Blog

Spadek toru żurawia zdjęcie nr 2
29.09.2021

Przekrój nabrzeża

W artykule znajdziesz:

Przekrój nabrzeża

Spadek toru żurawia zdjęcie nr 3
Przekrój nabrzeża

Przekrój nabrzeża w porcie Lobito (Angola) o głębokości 11,50 m, posadowionego na luźnym piasku.
Podsypka o wysokości 4 m składa się z drobnokrystalicznego wapienia, o dużej odporności na wpływy wody morskiej, o wymiarach poszczególnych kamieni od 5 do 40 cm. Interesujące mogą być proporcje poszczególnych frakcji kamienia (program uprawnienia budowlane na komputer).
Projektowanych skarp o pochyleniu 1 :1 nie udało się przy zatapianiu podsypki z szaland utrzymać, co zresztą widoczne jest na rysunku. Podsypkę wy równano z dokładnością do ±1 cm, stosując dodatkowo wyrównującą warstwę tłucznia o wymiarach 8 i 4 cm.

Konstrukcję podwodną nabrzeża stanowią warstwy bloków betonowych, przy czym w każdej warstwie zastosowano inny typ bloku. Wierzch części podwodnej znajduje się na rzędnej +1 m (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Ciężar największego bloku dochodzi do 100 000 kG. Blisko 2,5 m występ w drugiej od dołu warstwie bloków ma za zadanie polepszenie stateczności nabrzeża, przez powiększenie składowej pionowej obciążenia, wskutek włączenia ciężaru części zasypu odciążającego do współpracy w tym zakresie.
Konstrukcję nadwodną stanowi betonowy mur o przekroju 2,60×3,20 m wykonany jako monolit w deskowaniach.

W murze tym przewidziano kanał kablowy o dość dużych wymiarach poprzecznych (uprawnienia budowlane).
Za nabrzeżem usypano szeroki kamienny zasyp odciążający, typu zazębionego. W celu zapobieżenia ucieczce piasku przez pory zasypu kamiennego pokrywano powierzchnie tegoż warstwami mieszaniny kamieni (55%) i iłu (45%) o grubości 1 m.
Na zasypie kamiennym posadowiono bezpośrednio fundamenty poddźwignicowe. Całość zasypano 40 cm warstwą tłucznia, a na nim ułożono 15 cm podkład z betonu chudego i nawierzchnię z betonu asfaltowego 6 cm grubości. Należy zauważyć, że bloki układano w postaci słupów, jeden na drugim, bez przekrywania spoin pionowych, tak że każdy słup potem mógł osiadać niezależnie od sąsiednich (program egzamin ustny).

Szerokość spoin pionowych

Szerokość spoin pionowych u dołu wynosi 3,7 cm, u góry zaś 4,7 cm, co uzyskano przez wykonanie wierzchnich bloków o 1 cm węższych niż pozostało. Zapobiegało to, przy nieznacznych nawet pochyleniach słupów w bok, opieraniu się Ich wzajemnie o siebie, co przy nierównomiernym osiadaniu mogło mieć niepożądane skutki. Spoiny między dolnymi blokami uszczelniano listwami z twardego drewna, o przekroju trapezowym. Spoiny w blokach wierzchnich pozostawiano otwarte. W celu zmniejszenia osiadania nabrzeża, po jego ostatecznym ukończeniu, wykonaną część podwodną obciążano blokami na ok. 180 dni (opinie o programie).

Pod wpływem obciążenia wstępnego nabrzeże osiadło znacznie, bo do 40 cm. To wstępne obciążenie spowodowało, że osiadanie będące wynikiem ściśliwości podsypki, wciskania kamieni w grunt podłoża oraz ściśliwości warstwy piasku zakończyło się przed wykonaniem nadbudowy. Niwelacja, wykonana w kilkanaście miesięcy po ukończeniu nabrzeża, wykazała jednakże jeszcze dalsze osiadania dochodzące miejscami do 10 cm, oraz równoczesne wychylanie nabrzeża tego samego rzędu, w stronę wody. Odkształcenia te były skutkiem powolnego ścieśniania się warstwy iłów plastycznych grubości do 20 m, podścielających podłoże piaszczyste na rzędnej około 25 m (segregator aktów prawnych).

Przekrój tego nabrzeża, wykonanego w porcie tureckim Haydarpasa, dostosowano do przebiegu linii ciśnienia, uzyskując w ten sposób znaczne zmniejszenie masy bloków (maks. ciężar bloku do 50 000 kG). Konstrukcję podwodną, posadowioną na podsypce kamiennej, skonstruowano z 6 warstw bloków, przy czym każda warstwa, podobnie jak w Lobito, wymagała zaprojektowania innego typu bloków. Mimo trudności, jakie sprawiało dokładne ułożenie bloków, wykonano nabrzeże w ten sposób, że drugą od dołu warstwę bloków cofnięto poza lico pierwszej warstwy o 1 m ku lądowi, dwie wyżej położone zaś o 40 cm w stosunku do warstw podścielających (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Spadek toru żurawia zdjęcie nr 4
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Spadek toru żurawia zdjęcie nr 5
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Spadek toru żurawia zdjęcie nr 8 Spadek toru żurawia zdjęcie nr 9 Spadek toru żurawia zdjęcie nr 10
Spadek toru żurawia zdjęcie nr 11
Spadek toru żurawia zdjęcie nr 12 Spadek toru żurawia zdjęcie nr 13 Spadek toru żurawia zdjęcie nr 14
Spadek toru żurawia zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Spadek toru żurawia zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Spadek toru żurawia zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami