Blog
Przyczółki
W artykule znajdziesz:
Przyczółki
Ścianom przednim przyczółków o większych wysokościach dawano kształt wygięty, dostosowany do przebiegu linii ciśnień. Ściany przednie przyczółków o mniejszych wysokościach stosowano zazwyczaj proste, bez pochyleń (program uprawnienia budowlane na komputer).
Ponieważ przyczółki takie wykonywano z betonu niewielkiej wytrzymałości, przeto na ich ławach łożyskowych trzeba było ustawiać poduszki dla rozłożenia nacisków na większe pole.
Wykonywano je początkowo z kamienia nazywając
ciosami podłożyskowymi. Używano na nie gatunki kamieni dużej wytrzymałości, najczęściej granity. Wymiary ciosów dostosowywano do naprężeń granicznych dozwolonych na docisk.
Później ciosy kamienne zastępowano poduszkami podłożyskowymi o kształcie prostopadłościennym, wykonywanymi z betonu uzbrojonego rusztem trójkierunkowym z prętów skrzyżowanych prostokątnie. Takie poduszki były łatwiejsze do wykonania i tańsze od ciosów kamiennych. W mostach o wielu belkach głównych, opartych na łożyskach dość blisko rozstawionych, zastąpiono z czasem oddzielne poduszki przez wspólną ławę łożyskową z betonu uzbrojonego. Lawa taka była prostsza do uzbrojenia i zabetonowania od wielu oddzielnych poduszek (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Między skrzydłami i ścianą przednią przyczółków dawano skosy dla uniknięcia skupień deformacyj wywoływanych przez parcie ziemi wypełniającej wnętrze przyczółka i rozpierającej skrzydła na zewnątrz.
Parcie to miało szczególnie duże znaczenie w przyczółkach mostów kolejowych, w których ziemia wypełniająca przestrzeń między skrzydłami i ścianą przednią podlega działaniom dynamicznym przejeżdżających pociągów.
W przyczółkach betonowych nieuzbrojonych, podębnie jak i w przyczółkach murowanych o wielkich przekrojach ścian i skrzydeł, naprężenia są małe. W założeniu takich wymiarów nie było potrzeby stosowania betonu o większej wytrzymałości. Posługiwano się betonami najniższych marek, od 70 do 150.
Jedynie na poduszki podłożyskowe lub na ławy łożyskowe stosowano nieco wyższe marki betonu, ale i te zazwyczaj nie przekraczały 200. Mimo, że naprężenia wynikające z obliczeń były niewielkie, w przyczółkach takich często występowały pęknięcia zarówno w skrzydłach jak i w ścianie przedniej. Pęknięcia te powstawały wskutek nierównomiernych oddziaływań podłoża na przyczółek, naprężeń skurczowych i termicznych, uszkodzeń betonu przez wodę przesączającą się z nasypu i zamarzającą w skrzydłach lub ścianie (uprawnienia budowlane).
Uszkodzenia
Uszkodzenia te wskazują, że w wyborze marki betonu nie można kierować się jedynie wytrzymałością betonu i naprężeniami obliczeniowymi, lecz że należy uwzględniać trwałość betonu, jego nasiąkliwość, skurcz, odporność na zamarzanie i na wypłukiwanie rozpuszczalnych składników (program egzamin ustny).
Przyczółki betonowe miały wielki ciężar. W małych mostach ciężar przyczółków przekraczał często dwukrotnie ciężar przęsła i obciążeń ruchomych. Proporcjonalnie do ciężaru przyczółków rosły koszty fundamentowania, pola podstaw, liczby pali, robocizny i koszty towarzyszące. Kubatura ścian przednich przyczółków betonowych wzrasta w przybliżeniu wraz z pierwiastkiem kwadratowym z piątej potęgi ich wysokości, a kubatura ich skrzydeł wraz z kwadratowym pierwiastkiem siódmej potęgi tej wysokości. Istotnie, parcie ziemi Pj na ścianę przednią przyczółka jest proporcjonalne w przybliżeniu do kwadratu wysokości ściany (opinie o programie).
Tak silny wzrost objętości, a więc i ciężaru przyczółków wraz z ich wysokością, skłaniał do poszukiwania innych, lżejszych rozwiązań.
Początkowo ciężar przyczółków zmniejszano przez zastępowanie skrzydeł betonowych skrzydłami z betonu uzbrojonego (segregator aktów prawnych). Były one stosowane w Polsce w budowie mostów drogowych poczynając od roku 1920. Innowacja ta sprzed pół wieku nie została przyjęta w budowie mostów kolejowych ze względu na to, że skrzydła obliczane na parcie ziemi w założeniu obciążeń statycznych nie wytrzymjrwały tego parcia przy przejeździe pociągów; a też ze względu na to, że nie umiano zmierzyć ani wyznaczyć za pomocą wzorów wielkości parcia pod obciążeniami dynamicznymi. Dopiero po 1950 roku rozpoczęto budowę przyczółków z betonu uzbrojonego w mostach kolejowych (promocja 3 w 1).
Przyczółki typowe mostów drogowych, opracowane przez Ministerstwo Robót Publicznych w latach 1924/26, o skrzydłach uzbrojonych składają się z następujących części:
- płyty fundamentowej betonowej lub uzbrojonej o kształcie czworobocznym,
- ściany przedniej,
- ławy łożyskowej uzbrojonej,
- ściany czołowej uzbrojonej na zginanie,
- skrzydeł uzbrojonych dostosowanych do skarpy o pochyleniu 1:1.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32