Blog

07.09.2021

Podstawowy tok użycia platformy

W artykule znajdziesz:

Podstawowy tok użycia platformy

Podstawowy tok użycia platformy

Podstawowy tok użycia platformy podnoszonej jest następujący. Platformę pływającą na wodzie z podniesionymi szczudłami holuje się z jej basenu postojowego na miejsce robót. Tam opuszcza się przy uruchomieniu podnośników De Longa szczudła do dna i opiera na nim, lub jeżeli jest ono miękkie wciska w grunt, po czym za pomocą tych samych podnośników podnosi ponton (platformę właściwą) na odpowiednią wysokość nad wodę. Zwykle chodzi o to, aby najwyższa fala nie dosięgła platformy przy najwyższym stanie morza (program uprawnienia budowlane na komputer).

W tym położeniu platforma jest już gotowa do pracy.
Zastosowanie platform podnoszonych do celów budownictwa morskiego może być bardzo rozmaite. I tak mogą one służyć do:
- stawiania prefabrykatów i pomocy w ich późniejszym zapuszczaniu w dno oraz nadbudowie (kesony, bloki itp.),
- budowy pomostów, dalb itp. łącznie z zapuszczaniem w dno pali i kolumn,
- budowy falochronów narzutowych,
- pogłębiania dna, także skalistego,
- różnych robót specjalnych (np. wierceń badawczych geologicznych lub geotechnicznych) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Na danej budowie może pracować jedna, dwie lub więcej platform, zależnie od wielkości obiektu i warunków.
Platformy podnoszone mają dwie główne zalety:
a) możność prowadzenia prac na dużych głębokościach z zapewnieniem stabilizacji sprzętu i uniezależnienia od fali, prądów itp. (uprawnienia budowlane).
b) możność pracy na morzu w pewnej odległości od brzegu, bez potrzeby uprzedniej budowy falochronów, w niekorzystnych warunkach, wykluczających jakąkolwiek działalność budowlaną na morzu innego sprzętu, stałego czy pływającego.
Przy użyciu platformy podnoszonej możliwa jest praca nawet przy fali o wysokości 3 m, a ciężkich platform i wyższej. Platforma może pozostawać (nie pracując) na morzu podczas umiarkowanych sztormów i fali do 6 m wysokości i wietrze do 30 m/s, dopiero silniejsze sztormy zmuszają do schronienia jej w porcie lub w miejscu zasłoniętym od fal (program egzamin ustny).

Największe niebezpieczeństwa

Największe niebezpieczeństwa, jakie grożą platformie w czasie pracy przy burzliwej pogodzie, są dwojakiego rodzaju:
- istnieje możliwość podmycia szczudeł, nawet zagłębionych w dnie,
- istnieje możliwość rozluźnienia się wskutek wstrząsów zacisków De Longa na szczudłach (opinie o programie).
Stan dna wokół szczudeł oraz zacisków powinien być systematycznie kontrolowany, w czasie silnego sfalowania morza kontrola ta powinna być stała.
Platformę wyposażoną w dźwignicę (żuraw) unoszącą się swobodnie na wodzie ze szczudłami podniesionymi holuje się na miejsce pracy. Może ona przewozić mniejsze prefabrykaty na swym pokładzie, lecz lepiej dowozić je za pomocą osobnych pontonów roboczych (ewentualnie samobieżnych).

Po zakotwieniu platformy na miejscu przeznaczenia opuszcza się szczudła do dna, po czym platformę (ponton) podnosi na odpowiednią wysokość ponad poziom wody. Tworzy ona wówczas pomost gotowy do prowadzenia z niego dalszych robót budowlanych (segregator aktów prawnych).
Prefabrykat (w danym wypadku keson) podwozi się na osobnym pontonie. Dźwignica przenosi go z pontonu nad wycięcie w platformie i stawia na dnie. Dalszy tok pracy zależy od rodzaju fundamentu. Keson np. zapuszcza się zwykłym sposobem (po zmontowaniu szybu i śluz) albo przez hydromechanizację w dno, po czym dźwignica nadstawia dalsze elementy. Betonowanie wnętrz odbywa się również z platformy.

Po ukończeniu budowli lub danego jej fragmentu podnosi się szczudła i platformę odholowuje na inne miejsce pracy.
Budowę pomostu na palach o dużej średnicy za pomocą prostokątnej platformy podnoszonej. Gdy grunt dna jest dość miękki, pal wbija się kafarem, którym jest zwykle młot szybkobieżny zawieszony na wysięgu dźwignicy i postawiony na głowie pala. Może być również użyty wibrator płuczka.

Pale zagłębia się od czoła platformy, która znajduje się wówczas w osi pomostu i cofa się w miarę jego wydłużania (promocja 3 w 1). To położenie jest o tyle korzystne, że po wbiciu pali jednego przęsła można położyć prefabrykowane (np. metalowe lub z betonu sprężonego) przęsło pomostu. Można jednak pale zagłębiać wzdłuż dłuższego boku platformy, która wówczas przesuwa się równolegle bokiem wzdłuż osi pomostu.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami