Blog

Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 2
20.09.2021

Pojedyncza śluza komorowa

W artykule znajdziesz:

Pojedyncza śluza komorowa

Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 3
Pojedyncza śluza komorowa

Pojedyncza śluza komorowa składa się z trzech głównych części, a mianowicie głowy (głowicy) wewnętrznej, czyli górnej (od strony portu lub kanału albo od strony stanowiska o wyższym poziomie wody w kanale), z komory śluzowej oraz z głowy zewnętrznej lub dolnej (program uprawnienia budowlane na komputer).
W portach czy kanałach o większym ruchu buduje się bardzo często śluzy podwójne złożone z dwu obok siebie leżących komór.
Każda komora oddzielona jest od sąsiednich akwenów bramami znajdującymi się w obrębie głów (program uprawnienia budowlane na ANDROID.

Przez otwarcie albo zamknięcie bramy łączy się komorę z akwenem, przy którym dane wrota się znajdują, lub oddziela od niego.
Między śluzami śródlądowymi a portowymi czy końcowymi śluzami morskimi zachodzi pewna znamienna różnica. Mianowicie, śluzy śródlądowe zawsze wyrównują różnice poziomów w jednym kierunku, tzn. poziom wyższy wody jest zawsze po stronie głowy górnej, poziom niższy po stronie głowy dolnej (uprawnienia budowlane). Z tego względu śródlądowe śluzy komorowe mają zwykle dla zmniejszenia wysokości bramy górnej tzw. mur spadowy, wypełniający różnicę poziomów pomiędzy progiem bramy górnej a dnem komory.

To samo można powiedzieć o śluzach morskich kanałów budowanych na granicy stanowisk o różnych poziomach.
Natomiast śluzy portowe oraz śluzy stanowiące zamknięcie końcowe kanałów morskich nie mają muru spadowego, bramy górne i dolne są w nich na tej samej wysokości, a wyrównywanie poziomów może zachodzić w obu kierunkach (program egzamin ustny). Gdy na przykład poziom w porcie odpowiada średniemu poziomowi wody w morzu, to podczas przypływu poziom morza będzie wyższy niż poziom w porcie, podczas odpływu zaś niższy. W pierwszym wypadku statek wchodząc do portu przez daną śluzę będzie musiał obniżać się, w drugim podnosić się. Nazwa głów bram: górne i dolne, nic odpowiada tu rzeczywistym stosunkom dotyczącym poziomu wody, lecz jest nazwą umowną, gdyż jak z powyższego wynika, przy bramie dolnej poziom wody w akwenie może być nieraz wyższy niż przy bramie górnej. Z tego względu przy śluzach portowych i kanałach końcowych należy mówić raczej o głowach i bramach zewnętrznych i wewnętrznych, a nie o dolnych i górnych.
Przeprowadzenie statku przez śluzę, czyli tzw. śluzowanie statku odbywa się w sposób następujący (opinie o programie).

Wymiary komór śluz

Gdy statek ma przejść z morza do portu podczas odpływu, a więc gdy poziom wody w morzu jest niższy niż w porcie, zamyka się bramę wewnętrzną śluzy, po czym za pomocą kanałów lub otworów w bramie wypuszcza się wodę z komory śluzy aż do zrównania poziomów wody w komorze i w morzu. Można wtedy otworzyć bramę zewnętrzną i statek wprowadzić do komory. Następnie zamyka się bramę zewnętrzną i wpuszcza do komory wodę z portu. W miarę napuszczania wody poziom wody w komorze a z nim i statek podnoszą się. Po wyrównaniu poziomu w komorze z poziomem wody w porcie można otworzyć bramę wewnętrzną i statek wyprowadzić ze śluzy (segregator aktów prawnych).

Podczas przypływu po zamknięciu bramy wewnętrznej napuszcza się do komory wodę z morza. Po wyrównaniu poziomów w komorze i w morzu otwiera się bramę zewnętrzną, wprowadza statek i ponownie zamyka
bramę zewnętrzną, po czym wypuszcza wodę z komory do portu. Wskutek
ubytku wody następuje obniżenie się poziomu wody w komorze, a z nim i statku. Po zrównaniu poziomów w komorze i porcie bramę wewnętrzną się otwiera, a statek wprowadza do portu. Podczas wyprowadzania statku z portu na morze tok postępowania jest odwrotny (promocja 3 w 1).

Wymiary komór śluz zależą od wymiarów największych statków, które przez nie mają przechodzić.
Szerokość przyjmuje się zwykle równą półtorakrotnej szerokości największego statku, co z grubsza odpowiada szerokości statku i dwu holowników przy nim. Pomiędzy burtami statku czy holownika a ścianami śluzy należy przewidzieć odstęp rezerwowy 1-2 m z każdej strony.

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 4
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 5
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 8 Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 9 Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 10
Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 11
Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 12 Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 13 Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 14
Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Inspektor nadzoru inwestorskiego – czy może kierować praktyką zawodową? zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami