Blog

Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 2
24.03.2021

Przekroje pręta odkształconego

W artykule znajdziesz:

Przekroje pręta odkształconego

Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 3
Przekroje pręta odkształconego

Zagadnienie pełzania w słupach mimośrodowo ściskanych opracował teoretycznie Krieg, zaś rozwinął i uzupełnił badaniami Gaede (program uprawnienia budowlane na komputer).
Krieg wprowadzając swą teorię przyjął następujące założenia:
1) rozpatrywany pręt posiada pewno początkowe wygięcie, nieznaczne jednak w stosunku do wymiarów pręta,
2) przekroje pręta odkształconego pozostają płaskie i prostopadłe do osi pręta,
3) jednakowym odkształceniom odpowiadają te same naprężenia w pręcie wygiętym oraz prostym,
4) pręt posiada przekrój prostokątny,
5) zależność odkształceń od naprężeń w betonie i stali odpowiada wyidealizowanym krzywym,
6) pomija się zmiany w rozdziale naprężeń pomiędzy betonem i stalą oraz przyrost wytrzymałości betonu w czasie,
7) istnieje zależność pomiędzy odkształceniami chwilowymi, występującymi w momencie przyłożenia obciążenia, a odkształceniami wywołanymi pełzaniem. zależność ta odbiega od klasycznego prawa liniowej zależności pomiędzy naprężeniami i odkształceniami od pełzania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Współczynnik pełzania wyrażający stosunek odkształceń od pełzania do odkształceń sprężystych zmienia się w czasie wg krzywej.
Rozwiązania dają pewną określoną wartość wskaźnika cp uzależnioną od wygięcia pręta. Również pewnemu określonemu wygięciu pręta w momencie t odpowiada wskaźnik pełzania rp. Wskaźnik ten jest większy dla środka pręta niż dla jego końców. Wynika to z założonej proporcjonalności odkształceń chwilowych i od pełzania oraz warunku podobieństwa odkształconej do krzywej początkowego wygięcia osi pręta (uprawnienia budowlane).

W oparciu o powyższe wzory Krieg oblicza słup żelbetowy zaprojektowany zgodnie z normą DIN 1045 i na podstawie wyników obliczeń dochodzi do wniosku, że wskutek pełzania bezpieczeństwo konstrukcji maleje tak znacznie, aż staje się to groźne dla konstrukcji.

Przekroje kołowe

Słup wytrzymujący obciążenia krótkotrwałe po przyłożeniu obciążenia długotrwałego może ulec zniszczeniu wskutek pełzania betonu. Gaede podejmując tę myśl stwierdza, że jeśli fakt ten n:e wywołał dotychczas groźnych następstw należy przypisać to jedynie temu, że mało projektuje się wiotkich słupów żelbetowych i że są one na ogół obciążone poniżej obciążeń przyjętych w obliczeniach. Niemniej sprawa godna jest zbadania (program egzamin ustny).

W doświadczeniach swych Gaede przyjął słupy prostokątne wykonane z betonu o wytrzymałości 300 kG/cm2 i odkształceniu w momencie złamania t‘h = 0,002, zamocowane w obu końcach przegubów: Na podstawie wyników badań i obliczeń teoretycznych wzorami Kriega dochodzi on do wniosku że:
- wzrost wpływu pełzania powoduje znaczne obniżenie krytycznych naprężeń ze względu na wyboczenie lub krytycznej strzałki wygięcia początkowego (opinie o programie),
- ze wzrostem mimośrodu spada bezpieczeństwo na wyboczenie początkowo gwałtownie, potem powoli aż osiągnie wartość 0,5; od tego momentu następuje ponowny wzrost bezpieczeństwa, aż do pewnej wartości stałe, charakterystycznej dla czystego zginania,
- pręt posiada przekrój prostokątny,
- zależność odkształceń od naprężeń w betonie i stali odpowiada wyidealizowanym krzywym (segregator aktów prawnych),
- pomija się zmiany w rozdziale naprężeń pomiędzy betonem i stalą oraz przyrost wytrzymałości betonu w czasie,
- istnieje zależność pomiędzy odkształceniami chwilowymi, występującymi w momencie przyłożenia obciążenia, a odkształceniami wywołanymi pełzaniem. zależność ta odbiega od klasycznego prawa liniowej zależności pomiędzy naprężeniami i odkształceniami od pełzania.

Współczynnik pełzania q> wyrażający stosunek odkształceń od pełzania do odkształceń sprężystych zmienia się w czasie wg krzywej (promocja 3 w 1).
Przekroje kołowe i mimośrodowo ściskane stosuje się wyjątkowo w przypadkach, gdy przeważnie ze względów architektonicznych słupowi musimy nadać kształt okrągły. W pracach badawczych przekroje kołowe nie były rozpatrywane.

Najnowsze wpisy

03.11.2025
Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 4
Recykling w budownictwie – jak odzyskać materiały z rozbiórek

Budownictwo jest jednym z największych producentów odpadów na świecie. Szacuje się, że nawet 40 procent wszystkich odpadów w Europie pochodzi…

03.11.2025
Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 5
Budowa domu bez betonu – czy to możliwe? Nowe technologie ekologiczne

Jeszcze do niedawna wydawało się, że beton jest niezastąpionym materiałem w budownictwie. Stanowił podstawę niemal każdego projektu – od domów…

Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 8 Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 9 Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 10
Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 11
Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 12 Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 13 Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 14
Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Rodzaje uprawnień kolejowych zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami