Blog

Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 2
27.02.2021

Produkcja masy betonowej

W artykule znajdziesz:

Produkcja masy betonowej

Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 3
Produkcja masy betonowej

Produkcja masy betonowej jest zespołem procesów robót, który w budowie nawierzchni betonowych decyduje o postępie robót i nosi nazwę czynności prowadzącej (program uprawnienia budowlane na komputer).
Z produkcją masy betonowej łączą się ściśle takie procesy robót jak:
- dostawa i składowanie sypkich materiałów składowych masy betonowej oraz ewentualne ich przerabianie,
- dostarczanie wody zarobowej,
- sporządzanie masy betonowej.

Do budowy nawierzchni betonowych materiały dostarczane są z różnych zakładów produkcyjnych, a więc materiały masowego zużycia z cementowni, kamieniołomów, piaskowni, żwirowni i ewentualnie tartaków, pozostałe zaś, jak np. stal zbrojeniowa, asfalt, materiały pędne itp. z okręgowych central zbytu materiałów. Materiały te dostarczane są - w zależności od odległości przewozu - do miejsc składowania za pomocą transportu kolejowego lub samochodowego. Place składowe rozmieszcza się w pewnych odstępach wzdłuż budowanej nawierzchni, a następnie z tych składowisk materiały rozwożone są na miejsca wbudowania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W organizacji transportu odróżniamy:
- przewóz materiałów z ich wytwórni na place przystacyjne albo specjalne place materiałowe,
- przewóz materiałów i półfabrykatów (do takich też zalicza się masę betonową) z magazynów budowy i placów składowych bezpośrednio na miejsce wbudowania jak również prace przeładunkowe i przewóz w obrębie placów składowych czy też placów budowy.

W pierwszym przypadku mówimy o transporcie zewnętrznym, w drugim transporcie wewnętrznym, czyli produkcyjnym.
Racjonalne zaprojektowanie i zagospodarowanie składów materiałowych daje znaczne oszczędności w robociźnie, materiałach i w pracy maszyn.
Składy materiałów należy urządzać z uwzględnieniem potrzeb produkcji, warunków bezpieczeństwa pracy i przeciwpożarowych oraz najdogodniejszych
- najekonomiczniejszych warunków transportowych.
Ze względu na rozmiar budowy, miejscowe warunki komunikacyjne i terenowe, miejsca poboru materiałów oraz rodzaj transportu wewnętrznego i zewnętrznego można przyjąć jeden z następujących podstawowych rodzajów i schematów składów materiałowych:
a) małe składy rozmieszczone wzdłuż budowanej drogi (uprawnienia budowlane).
b) duże składy urządzone bezpośrednio przy stacji lub bocznicach kolejowych, albo też przy portach rzecznych.
c) składy rozdzielone, polegające na tym, że dla cementu, materiałów pomocniczych i ewentualnie grysów urządza się składy przy stacjach lub bocznicach kolejowych (jak w typie b), natomiast kruszywo produkuje się i magazynuje bezpośrednio w wyrobiskach (program egzamin ustny).

Małe składy

Małe składy, rozmieszczone wzdłuż budowanej drogi. Składy tego typu powinny być rozmieszczone w odstępach do kilku kilometrów, tak aby dowiezienie z nich masy betonowej na miejsce robót nie powodowało rozwarstwienia masy betonowej (opinie o programie). Na tego typu składach powinny być następujące urządzenia:
- barak albo silosy przenośne na cement,
- mały barak jako pomieszczenie na materiały pomocnicze, podręczny warsztat i laboratorium połowę,
- zasieki terenowe na kruszywo bądź też wydzielone place o dostatecznej powierzchni na poszczególne rodzaje kruszywa,
- przenośna wytwórnia masy betonowej, jeśli produkcja masy betonowej przewidziana jest poza drogą,
- instalacja wodociągowa włączona do rurociągu roboczego, do studni lub innego źródła wody.

Jako środki transportowe na tego typu składach stosowane są przede wszystkim przenośniki taśmowe, ładowarki mechaniczne, kolejka wąskotorowa o trakcji ręcznej lub spalinowej oraz taczki (segregator aktów prawnych).
Masę betonową na miejsce robót dowozi się kolejką z trakcją mechaniczną (lokomotywki spalinowe) lub na samochodach-wywrotkach.

Do zalet takich składów materiałowych należy zaliczyć:
- możność znacznie wcześniejszego przygotowania materiałów w okresie poprzedzającym sezon budowy,
- dogodny transport, zwłaszcza w razie wyładowywania materiałów na szlaku kolejowym lub z pobliskich wyrobisk,
- bliski transport masy betonowej na budowę,
- dogodną łączność budowy ze składami materiałowymi (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 8 Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 9 Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 10
Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 11
Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 12 Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 13 Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 14
Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Toczenie obwiedniowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami