Blog

18.01.2023

Procesy integracyjne

W artykule znajdziesz:

Procesy integracyjne

Procesy integracyjne prowadzić będą do stopniowego formowania się Europejskiego Regionu Bałtyckiego, a w jego strukturze także Polskiego Regionu Bałtyckiego; współcześnie regiony te jeszcze nie istnieją, a poziom dezintegracji państw i subregionów narodowych położonych wokół Bałtyku wskazuje na skalę przedsięwzięcia. Interesy i cele strategiczne państw wchodzących obecnie do tej korporacji nie są tożsame, przeciwnie, istnieje dające się już zidentyfikować, istotne ich zróżnicowanie, uwarunkowane obiektywnie i politycznie artykułowane (program uprawnienia budowlane na komputer).

Złożoność i współzależność stanu i perspektyw systemu ekologicznego Bałtyku ma silne uwarunkowania europejskie. Wynikają one ze strategii rozwojowych wysoko rozwiniętych państw Europy północno-zachodniej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Dzieje się to zarówno w warunkach gospodarki rynkowej, silnie protekcyjnej (dotowane rolnictwo), jak i mechanizmu rynkowego stymulującego wodooszczędność i redukcję zanieczyszczeń. Polski Region Bałtycki, wchodząc na ścieżkę gospodarki rynkowej, jednocześnie wpisuje swoją transformację w tendencje europejskie (uprawnienia budowlane).

Polski Region Bałtycki znajduje się w rozwiniętym systemowo procesie transformacji o skutkach zarówno pozytywnych (np. pełna reforma samorządowa, wzrost roli sektora prywatnego), jak i negatywnych (np. strukturalne bezrobocie, szczególnie na środkowym wybrzeżu). Nadzieje polskie, związane z Europą Bałtycką, polegają nie na skonstruowaniu atrakcyjnego dla polityków obrazu części Europy, lecz na stworzeniu planistycznych podstaw wzmocnienia procesów pozytywnych przekształceń i szybkim przezwyciężeniu zjawisk negatywnych (program egzamin ustny). Poszukujemy więc takich wątków planistycznych, które będą temu celowi służyły.

Transfer doświadczeń

Polski Region Bałtycki powinien być polem synergicznego związku polityki regionalnej zarówno interregionalnej (ponadregionalnej), jak też intraregio- nalnej (wewnętrznoregionalnej). Wstępnym działaniem porządkującym będzie :akie przeprowadzenie reformy administracyjnej, aby odpowiadała ona standardom europejskiej polityki regionalnej, zwłaszcza w zakresie struktury terytorialnej systematyki statystycznej NUTS. W strukturze tej władze samorządowe gminne i wojewódzkie) powinny mieć możliwość decyzyjną i silną pozycję finansową, umożliwiającą realizację własnych strategii i polityk wynikających z jej decentralizacji oraz negocjacyjną formułę rozwiązywania konfliktów przestrzennych pomiędzy państwem, samorządem a inwestorami (kapitałem) (opinie o programie).

Szansą wysokiej użyteczności kreowania nowej jakościowo kooperacji bałtyckiej jest tworzenie wolnych od barier politycznych sieci związków regionów, miast i gmin o specyficznych wyróżnikach (np. „zielone" miasta i gminy). Celowe jest wypracowanie planistycznych podstaw formuły kooperacji bałtyckiej na zasadach analogicznych do programów Unii Europejskiej (OUVERTURE, LEDA, SIERRA). Istotą nowej formuły powinno być rozwinięcie idei solidarności poprzez transfer doświadczeń i wzajemne doradztwo służące wykreowaniu, obok powiązań państwowych, wielkiego samorządu bałtyckiego.

Poziom I - makroregionalny; występują dwie przeciwstawne opcje: pierwsza - kreująca dwa makroregiony nadmorskie północno-zachodni i północny złożone z obecnych województw nadmorskich; druga - wiążąca makroregiony z osiami rzek, Wisły (Pomorze Nadwiślańskie) i Odry (segregator aktów prawnych).

Poziom II - regiony administracyjne (województwa); występują trzy nurty kreowania nowych struktur: pierwszy - dwóch dużych regionów o tradycji historycznej: Pomorza Zachodniego i Pomorza Wschodniego; drugi - czterech regionów ze stolicami w Szczecinie, Koszalinie, Gdańsku i Elblągu; trzeci - trzech regionów ze stolicami w Gdańsku, Koszalinie i Szczecinie.

Poziom III - 228 gmin jako podstawowych jednostek podziału terytorialnego i samorządu lokalnego (największa 510 km2, najmniejsza 2 km2; najludniejsza 466,5 tys. mieszkańców, najmniej zaludniona 1,4 tys. mieszkańców). Średnia statystyczna wielkość gminy PRB wynosi 172,8 knr i 16,8 tys. mieszkańców (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami