Blog

Głębokie barwy zdjęcie nr 2
23.09.2021

Prąd morski

W artykule znajdziesz:

Prąd morski

Głębokie barwy zdjęcie nr 3
Prąd morski

W tym samym miejscu następuje spotkanie prądu rzecznego z silną falą lub z ewentualnie istniejącym prądem morskim, co komplikuje odpływ wody rzecznej i powiększa ilość osadzającego się rumowiska w tym miejscu także o rumowisko rzeczne, sprzyja tworzeniu się zatorów lodowych i nie pomaga żegludze w wejściu, powodując powstawanie wirów i zaburzając regularny postęp fal.
Mimo ujemnych stron, opisane rozwiązania należą i dziś jeszcze do najczęstszych i uważane są na ogół za najbardziej udane i skuteczne w omawianych warunkach (program uprawnienia budowlane na komputer).

Niestety przykłady realizacji tych rozwiązań, między innymi w okresie przedwojennym i wojennym na południowym wybrzeżu Bałtyku, nie potwierdziły optymistycznych przewidywań ich projektantów. Nawet i dogodność wejścia dla żeglugi, mająca stanowić ich naczelny atut, okazała się w świetle doświadczenia wątpliwa.
Na niekonsekwencje, wynikające z przywiązywania nadmiernej wagi do sprawy dogodności żeglugi w wejściu do portu w dobie trakcji mechanicznej i holowników, wskazywał już przed wojną polski hydrograf Mistat (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wygoda w manewrze statkiem nie może przesądzać układu falochronów, od których zależy spokój wód całego portu.

Przewidując dla drogi statku przez wejście portowe krzywizny o promieniu wynoszącym co najmniej dwie długości statku największego, spodziewanego w danym porcie, daje się najdalej posuniętą wygodę i uproszczenie manewru podczas wejścia do portu. Inne przesłanki nautyczne w tej sprawie należą już do przeżytków, zwłaszcza gdy się zważy trudności i ryzyka statków przechodzących przez ciasne śluzy do basenów lub wychodzących z nich wprost na prąd rzeki, jak to ma miejsce w licznych portach o silnych różnicach poziomów z powodu pływów (uprawnienia budowlane). Poza tym w przeważającej ilości portów posługiwanie się pomocą holowników w przejściach portowych jest nieodzownym nakazem, a to w każdym wypadku ewentualne wątpliwości nautyczne całkowicie usuwa”.

Analiza teoretyczna

Z tych względów Mistat zalecał kierować wejście portowe nie w kierunku największej spodziewanej fali, jak tego trzymają się jeszcze nierzadko projektanci portów pod sugestią klasycznych zaleceń, wynikających z nieaktualnych przeważnie obecnie potrzeb statków żaglowych, ale kierować je właśnie w stronę, z której spodziewana jest możliwie najmniejsza fala, lub z której w ogóle jej być nie może (program egzamin ustny).

Pogląd ten wyrażony w roku 1939 znalazł pełne potwierdzenie m. in. w pracach XVII Międzynarodowego Kongresu Żeglugi (1949), opierających się na studiach nad ekspansją boczną fal oraz na metodzie planów falowania.
Bardzo często spotykany w portach układ składa się z dwu falochronów: głównego, mniej więcej równoległego (ewentualnie tylko w końcowym odcinku) do brzegu, i drugorzędnego, prostopadłego do brzegu (opinie o programie).
W takim wypadku Mistat twierdził, że o skuteczności osłony portu przed falą rozstrzyga kierunek prostej łączącej głowice falochronów, tworzących wejście portowe. Kierunek ten powinien prowadzić w stronę, skąd fala nie może napływać lub co najmniej jest znikomo mała (segregator aktów prawnych).

Na XVII Międzynarodowym Kongresie Żeglugi uchwalono następujące zalecenie, uderzająco zgodne z formułą Mistata: w portach o opisanym układzie falochronów należy główny falochron (równoległy do brzegu) kierować prostopadle do kierunku rozchodzenia się największych na danym obszarze fal. Wejście powinno mieścić się w tzw. „martwym kącie” 30°, którego wierzchołek leży w głowicy falochronu, jedno ramię pokrywa się z osią tego falochronu, a drugie skierowane jest ku portowi i brzegowi. Wejście takie nazywane jest u nas wejściem zakrytym (promocja 3 w 1).

Analiza teoretyczna, polegająca na rozpatrzeniu przemian falowania nadchodzącego z kierunku prostopadłego do falochronu głównego, oraz studium trasy statków pozwalają stwierdzić słuszność takiego rozwiązania zarówno z punktu widzenia dogodności żeglugi, jak i spokoju w porcie.

Najnowsze wpisy

10.12.2025
Głębokie barwy zdjęcie nr 4
Czy można budować bez hałasu, kurzu i zanieczyszczeń?

Współczesne budownictwo stoi dziś w obliczu ogromnego wyzwania: jak realizować inwestycje szybciej, taniej i bardziej ekologicznie, nie obciążając przy tym…

10.12.2025
Głębokie barwy zdjęcie nr 5
Czy standard energetyczny domu powinien być obowiązkowy?

Debata na temat obowiązkowych standardów energetycznych w budownictwie trwa od wielu lat, ale w ostatnim czasie nabrała szczególnego znaczenia. Z…

Głębokie barwy zdjęcie nr 8 Głębokie barwy zdjęcie nr 9 Głębokie barwy zdjęcie nr 10
Głębokie barwy zdjęcie nr 11
Głębokie barwy zdjęcie nr 12 Głębokie barwy zdjęcie nr 13 Głębokie barwy zdjęcie nr 14
Głębokie barwy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Głębokie barwy zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Głębokie barwy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami