprzegubowe,
- obustronne przegubowe,
- bezprzegubowe z pomostem i przegubowe z fundamentem (najczęściej stosowane),
- bezprzegubowe z fundamentem i przegubowe z pomostem (rzadko stosowane).
W celu skrócenia czasu budowy podpór w mostach belkowych stosuje się prefabrykaty z bloków betonowych (o masie do 3 t).

Podpory z pali żelbetowych należą do najtańszych i obecnie najczęściej używanych podpór, gdyż eliminują ciężkie przyczółki i filary (promocja 3 w 1). Umożliwiają one prosty i szybki montaż mostu (eliminując prace fundowania podpór) oraz wykonanie konstrukcji nośnej mostu w postaci belek ciągłych (co wpływa na zmniejszenie rozpiętości przęseł i związanej z nią wysokości konstrukcyjnej).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami