Blog

Większa wytrzymałość zdjęcie nr 2
22.09.2021

Podział funkcjonalny obiektów

W artykule znajdziesz:

Podział funkcjonalny obiektów

Większa wytrzymałość zdjęcie nr 3
Podział funkcjonalny obiektów

Podział funkcjonalny tych obiektów jednak jest mniej istotny od podziału wynikającego z ich konstrukcji, jako że funkcjonalizm w większym stopniu uwarunkowany jest wyposażeniem i oprzyrządowaniem wysepki (w co nie będziemy tu wchodzić) niż jej budową.
Pod względem konstrukcji wysepki robocze dzielą się na stałe, ruchome i trwale pływające (program uprawnienia budowlane na komputer).

Stałe i ruchome z kolei dzielimy na:
- sztuczne wysepki (i porty wyspowe masywne) budowane sposobem tradycyjnym (z materiałów takich jak piasek, narzuty kamienne i prefabrykaty betonowe),
- nieruchome platformy w postaci pomostów, najczęściej metalowych posadowione trwale na dnie lub zanurzalne (stawiane na dnie),
- platformy podnoszone o specjalnej konstrukcji z wysuwalnymi szczudłami (podporami), które mogą być postawione na stałe lub mogą po podniesieniu szczudeł stać się pływające i ruchome: holowane lub samobieżne,
- platformy kroczące podobne do wymienionych pod c, które jednak na szczudłach mogą się poruszać (kroczyć), nie odrywając się od dna (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Platformy trwałe pływające mogą z kolei być:
- platformami na pływakach,
- statkami dostosowanymi do przeznaczenia.
innych, np. eksploatacja innych poza ropą zasobów mineralnych dna morskiego.

Zaprojektowanie wysepki czy platformy stałej wymaga dobrego poznania:
- podłoża w dnie, dla zapewnienia należytego posadowienia (lub zakotwienia) budowli,
- warunków meteorologicznych, hydrologicznych i litologicznych - dla zapobieżenia bardzo częstemu i niebezpiecznemu podmywaniu wysepki lub zamuleniu dna w jej otoczeniu, wyznaczenia sił działających na konstrukcję (od wiatru, fali, prądów i lodu), zapewnienia stateczności budowli i spełnienia warunku jej jak najmniejszych ruchów, odkształceń i kołysań (zwłaszcza, gdy chodzi o wysepki pływające) (uprawnienia budowlane).

Wysepki pływające

Wysepki pływające muszą mieć zapewnioną pływalność w równowadze stałej w czasie poruszania się (ewentualnie przez holowanie) w drodze na miejsce przeznaczenia i z powrotem.
Szczególnych warunków lokalnych (jak możność występowania huraganów, trzęsień ziemi, przepływu gór i pól lodowych itd.) (program egzamin ustny).
Do parametrów, jakie trzeba przede wszystkim ustalić, należy optymalna rzędna wierzchu platformy (lub nabrzeży i falochronów w porcie wyspowym) taka, aby nie podnosiła zbytnio kosztu inwestycji, a równocześnie zapewniała jej stateczność i bezpieczeństwo ludzi na niej pracujących.
W projekcie wysepek roboczych należy rozważyć możliwość zasłonięcia ich przed falą za pomocą urządzeń tymczasowych, takich jak falochrony pływające, przegrody pneumatyczne lub inne przeszkody ewentualnie posadowione na dnie (opinie o programie).

W projekcie wysepek do eksploatacji ropy należy rozważyć sposób jej odbioru albo za pomocą rurociągów: układanych na dnie, układanych na pomoście, unoszących się nad wodą na pływakach, albo bezpośrednio przez zbiornikowce, którym trzeba zapewnić możność bezpiecznego postoju i odpowiedniego cumowania koło wysepki.
Często spotykany jest sposób mieszany polegający na tym, że ropa odprowadzana jest rurociągami podwodnymi na niewielką odległość od wysepki, rurociągi zaś opatrzone są w giętkie końcówki wyciągnięte nad wodę i unoszące się na pontonie (segregator aktów prawnych). Zbiornikowiec pobiera ropę, łącząc swoje urządzenia odbiorcze z tymi końcówkami.

Do tego celu przy końcówkach musi być zapewniony postój statku. Takie rozwiązanie zapewnia większe bezpieczeństwo obu obiektów: wysepki i statku tak ze względu na możliwość zderzenia, jak i bezpieczeństwo przeciwpożarowe.

Stały wzrost nośności statków spowodował, że wiele portów dawniej zbudowanych nie zapewnia już swobodnego dojścia jednostkom większym. Wymagają one pogłębienia i przebudowy lub budowy nowych głębokowodnych akwenów i rejonów. Często jednak, zwłaszcza gdy chodzi o porty do przeładunku paliw płynnych, buduje się dla największych statków port lub przystań na naturalnej głębokości, takiej, aby zapewniał dojście tych statków, bez potrzeby wykonywania dużych robót pogłębiarskich (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Większa wytrzymałość zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Większa wytrzymałość zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Większa wytrzymałość zdjęcie nr 8 Większa wytrzymałość zdjęcie nr 9 Większa wytrzymałość zdjęcie nr 10
Większa wytrzymałość zdjęcie nr 11
Większa wytrzymałość zdjęcie nr 12 Większa wytrzymałość zdjęcie nr 13 Większa wytrzymałość zdjęcie nr 14
Większa wytrzymałość zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Większa wytrzymałość zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Większa wytrzymałość zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami