Blog

22.09.2021

Podział funkcjonalny obiektów

W artykule znajdziesz:

Podział funkcjonalny obiektów

Podział funkcjonalny obiektów

Podział funkcjonalny tych obiektów jednak jest mniej istotny od podziału wynikającego z ich konstrukcji, jako że funkcjonalizm w większym stopniu uwarunkowany jest wyposażeniem i oprzyrządowaniem wysepki (w co nie będziemy tu wchodzić) niż jej budową.
Pod względem konstrukcji wysepki robocze dzielą się na stałe, ruchome i trwale pływające (program uprawnienia budowlane na komputer).

Stałe i ruchome z kolei dzielimy na:
- sztuczne wysepki (i porty wyspowe masywne) budowane sposobem tradycyjnym (z materiałów takich jak piasek, narzuty kamienne i prefabrykaty betonowe),
- nieruchome platformy w postaci pomostów, najczęściej metalowych posadowione trwale na dnie lub zanurzalne (stawiane na dnie),
- platformy podnoszone o specjalnej konstrukcji z wysuwalnymi szczudłami (podporami), które mogą być postawione na stałe lub mogą po podniesieniu szczudeł stać się pływające i ruchome: holowane lub samobieżne,
- platformy kroczące podobne do wymienionych pod c, które jednak na szczudłach mogą się poruszać (kroczyć), nie odrywając się od dna (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Platformy trwałe pływające mogą z kolei być:
- platformami na pływakach,
- statkami dostosowanymi do przeznaczenia.
innych, np. eksploatacja innych poza ropą zasobów mineralnych dna morskiego.

Zaprojektowanie wysepki czy platformy stałej wymaga dobrego poznania:
- podłoża w dnie, dla zapewnienia należytego posadowienia (lub zakotwienia) budowli,
- warunków meteorologicznych, hydrologicznych i litologicznych - dla zapobieżenia bardzo częstemu i niebezpiecznemu podmywaniu wysepki lub zamuleniu dna w jej otoczeniu, wyznaczenia sił działających na konstrukcję (od wiatru, fali, prądów i lodu), zapewnienia stateczności budowli i spełnienia warunku jej jak najmniejszych ruchów, odkształceń i kołysań (zwłaszcza, gdy chodzi o wysepki pływające) (uprawnienia budowlane).

Wysepki pływające

Wysepki pływające muszą mieć zapewnioną pływalność w równowadze stałej w czasie poruszania się (ewentualnie przez holowanie) w drodze na miejsce przeznaczenia i z powrotem.
Szczególnych warunków lokalnych (jak możność występowania huraganów, trzęsień ziemi, przepływu gór i pól lodowych itd.) (program egzamin ustny).
Do parametrów, jakie trzeba przede wszystkim ustalić, należy optymalna rzędna wierzchu platformy (lub nabrzeży i falochronów w porcie wyspowym) taka, aby nie podnosiła zbytnio kosztu inwestycji, a równocześnie zapewniała jej stateczność i bezpieczeństwo ludzi na niej pracujących.
W projekcie wysepek roboczych należy rozważyć możliwość zasłonięcia ich przed falą za pomocą urządzeń tymczasowych, takich jak falochrony pływające, przegrody pneumatyczne lub inne przeszkody ewentualnie posadowione na dnie (opinie o programie).

W projekcie wysepek do eksploatacji ropy należy rozważyć sposób jej odbioru albo za pomocą rurociągów: układanych na dnie, układanych na pomoście, unoszących się nad wodą na pływakach, albo bezpośrednio przez zbiornikowce, którym trzeba zapewnić możność bezpiecznego postoju i odpowiedniego cumowania koło wysepki.
Często spotykany jest sposób mieszany polegający na tym, że ropa odprowadzana jest rurociągami podwodnymi na niewielką odległość od wysepki, rurociągi zaś opatrzone są w giętkie końcówki wyciągnięte nad wodę i unoszące się na pontonie (segregator aktów prawnych). Zbiornikowiec pobiera ropę, łącząc swoje urządzenia odbiorcze z tymi końcówkami.

Do tego celu przy końcówkach musi być zapewniony postój statku. Takie rozwiązanie zapewnia większe bezpieczeństwo obu obiektów: wysepki i statku tak ze względu na możliwość zderzenia, jak i bezpieczeństwo przeciwpożarowe.

Stały wzrost nośności statków spowodował, że wiele portów dawniej zbudowanych nie zapewnia już swobodnego dojścia jednostkom większym. Wymagają one pogłębienia i przebudowy lub budowy nowych głębokowodnych akwenów i rejonów. Często jednak, zwłaszcza gdy chodzi o porty do przeładunku paliw płynnych, buduje się dla największych statków port lub przystań na naturalnej głębokości, takiej, aby zapewniał dojście tych statków, bez potrzeby wykonywania dużych robót pogłębiarskich (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami