Blog

Przebudowa lub modernizacja
W artykule znajdziesz:

Przebudowa lub modernizacja węzła zapewnia zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na węźle i zmniejszenie liczby wypadków drogowych. Wynikłe z tego korzyści należy uwzględnić w rachunku efektywności inwestycji. Zagadnienie kosztów wypadków drogowych spowodowanych zarówno zniszczeniem lub uszkodzeniem pojazdów, jak i stratami materialnymi wywołanymi śmiercią, zranieniem i utratą zdolności produkcyjnych osób poszkodowanych w wypadkach jest szczegółowo omówione w pracy (program uprawnienia budowlane na komputer).
Na podstawie szczegółowej analizy autorka oblicza, że w warunkach krajowych dla całości sieci drogowej koszty wypadków powstałych z winy drogi wynoszą przeciętnie 1500 zł na rok i na 1 kilometr drogi. Wartość ta nie ma zastosowania przy ocenie efektywności ekonomicznej przebudowy lub modernizacji węzła (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Dla skrzyżowania istniejącego możemy określić na podstawie obserwacji ruchu i statystyki wypadków średnią roczną liczbę, a więc i średni roczny koszt wypadków drogowych. Nie możemy -jednak przyjąć, że po przebudowie lub modernizacji węzła wyeliminujemy je całkowicie; nie mamy natomiast wystarczającego materiału obserwacyjnego, aby określić przewidywaną liczbę wypadków na węźle po przebudowie dla różnych wariantów rozwiązania. Z tego względu koszty wypadków drogowych nie są zazwyczaj uwzględniane w rachunku ekonomicznym inwestycji związanych z budową węzłów komunikacyjnych (uprawnienia budowlane).
Zadaniem rachunku efektywności inwestycji jest wskazanie najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym wariantu rozwiązania.. Sprowadza się to do obliczenia wskaźnika E dla proponowanych wariantów, przy czym najkorzystniejszy okaże się wariant I. Budowa wiaduktu jest opłacalna przy dużych kosztach ruchu w wariancie jednopoziomowym, a więc przy dużych natężeniach ruchu (N, i N2) oraz dużej odległości międzywęzłowej (L0) (program egzamin ustny).
Przepustowość skrzyżowania prostego o jezdniach dwupasowych bez sygnalizacji świetlnej wynosi A = 750 pu/h dla wszystkich 4 wlotów łącznie. Przy wzroście natężenia ruchu przepustowość takiego skrzyżowania jest bardzo szybko wyczerpana, a brak środków finansowych lub ograniczona moc przerobowa przedsiębiorstw budownictwa drogowego nie zawsze pozwalają na natychmiastową przebudowę węzła na maksymalne obciążenie ruchem określone w prognozie ruchu na okres perspektywiczny (opinie o programie).
Modernizacja węzła
W takich przypadkach duże korzyści daje modernizacja węzła, umożliwiająca poprawę warunków ruchowych i częściowe usprawnienie węzła.
Modernizację węzła może stanowić:
- wykonanie poszerzonych wlotów na węzeł, co umożliwi segregację ruchu na wlocie zgodnie z zasadami ruchu trój strumieniowego,
- wykonanie częściowej lub pełnej kanalizacji ruchu przez wbudowanie wysepek kierujących na kilku lub na wszystkich wlotach,
- organizacja ruchu przez ustawienie znaków pierwszeństwa przejazdu i ruchu podporządkowanego, przez zakaz lewych skrętów lub zarządzenia porządkowe,
- zainstalowanie sygnalizacji świetlnej czynnej stale lub tylko w godzinach największego natężenia ruchu.
Modernizacja węzła daje duże korzyści społeczne, gdyż pozwala na wykorzystanie nakładów poniesionych w przeszłości, a wyrażonych wartością istniejących budowli i urządzeń, jak jezdnie uliczne i chodniki, urządzenia odprowadzające wodę, przepusty oraz uzbrojenie podziemne przebiegających przez węzeł ulic. Przy przebudowie węzła większość tych obiektów i urządzeń ulega rozbiórce lub zniszczeniu (segregator aktów prawnych).
Wszystkie inwestycje komunikacyjne są inwestycjami długofalowymi projektowanymi na natężenie ruchu przewidywane w perspektywie (1985 r.) lub docelowe (2000 r.). Dla obciążenia ruchem, przewidywanego w najbliższych latach, wystarcza na ogół mniejszy zakres robót, jak na przykład:
- budowa jednego toru przyszłej linii kolejowej dwutorowej;
- budowa jednej jezdni przyszłej drogi ruchu szybkiego lub ulicy ekspresowej o dwóch jezdniach jednokierunkowych;
- budowa skrzyżowania jednopoziomowego, przy budowie w przyszłości jezdni w innych poziomach; przykład takiego rozwiązania.
Przy planowaniu inwestycji drogowych należy zatem przewidzieć możność etapowania budowy (promocja 3 w 1). W porównaniu z inwestycją jednorazową uzyskujemy następujące korzyści:
- lepsze wykorzystanie nakładów inwestycyjnych, które mogą być użyte na inne aktualne cele, a nie zamrożone w inwestycji niewykorzystanej w pełni,
- wcześniejsze uruchomienie inwestycji przez skrócenie okresu budowy pierwszego etapu,
- możność zastosowania w dalszych etapach bardziej nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych, co może zmniejszyć koszt ich realizacji.
Najnowsze wpisy
Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…
Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…







53 465

98%

32