Blog

Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 2
24.04.2020

Poprzecznice

W artykule znajdziesz:

Poprzecznice

Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 3
Poprzecznice

Złączenie w jedną całość z płytą pomostu wciąga je do współpracy przy zginaniu pomostów wzdłuż torów i wywołuje na górnych krawędziach naprężenia, do przejmowania których nie są te krawędzie przeznaczone (program uprawnienia budowlane na komputer). Oprócz tego obrzeża koryta na balast zachowują się inaczej przy tężeniu betonu i przy zmianach temperatury.

Podlegają one bowiem silniej skurczowi od pozostałych elementów przęsła i są narażone na szybsze zmiany temperatury. Wykorzystanie naprężeń na górnej krawędzi płyty pomostu powoduje przekroczenie naprężeń przy momentach dodatnich w obrzeżach koryta. Z tych względów słuszniej jest wydzielić obrzeża koryta od elementów konstrukcji pomostu (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W mostach o pomoście położonym nad belkami prowadzi to do zakończenia konstrukcji na górnej krawędzi płyty i do kształtowania obrzeży w sposób niezależny. Obrzeża mogą być wykonywane z płyt prefabrykowanych utrzymywanych przez konstrukcję stalową służącą jednocześnie do niesienia chodników i utwierdzenia poręczy (uprawnienia budowlane).

W innych rozwiązaniach, w których zastosowano połączenie obrzeży z płytą pomostu, wskazane jest zapewnienie im niezależnej odkształcalności, przez przecięcie ich dylatacjami w odstępach kilku metrów i przez to zmniejszenie naprężeń wywołanych zginaniem pomostu. W mostach jednotorowych z jazdą górą poprzecznice mają matą rozpiętość. Służą one za stężenia poprzeczne w płaszczyznach pionowych, utrzymują środkowe pole płyty oraz jej wsporniki.
W mostach jednotorowych z jazdą dołem poprzecznice podlegają przede wszystkim zginaniu, przenosząc obciążenia z pomostu na belki główne; drugim ich zadaniem jest stężenie pomostu w pfaszczyznaeh pionowych (program egzamin ustny).
Znaczenie poprzecznie w mostach dwutorowych wzrasta wskutek zwiększenia ich rozpiętości. Ze względu na duże siły przypadające na poprzecznice, koszty mostów dwutorowych są większe od kosztów mostów jednotorowych. Dlatego należy unikać budowy mostów dwutorowych wszędzie tam, gdzie można ustawić obok siebie dwa przęsła jednotorowe.

Krawędź belek głównych

W celu zmniejszenia wysokości ustrojowej mostu belki główne ustawiamy na krawędziach pomostu wyprowadzając je ku górze i wyrównując poziom ich dolnych krawędzi z dolnymi krawędziami pomostu. Wywołuje to konieczność zwiększenia rozstawu belek głównych (opinie o programie). Nawet w przypadku, gdy konstrukcje pomostu sprowadza się do płyty, a górna krawędź belek głównych leży niewiele wyżej od górnej krawędzi podkładu, rozstaw osi belek głównych
w świetle, ze względu na skrajnię, wynosi 3,40 m, a więc jest prawie dwukrotnie większy od rozstawu belek głównych w przypadkach, gdy belki te leżą pod płytą pomostu. Wysokość belek głównych może wynosić wówczas do 160 cm; odpowiada to rozpiętości w przęsłach z betonu uzbrojonego do 10 m, a w przęsłach sprężonych do 20 m.

Wraz ze zwiększeniem rozpiętości i zwiększeniem wysokości belek głównych rozstaw ich wzrasta (segregator aktów prawnych).
Jeżeli wysokość belek głównych daje możność wprowadzenia ich górnych krawędzi w wyższe wycięcie skrajni taboru, to rozstaw ich w świetle wzrasta do 4,10 m. Wymaga to wprowadzenia poprzecznie, c ile pomost nie jest sprężony. Zależnie od wysokości poprzecznie, przy wyrównaniu ich dolnych krawędzi z dolnymi krawędziami belek głównych, wysokość tych belek może być doprowadzona prawie do 2 m, a ich rozpiętość w konstrukcjach z betonu uzbrojonego do 16 m i w konstrukcji sprężonej - do ponad 20 m.

W mostach większych rozpiętości o większych wysokościach belek głównych rozstaw tych belek w świetle powinien wynosić 4,40 m. Nie wpływa to zasadniczo na zmianę konstrukcji pomostu. Jeżeli pomost jest niesprężony, to składa się on z płyty, podłużnie i poprzecznie. Ze względu na znaczne siły przypadające na poprzecznice wysokość ich przekroju powinna być dostatecznie duża. Obieramy ją zwykle w granicach od 1/5 do 1/7 rozpiętości liczonej między krawędziami belek głównych. W wymiarowaniu poprzecznie podstawowe znaczenie mają siły styczne (promocja 3 w 1). Podłużnicom dajemy zbliżone stosunki wysokości przekrojów do rozpiętości. Ponieważ jednak są to belki ciągłe, wskazane jest, aby miały one większe wysokości przekrojów nad poprzecznicami, a mniejsze w przęsłach między nimi.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 8 Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 9 Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 10
Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 11
Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 12 Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 13 Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 14
Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Mieszanki gazobetonowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami