Blog

Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 2
04.05.2020

Przemiany ustrojów mostów wiszących

W artykule znajdziesz:

Przemiany ustrojów mostów wiszących

Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 3
Przemiany ustrojów mostów wiszących

Zaletą gospodarczą mostów wiszących jest też mały koszt ich utrzymania w porównaniu z mostami stalowymi, wskutek wykonania pomostu z betonu i małej powierzchni kabli oraz wieszaków wymagających zabezpieczenia od korozji (program uprawnienia budowlane na komputer).

W ostatnich dziesiątkach lat mosty wiszące przeszły ewolucję doprowadzającą do wytworzenia nowych ustrojów. Zestawienie tych przemian wskazuje, że mają one wspólne podłoże i że zmierzają do celów o pewnych cechach wspólnych, znaczących kierunki rozwojowe, których znajomość jest konieczna w projektowaniu, aby właściwie rozwijać nowe rozwiązania nie powtarzając przestarzałych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W tym celu opisano tu współczesne dążenia i przemiany tych ustrojów na tle ich przemian dawnych, odróżniając cztery okresy:
- pierwszy - do roku 1823,
- drugi - do początku bieżącego stulecia,
- trzeci - do roku 1950,
- czwarty - do lat ostatnich (uprawnienia budowlane).

Okres do roku 1823. Omawiając rozwój historyczny mostów wiszących należy przypomnieć, że cięgnami roślinnymi posługiwano się od wieków do przepraw przez potoki, podobnie jak i teraz, że mosty wiszące o cięgnach metalowych budowano w Chinach już w epoce żelaza, to jest w drugim i w pierwszym tysiącleciu przed naszą erą i że mosty o pomostach drewnianych układanych bezpośrednio na łańcuchach budowano w Europie i w Ameryce jeszcze w pierwszych latach zeszłego stulecia (program egzamin ustny).

Ogniwa stalowe dały początek mostom wiszącym o pomostach utrzymywanych przez wieszaki pionowe i o łańcuchach z blach stalowych łączonych przegubowo. Mosty o takim układzie opatentował w Stanach Zjednoczonych John Finley w 1796 roku. Jednym z mostów tego rodzaju jest most Grunwaldzki przez Odrę we Wrocławiu, budowany przez Niemców w początku bieżącego stulecia. Takim też mostem jest jeden z mostów przez Dunaj w Budapeszcie. Odmiana ta należy do przeszłości, jako ustępująca pod wieloma względami mostom wiszącym o cięgnach z drutów stalowych.

Ustroje klasyczne

Ustroje klasyczne o linach stalowych w latach 1823-1900. Zastosowanie lin stalowych do budowy mostów wiszących zapoczątkowało drugi z wyróżnionych okresów. Pierwszy most wiszący na linach był zbudowany przez Marka Seguina w 1823 r. w Genewie; drugim był most przez Rodan na drodze z Tain do Tournon zbudowany w roku 1824. Bracia Sćguin otrzymali koncesję na budowę mostów zawieszonych na linach stalowych w zamian za pobieranie myta (opinie o programie). Zbudowali oni we Francji w latach 1824-1855 88 takich mostów o rozpiętościach przęseł od 50 do 70 m. Mosty te szybko znalazły zastosowanie we wszystkich krajach. Powszechnie znany jest ich wspaniały rozwój w Stanach Zjednoczonych.
Przemiany klasycznych ustrojów mostów wiszących w latach 1900-1950. Pierwszym, istotnym w tym opisie, punktem zwrotnym w rozwoju mostów wiszących było wyeliminowanie poziomych oddziaływań na podpory. W odróżnieniu od mostów wiszących o kablach kotwionych w basztach, w murach, w blokach fundamentowych w gruncie, w roku 1903 konstruktor francuski Arnodin zbudował w Nantes transborder, którego rozpór przenosił pomost. Drugi taki transborder zbudowano w Marsylii w 1905 roku, trzeci - w Saint-Nazaire w 1925 reku (segregator aktów prawnych).

Pomosty tych mostów były stalowe. Tak więc drugi okres rozwoju mostów wiszących obejmował wprowadzenie cięgien z lin stalowych i przeniesienie rozporu na pomosty.
Dla opisania dalszych przemian w tym okresie rozwoju mostów wiszących należy przypomnieć kilka faktów, które zbiegły się w latach 1922-1925.
W roku 1924 prof. Charles Rabut ze Szkoły Dróg i Mostów w Paryżu wskazał na zalety wprowadzenia do budowy mostów wiszących pomostów z betonu zamiast pomostów ze stali.

Pomysł ten znalazł wkrótce odbicie w dwóch realizacjach. Pierwszą z nich był wiadukt zaprojektowany przez E. Freyssineta, zbudowany w latach 1922-1924 nad torami stacji Laon, odbudowanej po zniszczeniach wojennych. Kable stalowe tego wiaduktu były obetonowane, rozpór przeniesiony przez pomost betonowy (promocja 3 w 1). Drugą taką konstrukcją była zbudowana w tym czasie kładka nad torami jednej ze stacyj we Francji.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 8 Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 9 Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 10
Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 11
Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 12 Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 13 Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 14
Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Jak wybudować tanią drogę zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami