Blog

Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 2
07.09.2021

Podstawowy tok użycia platformy

W artykule znajdziesz:

Podstawowy tok użycia platformy

Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 3
Podstawowy tok użycia platformy

Podstawowy tok użycia platformy podnoszonej jest następujący. Platformę pływającą na wodzie z podniesionymi szczudłami holuje się z jej basenu postojowego na miejsce robót. Tam opuszcza się przy uruchomieniu podnośników De Longa szczudła do dna i opiera na nim, lub jeżeli jest ono miękkie wciska w grunt, po czym za pomocą tych samych podnośników podnosi ponton (platformę właściwą) na odpowiednią wysokość nad wodę. Zwykle chodzi o to, aby najwyższa fala nie dosięgła platformy przy najwyższym stanie morza (program uprawnienia budowlane na komputer).

W tym położeniu platforma jest już gotowa do pracy.
Zastosowanie platform podnoszonych do celów budownictwa morskiego może być bardzo rozmaite. I tak mogą one służyć do:
- stawiania prefabrykatów i pomocy w ich późniejszym zapuszczaniu w dno oraz nadbudowie (kesony, bloki itp.),
- budowy pomostów, dalb itp. łącznie z zapuszczaniem w dno pali i kolumn,
- budowy falochronów narzutowych,
- pogłębiania dna, także skalistego,
- różnych robót specjalnych (np. wierceń badawczych geologicznych lub geotechnicznych) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Na danej budowie może pracować jedna, dwie lub więcej platform, zależnie od wielkości obiektu i warunków.
Platformy podnoszone mają dwie główne zalety:
a) możność prowadzenia prac na dużych głębokościach z zapewnieniem stabilizacji sprzętu i uniezależnienia od fali, prądów itp. (uprawnienia budowlane).
b) możność pracy na morzu w pewnej odległości od brzegu, bez potrzeby uprzedniej budowy falochronów, w niekorzystnych warunkach, wykluczających jakąkolwiek działalność budowlaną na morzu innego sprzętu, stałego czy pływającego.
Przy użyciu platformy podnoszonej możliwa jest praca nawet przy fali o wysokości 3 m, a ciężkich platform i wyższej. Platforma może pozostawać (nie pracując) na morzu podczas umiarkowanych sztormów i fali do 6 m wysokości i wietrze do 30 m/s, dopiero silniejsze sztormy zmuszają do schronienia jej w porcie lub w miejscu zasłoniętym od fal (program egzamin ustny).

Największe niebezpieczeństwa

Największe niebezpieczeństwa, jakie grożą platformie w czasie pracy przy burzliwej pogodzie, są dwojakiego rodzaju:
- istnieje możliwość podmycia szczudeł, nawet zagłębionych w dnie,
- istnieje możliwość rozluźnienia się wskutek wstrząsów zacisków De Longa na szczudłach (opinie o programie).
Stan dna wokół szczudeł oraz zacisków powinien być systematycznie kontrolowany, w czasie silnego sfalowania morza kontrola ta powinna być stała.
Platformę wyposażoną w dźwignicę (żuraw) unoszącą się swobodnie na wodzie ze szczudłami podniesionymi holuje się na miejsce pracy. Może ona przewozić mniejsze prefabrykaty na swym pokładzie, lecz lepiej dowozić je za pomocą osobnych pontonów roboczych (ewentualnie samobieżnych).

Po zakotwieniu platformy na miejscu przeznaczenia opuszcza się szczudła do dna, po czym platformę (ponton) podnosi na odpowiednią wysokość ponad poziom wody. Tworzy ona wówczas pomost gotowy do prowadzenia z niego dalszych robót budowlanych (segregator aktów prawnych).
Prefabrykat (w danym wypadku keson) podwozi się na osobnym pontonie. Dźwignica przenosi go z pontonu nad wycięcie w platformie i stawia na dnie. Dalszy tok pracy zależy od rodzaju fundamentu. Keson np. zapuszcza się zwykłym sposobem (po zmontowaniu szybu i śluz) albo przez hydromechanizację w dno, po czym dźwignica nadstawia dalsze elementy. Betonowanie wnętrz odbywa się również z platformy.

Po ukończeniu budowli lub danego jej fragmentu podnosi się szczudła i platformę odholowuje na inne miejsce pracy.
Budowę pomostu na palach o dużej średnicy za pomocą prostokątnej platformy podnoszonej. Gdy grunt dna jest dość miękki, pal wbija się kafarem, którym jest zwykle młot szybkobieżny zawieszony na wysięgu dźwignicy i postawiony na głowie pala. Może być również użyty wibrator płuczka.

Pale zagłębia się od czoła platformy, która znajduje się wówczas w osi pomostu i cofa się w miarę jego wydłużania (promocja 3 w 1). To położenie jest o tyle korzystne, że po wbiciu pali jednego przęsła można położyć prefabrykowane (np. metalowe lub z betonu sprężonego) przęsło pomostu. Można jednak pale zagłębiać wzdłuż dłuższego boku platformy, która wówczas przesuwa się równolegle bokiem wzdłuż osi pomostu.

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 8 Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 9 Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 10
Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 11
Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 12 Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 13 Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 14
Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Warstwy wewnętrzne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami