Blog

13.05.2020

Przęsła

W artykule znajdziesz:

Przęsła

Przęsła

Stosunek wysokości przekrojów przęseł do ich rozpiętości wynosi od 1/30 do 1/38. Przęsła te stanowią w rzeczywistości płytę z wyciętymi prostopadłościanami. W przekroju mostu dano pięć tych otworów (program uprawnienia budowlane na komputer). Górna płyta przęsła ma grubość 20 cm - stałą wzdłuż mostu. Grubość dolnej płyty jest zmienna od 20 do 40 cm i dostosowana do zmienności momentów zginających.

Ciężar własny przęsła wynosi 15,53 T/m. Obciążenie równomierne przyjęte w obliczeniach wynosi 4,38 T/m. Most obliczono na pojazd o ciężarze 35 T.
Sprężanie wykonano systemem BBRV. W przęsłach dano 30 kabli, a nad podporami 4 dodatkowe. Całkowita siła sprężająca wynosi 4400 T. Straty naciągu wskutek tarcia kabli, zmierzone w czasie sprężania, dochodzą do 12%. Odpowiada to współczynnikowi tarcia 0,25. Straty naciągu wywołane skurczem i pełzaniem wynoszą do 10%, a momenty wzbudzone dochodzą do 20% największej wartości bezwzględnej momentów ujemnych nad podporami (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Zarówno w projekcie jak i podczas próbnych obciążeń sprawdzono wpływ mimośrodowego obciążenia przęseł. Posługiwano się przy tym metodą Guyon-Massonneta oraz tablicami Stattlera.
Zwrócono też szczególną uwagę na wpływ różnic temperatury płyty górnej i dolnej. Było to konieczne nie tylko ze względu na odmienne warunki nagrzewania się i stygnięcia tych płyt pod działaniem słońca i powietrza, ale też i ze względu na to, że zamierzono ogrzewać nawierzchnię dla przeciwdziałania gołoledzi. Na podstawie obserwacji poprzednio wykonanych przęseł mostowych przyjęto różnice temperatur w granicach ± 4°C. Przy tych różnicach w przęsłach powstają momenty zginające, powodujące różnice naprężeń w granicach ± 10 kG/cm2.
Szczegóły konstrukcyjne (uprawnienia budowlane). Pionowe siatki ochronne zwykłe, stosowane na wiaduktach nad torami linii zelektryfikowanych, zastąpiono poziomymi daszkami wspornikowymi wykonanymi z aluminium.
Aby przy silnych ulewach uniknąć spływu wody pod most strumieniami wyciekającymi z sączków i aby zapobiec możliwości krótkiego spięcia, które mogłoby wystąpić w czasie ulewy, wodę z pomostu odprowadzono do rynien ułożonych wewnątrz płyty.

Wloty rynien

Wloty tych rynien rozmieszczone są co 30,00 m. Rynny wykonane są z rur eternitowych. W końcu mostu woda z rynien spływa do studni osadowej, skąd odprowadzana jest do rzeki. Pod przerwami dylatacyjnymi rynna odprowadzająca wodę jest przerwana i połączona kształtką przegubową całkowicie szczelną (program egzamin ustny). Rynna leżąca w skrzynkach przęseł może być kontrolowana na całej długości.
Ponieważ na moście nie ma chodników, przeto krawężniki umieszczono tuż przy poręczach. Krawężniki mają kształt uniemożliwiający wjazd pojazdów na chodniki. Dlatego też poręcz służy jedynie dla pieszych i nie jest obliczona na uderzenie pojazdów. Jest ona wykonana z aluminium.

Poręcz ta składa się tylko ze słupków i pochwytu. Nie zasłania ona widoku z mostu osobom jadącym samochodami.
Wykonanie przęseł. Przęsła zabetonowano na rusztowaniach złożonych ze stalowych belek dwuteowych, ułożonych na jarzmach drewnianych (opinie o programie). Betonowano oddzielnie ramownice trójprzęsłowe ze wspornikami i oddzielnie środkowe przęsło zawieszone na wspornikach. Na każdym z tych trzech odcinków betonowano najpierw dolną płytę oraz środniki łączące tę płytę z płytą górną, pozostawiając nad jarzmami rusztowania przerwy skurczowe.
Po usunięciu deskowań bocznych krawędzi ułożono prefabrykaty betonowe i na nich zabetonowano górną płytę. Taki podział kolejności betonowania umożliwił zmniejszenie powierzchni rusztowań i dostosowanie ich jedynie do ciężaru dolnej płyty, środników między otworami oraz prefabrykatów; ciężar płyty był przenoszony w znacznym stopniu przez poprzednio zabetonowane części konstrukcji. Na końcu wypełniono betonem wszystkie przerwy dylatacyjne. Sprężanie rozpoczęto w trzy dni później (segregator aktów prawnych).

Próbne obciążenia. Podczas próbnych obciążeń zmierzono współczynnik sprężystości. Wynosił on 483 000 kG/cm2; odpowiada to wytrzymałości betonu około 500 kG/cm2. Porównanie zmierzonych ugięć z ugięciami wyliczonymi dało największe odchylenie wynoszące 6%.
Pomiary wykonane przy mimośrodowych ustawieniach obciążeń wskazują, że konstrukcja przęseł ma sztywność zbliżoną do sztywności pełnej płyty; wynika to z dużej jej sztywności na skręcanie.

Zestawienie rezultatów próbnych obciążeń z obliczeniami wskazuje, że obliczenia te wykonane na podstawie tablic Stattlera, ułożonych w założeniu nieskończenie sztywnych poprzecznie przegubowo połączonych z belkami podłużnymi, dają znacznie większe przeciążenia i ugięcia belek od rzeczywistych (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami