Blog
Przebudowa lub modernizacja
W artykule znajdziesz:
Przebudowa lub modernizacja węzła zapewnia zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na węźle i zmniejszenie liczby wypadków drogowych. Wynikłe z tego korzyści należy uwzględnić w rachunku efektywności inwestycji. Zagadnienie kosztów wypadków drogowych spowodowanych zarówno zniszczeniem lub uszkodzeniem pojazdów, jak i stratami materialnymi wywołanymi śmiercią, zranieniem i utratą zdolności produkcyjnych osób poszkodowanych w wypadkach jest szczegółowo omówione w pracy (program uprawnienia budowlane na komputer).
Na podstawie szczegółowej analizy autorka oblicza, że w warunkach krajowych dla całości sieci drogowej koszty wypadków powstałych z winy drogi wynoszą przeciętnie 1500 zł na rok i na 1 kilometr drogi. Wartość ta nie ma zastosowania przy ocenie efektywności ekonomicznej przebudowy lub modernizacji węzła (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Dla skrzyżowania istniejącego możemy określić na podstawie obserwacji ruchu i statystyki wypadków średnią roczną liczbę, a więc i średni roczny koszt wypadków drogowych. Nie możemy -jednak przyjąć, że po przebudowie lub modernizacji węzła wyeliminujemy je całkowicie; nie mamy natomiast wystarczającego materiału obserwacyjnego, aby określić przewidywaną liczbę wypadków na węźle po przebudowie dla różnych wariantów rozwiązania. Z tego względu koszty wypadków drogowych nie są zazwyczaj uwzględniane w rachunku ekonomicznym inwestycji związanych z budową węzłów komunikacyjnych (uprawnienia budowlane).
Zadaniem rachunku efektywności inwestycji jest wskazanie najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym wariantu rozwiązania.. Sprowadza się to do obliczenia wskaźnika E dla proponowanych wariantów, przy czym najkorzystniejszy okaże się wariant I. Budowa wiaduktu jest opłacalna przy dużych kosztach ruchu w wariancie jednopoziomowym, a więc przy dużych natężeniach ruchu (N, i N2) oraz dużej odległości międzywęzłowej (L0) (program egzamin ustny).
Przepustowość skrzyżowania prostego o jezdniach dwupasowych bez sygnalizacji świetlnej wynosi A = 750 pu/h dla wszystkich 4 wlotów łącznie. Przy wzroście natężenia ruchu przepustowość takiego skrzyżowania jest bardzo szybko wyczerpana, a brak środków finansowych lub ograniczona moc przerobowa przedsiębiorstw budownictwa drogowego nie zawsze pozwalają na natychmiastową przebudowę węzła na maksymalne obciążenie ruchem określone w prognozie ruchu na okres perspektywiczny (opinie o programie).
Modernizacja węzła
W takich przypadkach duże korzyści daje modernizacja węzła, umożliwiająca poprawę warunków ruchowych i częściowe usprawnienie węzła.
Modernizację węzła może stanowić:
- wykonanie poszerzonych wlotów na węzeł, co umożliwi segregację ruchu na wlocie zgodnie z zasadami ruchu trój strumieniowego,
- wykonanie częściowej lub pełnej kanalizacji ruchu przez wbudowanie wysepek kierujących na kilku lub na wszystkich wlotach,
- organizacja ruchu przez ustawienie znaków pierwszeństwa przejazdu i ruchu podporządkowanego, przez zakaz lewych skrętów lub zarządzenia porządkowe,
- zainstalowanie sygnalizacji świetlnej czynnej stale lub tylko w godzinach największego natężenia ruchu.
Modernizacja węzła daje duże korzyści społeczne, gdyż pozwala na wykorzystanie nakładów poniesionych w przeszłości, a wyrażonych wartością istniejących budowli i urządzeń, jak jezdnie uliczne i chodniki, urządzenia odprowadzające wodę, przepusty oraz uzbrojenie podziemne przebiegających przez węzeł ulic. Przy przebudowie węzła większość tych obiektów i urządzeń ulega rozbiórce lub zniszczeniu (segregator aktów prawnych).
Wszystkie inwestycje komunikacyjne są inwestycjami długofalowymi projektowanymi na natężenie ruchu przewidywane w perspektywie (1985 r.) lub docelowe (2000 r.). Dla obciążenia ruchem, przewidywanego w najbliższych latach, wystarcza na ogół mniejszy zakres robót, jak na przykład:
- budowa jednego toru przyszłej linii kolejowej dwutorowej;
- budowa jednej jezdni przyszłej drogi ruchu szybkiego lub ulicy ekspresowej o dwóch jezdniach jednokierunkowych;
- budowa skrzyżowania jednopoziomowego, przy budowie w przyszłości jezdni w innych poziomach; przykład takiego rozwiązania.
Przy planowaniu inwestycji drogowych należy zatem przewidzieć możność etapowania budowy (promocja 3 w 1). W porównaniu z inwestycją jednorazową uzyskujemy następujące korzyści:
- lepsze wykorzystanie nakładów inwestycyjnych, które mogą być użyte na inne aktualne cele, a nie zamrożone w inwestycji niewykorzystanej w pełni,
- wcześniejsze uruchomienie inwestycji przez skrócenie okresu budowy pierwszego etapu,
- możność zastosowania w dalszych etapach bardziej nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych, co może zmniejszyć koszt ich realizacji.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32