Blog
Projektowanie konstrukcji
W artykule znajdziesz:
Projektowanie konstrukcji
Projektowanie konstrukcji z betonów kruszywowych o strukturze zwartej i wytrzymałości powyżej 170-200 kG/cm2 praktycznie rzecz biorąc nie różni się już od projektowania podobnych konstrukcji z betonu zwykłego (program uprawnienia budowlane na komputer).
Betony zwarte.
Przyczepność betonu do zbrojenia jest zjawiskiem dość złożonym, w związku z czym charakteryzujące je dane liczbowe powinny być traktowane jako wartości porównawcze, a nie jako wielkości bezwzględne (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Siła P jest w tym przypadku stosunkowo duża, ponieważ zostaje zwiększona przez dodatkowe naprężenia ściskające, wynikające z warunków oparcia. Przy wyrywaniu pręta z próbki umocowanej siła ta jest o 10-40° o niższa.
Pogląd ogólny na stosunek wartości xp betonów lekkich i betonu zwykłego o tej samej wytrzymałości na ściskanie.
Dla betonów lekkich o stosunkowo dużej wytrzymałości na ściskanie przyczepność xp jest niewiele niższa niż dla betonu zwykłego. Ze zmniejszeniem się wytrzymałości na ściskanie różnica w wartościach xp wyraźnie się jednak powiększa (uprawnienia budowlane).
Wyniki badań przyczepności do zbrojenia żużlobetonu i betonu zwykłego, przeprowadzonych w Instytucie Techniki Budowlanej.
W przypadku żużlobetonów o niskiej wytrzymałości wpływ długości zakotwienia na wartość xp występuje dopiero przy I, = 48 cm (program egzamin ustny).
Mniejszy niż w przypadku betonu zwykłego wpływ wielkości lz na wartość xp świadczy o mniejszej koncentracji naprężeń wokół pręta w betonie lekkim, a więc o większej o’dksztalcalności i podatności na odkształcenia plastyczne tego rodzaju betonów.
Beton w próbkach żużlobetonowych, których wyniki badań zagęszczany był w kierunku równoległym do osi pręta. W przypadku zagęszczania betonu w kierunku prostopadłym do osi pręta wartość siły potrzebnej do wyrwania pręta była średnio o ok. 10% niższa, a ponadto - co jest bardzo istotne dla oceny współczynnika bezpieczeństwa konstrukcji - rozrzuty wyników były znacznie większe (opinie o programie).
rzyczepność betonu
Przyczepność betonu z kruszywa „Knurów” (spiekane łupki przywęglowe) do prętów 0 8 (lz = 16 cm) badał Gaca. Dla betonu o wytrzymałości R(łl6= 230-250 kG/cm2 wartości xp wahały się w granicach 32-37 kG/cm2, a więc podobnie jak dla betonu zwykłego. Im bardziej ciekła była konsystencja betonu, tym niższe były wartości tp.
Kruszywo o uziarnieniu ciągłym, 3-frakcyjne, zapewnia wyższą wartość xp niż kruszywo 2-frakcyjne. Dodatek mikro- wypełniacza w postaci pyłów początkowo wpływa na zwiększenie xp, dalsze jednak zwiększenie ilości mikrowypełniacza ponad ilość potrzebną do zapewnienia zwartości struktury betonu (w celu oszczędności cementu) powoduje już zmniejszenie przyczepności. Również rodzaj mikrowypełniacza może mieć pewien wpływ na xp. Betony z dodatkiem popiołów lotnych wykazywały na ogół wyższą wartość xp niż betony z dodatkiem pyłów z kruszywa „Knurów” (segregator aktów prawnych).
Obszerne badania przyczepności betonu z kruszywa „Knurów” do zbrojenia (stal gładka) przeprowadzono w ITB. Badania objęły beton o R016 = 250 kG/cm2 wykonany z dodatkiem piasku naturalnego, oraz beton o R016 - 140 kG/cm2 z popiołami lotnymi. Naprężenia xp określono poprzez wyrywanie pręta z próbek walcowych opartych od czoła wg schematu. Próbki zagęszczano w kierunku równoległym do osi pręta. Wpływ średnicy pręta na wartość xp dla betonu R016 = 250 kG/cm2 przy stałej długości zakotwienia pręta lz - 16 cm. Zwiększenie średnicy pręta z 0 8 mm na 014 mm spowodowało spadek naprężeń przyczepności o 38%.
Wpływ długości zakotwienia na wartość Tp. Stosunek wartości naprężeń xp przy lz = 32 cm do xp przy lz = 16 cm wynosił średnio 0,75.
Badania w tym samym zakresie przeprowadzono również dla betonu R()16 = = 140 kG/cm2 wykonanego z dodatkiem popiołów lotnych (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32